بلاتکلیفی دولت و مجلس در خصوص احیای کارت سوخت و سهمیه بندی

موضوع احیا کارت سوخت و همچنین بحث بر سر این که فرآورده هایی مثل بنزین در روزهای آینده به چه قیمتی عرضه خواهند شد از آن مباحثی است که دولت و مجلس را سخت به خود مشغول کرده است.

موبنا – حرف و سخن‌های بعضاً ضد و نقیض در باب احیای کارت سوخت و همچنین دونرخی شدن بنزین در حالی رخ می‌دهد که به اعتقاد برخی کارشناسان اجرای طرح مجدد استفاده از کارت سوخت از پایان همین ماه قرار است اجرایی شود و البته در این میان هم برخی معتقدند این اتفاق به این شکل نخواهد افتاد.
چندروز پیش رسانه‌ها هم مانند همیشه روی این موضوع حساسیت به خرج دادند و تلاش کردند از زوایای مختلف به موضوع مذکور بپردازند که بر این اساس ایسنا در گزارشی نوشت: افزایش نرخ دلار، تفاوت فاحش نرخ سوخت در ایران نسبت به کشورهای همسایه، افزایش قاچاق و افزایش مصرف بنزین همانند دومینوی به هم پیوسته‌ای شده که درنهایت به گشایش دوباره پرونده بنزین و بررسی گزینه‌های مختلفی مانند سهمیه‌بندی و احیای کارت سوخت منجر شد.
در همین گزارش آمده است که کارشناسان و صاحبنظران واهالی بهارستان با یکدیگر اتفاق نظر ندارند؛ به‌طوری‌که یک روز یکی از سهمیه‌بندی قطعی بنزین خبر می‌دهد و روز بعد دیگری اعلام می‌کند تصمیمی برای سهمیه‌بندی گرفته نشده است. آنچه که مسلم است این‌که نرخ بنزین در ایران واقعی نیست و با وجود این‌که در سال ۱۳۸۹ دولت نهم، رسماً آغاز اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها و ارائه حامل‌های انرژی با قیمت اصلاح شده از ۲۸ آذرماه را اعلام کرد، در این قانون پیش‌بینی شده بود که قیمت سوخت به‌صورت سالانه و طی پنج سال باید ٢٠ درصد افزایش پیدا کند تا به ٩٠ درصد قیمت بین‌المللی یا فوب خلیج فارس برسد. این اتفاق تاکنون رخ نداده است.
اما علی بختیار عضو ناظر مجلس شورای اسلامی در شورای عالی انرژی، در خصوص فعال‌سازی کارت سوخت، گفته است: هم‌اکنون حدود ۴۰ میلیون لیتر بنزین از کشور قاچاق می‌شود. این قاچاق منابعی را از کشور خارج می‌کند که در حقیقت از دید مردم دزدی محسوب می‌شود.
نماینده مردم گلپایگان در مجلس شورای اسلامی، بیان‌ کرد: ازآنجاکه امروز آمادگی لازم برای افزایش نرخ بنزین وجود ندارد، لذا اولین تصمیمی که می‌توان در این زمینه اتخاذ کرد، بحث احیای کارت سوخت است.
بختیار در پایان گفت‌: ان‌شاء‌الله بحث فعال‌سازی کارت سوخت‌ها در کمیسیون انرژی مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت تا هر چه‌ سریع‌تر جلوی قاچاق گرفته شود. مدیریت در زمینه توزیع سوخت و حامل‌های انرژی در دستور کار مجلس شورای اسلامی قرار دارد.
در همین حال هدایت‌الله خادمی عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی نیز به تازگی گفته است: احتمالاً سامانه هوشمند کارت سوخت ظرف چند ماه آینده فعال می‌شود.
خادمی درباره قیمت هر یک از نرخ‌های بنزین گفت: نرخ سهمیه‌ای با قیمت فعلی یعنی هزار تومان و با کارت سوخت در اختیار مصرف کنندگان قرار می‌گیرد.
نماینده مردم ایذه و باغملک در مجلس درباره قیمت بنزین آزاد (نرخ دوم) تاکید کرده است که با توجه به اینکه حداقل‌ها برای نیاز مردم با کارت سوخت تأمین می‌شود، بنابراین دست دولت برای قیمت‌گذاری نرخ دوم باز است که براساس شنیده‌ها احتمالاً نرخ دوم ۳۰ الی ۴۰ درصد نسبت به نرخ اول بیشتر است و در حدود هزار و چهارصد تومان عرضه می‌شود.
خادمی درباره میزان سهمیه بنزین هر خودرو گفته است: تصمیم قطعی در این باره اتخاذ نشده است، اما بار گذشته برای هر خودرو ۷۰ لیتر بنزین در نظر گرفته شده بود که احتمالاً این بار هم به همان میزان باشد؛ البته میزان سهمیه برای خودرو‌های تاکسی و سهمیه آژانس‌ها متفاوت خواهد بود که با هماهنگی با دستگاه‌های ذیربط میزان سهمیه آنها هم مشخص می‌شود.
از سوی دیگر سید کاظم دلخوش عضو کمیسیون اقتصادی مجلس از مجوز دولت برای سهمیه‌بندی بنزین و افزایش قیمت سوخت خبر داده و گفته طبق قانون دولت مجوز دارد که قیمت بنزین را افزایش دهد. در حال حاضر دولت به دنبال سهمیه‌بندی بنزین (احیای کارت سوخت) است و باید در این جهت برنامه‌ریزی کند. به دلیل اختلاف قیمت بسیار زیاد بنزین در کشور ما با کشورهای همسایه، بخش زیادی از سوخت کشور ما قاچاق می‌شود. درحالی‌که این منابع متعلق به همه اقشار ملت هستند، اما متأسفانه از آن‌ها سوء استفاده می‌شود.
در هرحال همانطور که گفته شد همچنان موضوع احیا کارت سوخت و قیمت گذاری و یا سهمیه بندی احتمالی سرنوشت مشخصی پیدا نکرده است و این در حالی است که اگر هم کار سوخت مجدداً احیا شود معلوم نیست نهادهای مسئول برای خودروهای جدید ونیازشان به این کارت و سهمیه چه فکری کرده‌اند. این درحالی است که برای بسیاری از خودروهای جدید داخلی در این زمینه فکربکری صورت نگرفته است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا