در جلسه سیاست‌گذاری همایش نقش فناوری اطلاعات در تحقق افق ۱۴۰۴ چه گذشت؟

آخرین جلسه شورای سیاست‌گذاری همایش بین‌المللی نقش فناوری اطلاعات در تحقق افق ۱۴۰۴ برگزار شد.

موبنا – سومین و آخرین جلسه شورای سیاست‌گذاری همایش بین‌المللی “نقش فناوری اطلاعات در تحقق افق ۱۴۰۴” با حضور رئیس شورای عالی سیاست‌گذاری برگزاری همایش، دبیران کمیته‌های علمی و اجرایی و دیگر اعضای شورای سیاست‌گذاری برای ارائه جزئیات برگزاری این همایش برگزار شد.
در این مراسم معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان این‌که ما در نظام اجرایی و حکمرانی خود نیاز به بازنگری داریم، به اهمیت منابع انسانی اشاره کرد و افزود: من اخیرا با دوستانی از اتحادیه اروپا جلساتی داشتم و در این جلسات متوجه شدم که آنها به شدت به نظام آموزش عالی ما اعتماد دارند و فارغ‌التحصیلان IT دانشگاه‌های ایران را قبول دارند. این بیانگر این است که ما در منابع انسانی مشکلی نداریم.
در ادامه فریدون وردی‌نژاد – مشاور رسانه‌ای نهاد ریاست‌جمهوری – با اشاره به اینکه معمولا تلاش‌های صورت گرفته توسط دولت در بخش فناوری اطلاعات متکی بر یک مدل بوروکراتیک بوده و موفقیت چندانی نداشته، گفت: در این مدل بوروکراتیک سعی شده که محتوا و کیفیت فناوری اطلاعات در ساختار جاری و اداری و نظام‌مند حکومت و دولت به‌ بخش‌های مختلف رسوخ کند و بتوانیم به شکل قانونی، مقرراتی و ضوابط و غیره بهره‌مندی از فناوری اطلاعات را در کشور دنبال کنیم و ساختار گردش اطلاعات را تا جایی که ممکن است روان‌تر و بهتر کنیم. طبیعتا از برنامه ۱۴۰۴ عقب هستیم. گام‌هایی برداشته شده اما قانع‌کننده نیست. برای اینکه بتوانیم IT را به طور مناسب وارد عرصه‌های عملیاتی، اقتصادی، سیاسی و حکمرانی راهبردی کشور کنیم و برای اینکه بتوانیم بخش حکرمانی و راهبردی کشور را با حکمرانی شرکتی یا بخش خصوصی یا بنگاه‌های کسب و کار بر هم بیامیزیم و نتیجه‌ای بگیریم، نیازمندیم که به جای استفاده از مدل بوروکراتیک از مدل تکنوکراتیک استفاده کنیم. باید بتوانیم ایده‌هایمان را تبدیل به پروژه‌های عملیاتی کنیم.
همچنین محمدحسین پاشنه‌طلا – دبیر کمیته علمی این همایش – با اشاره به این‌که در برگزاری این همایش سعی شده از تمام ظرفیت‌های ملی و تا جایی که امکان داشته، ظرفیت‌های بین‌المللی استفاده شود، درباره پنل‌های این همایش که ۲۸ و ۲۹ آبان ماه برگزار می‌شود، گفت: در این همایش ۹ بسته با عنوان‌های نظم نوین فناوری اطلاعات، نوآوری‌های برهم‌زننده و استراتژی ملی مواجه و بهره‌برداری از فرصت‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات، شهرهای آینده و شهروند هوشمند ایران ۲۰۲۵، اقتصاد داده و هوش مصنوعی، ابزارهای نوین پولی و مالی برای توسعه صنعت فناوری اطلاعات، بخش خصوصی پیشران توسعه ایران ۱۴۰۴، حاکمیت توانا و نقش فناوری اطلاعات در تحقق حکمرانی خوب، تحولات اقتصادی و اجتماعی متکی بر اینترنت اشیا، رسانه‌های نوین و شبکه‌های اجتماعی ۲۰۲۵ و رویکردهای مواجهه با آن و فناوری نوظهور و تحول دیجیتالی توسعه اقتصادی اجرا می‌شود.
وی افزود: در برگزاری این پنل‌ها بخش خصوصی و دانشگاه‌ها، شهرداری تهران، اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی تهران، نهاد ریاست‌جمهوری، مرکز توسعه رسانه‌های دیجیتال وزارت ارشاد و پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات همکاری دارند.
در پایان این نشست رئیس مرکز فناوری اطلاعات وزارت ارتباطات، معاون کسب و کار اتاق بازرگانی تهران، بنیانگذار و مدیرعامل شرکت یورو اینوست انگلستان، مشاور معاونت رفاه وزارت کار، رئیس هیات مدیره گروه خدمات مدیریت بصیر، عضو هیات مدیره سازمان اقتصادی آستان قدس رضوی و رئیس کمیته پیگیری و ارزیابی تحقق سند چشم‌انداز به بیان نظرات و پیشنهادات خود درباره برگزاری همایش نقش فناوری اطلاعات به تحقق افق ۱۴۰۴ پرداختند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا