یارانه دادن به بدمصرف‌ها بی‌عدالتی محض است

وزیر نیرو با تاکید بر اهمیت تداوم خدمت‌رسانی و پایداری عرضه آب و برق گفت: عرضه آب و برق یارانه‌ای درحالی‌که الگوی صحیح مصرف در بخش‌های مختلف رعایت نشود، به معنای بهره‌مندی بیشتر “بدمصرف‌ها” از یارانه دولتی است.

موبنا – به گزارش خبرنگار ما، “رضا اردکانیان” در حاشیه برگزاری سی و سومین کنفرانس بین‌المللی برق در جمع خبرنگاران افزود: این موضوع یک بی‌عدالتی محض است و قطعاً اثرش را روی خدمت‌گزاری به افرادی که الگوی مصرف را رعایت کرده و تمکن مالی کمتری دارند، خواهد گذاشت.
وی ادامه داد: طرح موضوع اصلاح قیمت برای پرمصرف‌ها، بیش از آنکه نقش یک منبع مالی را داشته باشد، می‌بایست نقش بازدارنده را ایفا کند.
وزیر نیرو با بیان اینکه قطعاً این تغییر قیمت‌ها به سرعت اتفاق نخواهد افتاد، تصریح کرد: در این زمینه باید کار بیشتری صورت گیرد، از نظر نخبگان بهره‌گیری شود و مطالعه اجتماعی صورت گیرد تا به یک مطالبه اجتماعی تبدیل شود؛ در آن زمان همه در یک ردیف قرار خواهیم گرفت.
اردکانیان در خصوص برنامه‌ریزی برای تأمین برق تابستان سال آینده و افزایش ظرفیت نیروگاهی گفت: از سه ماه پیش برنامه‌ریزی در این زمینه آغاز شده و به دولت و کمیسیون انرژی مجلس نیز ارائه شده است.
وی اظهار کرد: ۲۵ نیروگاه حرارتی با ظرفیت ۵ هزار و ۲۰۰ مگاوات در دست تکمیل و حدود ۶۵۰ مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر هم در دست ساخت است.
وزیر نیرو با اشاره به اینکه حدود ۲۰۰ مگاوات نیروگاه آبی در برنامه داریم، افزود: حدود ۳۰۰۰ مگاوات برنامه مدیریت مصرف داریم و این بخش خود شامل ۱۱ زیربرنامه بوده که اصلاح تعرفه یکی از آنهاست.
اردکانیان همچنین از تعویض ۱۵ میلیون لامپ در سازمان‌ها و دستگاه‌های مختلف دولتی و غیردولتی به‌عنوان برنامه پیش‌رو خبر داد و گفت: مدیریت روشنایی معابر بدون ایجاد اختلال در خدمات‌دهی و به منظور کاهش میزان برق مصرفی در دستور کار است.
افزایش تولید بدون آموزش بی‌فایده است
وی همچنین در جمع مدیران عامل شرکت‌های توزیع و برق منطقه‌ای کشور گفت: افزایش تولید آب و برق بدون آموزش صحیح الگوی مصرف در جامعه بی‌نتیجه است
وی بیان کرد: اگر آموزش صحیحی برای مصرف در جامعه صورت نگیرد، قطعاً همه تلاش‌ها در عرصه تولید کفاف نخواهد داد و برای دست‌اندرکاران عرصه تولید هم به دلیل اینکه نتایج تلاش‌های خود را مشاهده نمی‌کنند، رضایتمندی حاصل نخواهد شد.

اردکانیان همچنین تاکید کرد: روند کنونی افزایش تولید و مدیریت عرضه روند قابل تداومی نبوده و محدودیت‌های کشور قطعاً جوابگوی ادامه این شیوه از مدیریت نیست.
وی ادامه داد: باید از ظرفیت فکری، تجربی و همتی که وجود دارد و همچنین مدیریت توانمند کنونی صنعت برق برای اصلاح این شیوه و حرکت به سمت مدیریت تقاضا استفاده کرد و قطعاً این هدف دست‌یافتنی است.
وزیر نیرو اصلاح این روند را نیازمند کار مستمر دانست و تصریح کرد: مدیریت مصرف، پیش‌نیاز مدیریت تقاضاست و باید برای این موضوع اهمیت ویژه قائل شویم.
اردکانیان با بیان اینکه نفع ملی، آینده فرزندانمان و برپا بودن صنعت به چگونگی تفکر امروز ما وابسته است، گفت: می‌بایست موضوع برق و انرژی به یک مشغله همگانی تبدیل شود و باید بتوانیم تغییر مدل ذهنی و رفتاری در نگرش به این صنعت به‌وجود آوریم تا موضوع و اهمیت برق برای دیگران هم مشغله شود.
وزیر نیرو اضافه کرد: این موضوع به معنای نگران کردن مردم و دیگران نیست، بلکه به‌معنای فراهم کردن بستری است تا طرح و پیگیری نیازهای این صنعت و الزام به پرداختن مدیریت مصرف از طریق مسئولان نهاد‌های دیگر صورت گیرد.
وی همچنین بر توجه بیشتر به عرصه علوم اجتماعی تاکید کرد و افزود: در صنعت برق به عنوان یک صنعت زیربنا باید به سمتی حرکت کنیم که مردم اهمیت برق را تنها با تحمل خاموشی درک نکنند، بلکه با به‌کارگیری کارشناسان و متخصصان علوم اجتماعی تدابیر و راهکارهایی اندیشیده شود که زیربنا بودن برق به فهم اجتماعی تبدیل شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا