بازارهای کنونی را حفظ کنیم

بیست و نهم مهر ماه با تصویب شورای فرهنگ عمومی کشور از سال ۱۳۷۶ به عنوان روز ملی صادرات تعیین شده است.

موبنا – انتخاب یک روز از سال به عنوان روز ملی صادرات و برگزاری مراسم در این روز عزم ملی در دولت برای افزایش صادرات غیرنفتی و بدنبال آن توسعه اقتصادی کشور است. در این روز ضمن برگزاری مراسم روز ملی صادرات، از صادرکنندگان برتر در این حوزه تجلیل می شود.
به اعتقاد کارشناسان با وجود همه تلاش های انجام شده، ایران هنوز در جایگاه مناسبی در بین کشورهای جهان در حوزه صادرات قرار ندارد هر چند که آمار نیمه نخست امسال نشان می دهد صادرات کشور در این مدت نسبت به دوره مشابه سال قبل حدود ۱۳ درصد افزایش و واردات ۱۲ درصد کاهش یافته است. در نیمه نخست امسال میزان صادرات غیرنفتی کشور در ۶ ماه منتهی به شهریور ۹۷ از مرز ۲۳ میلیارد دلار فراتر رفته است.
شناخت وضعیت کنونی، ثبات قوانین و مقررات، حمایت جدی از صادرات، تشکیل انجمن ها و تشکل های صادراتی، وجود یک نهاد متولی در حوزه صادرات، یافتن بازارهای جدید، حفظ بازارهای موجود، اختصاص جوایز صادراتی، الگو گرفتن از کشورهای موفق، اصلاح ساختارها، یافتن شیوه های نوین تجارت و بازاریابی، ارتقاء کیفیت تولید و کاهش هزینه های تمام شده، افزایش بهره وری، حمایت واقعی و عملی از سرمایه گذاران بخش خصوصی و کارآفرینان، پیگیری مشکلات صادرکنندگان کشور از جمله مسایل مالیاتی، گمرکی و بیمه ای آنان و همچنین ایجاد میز صادرات در سفارتخانه های ایران در جهان و تقویت رایزنان بازرگانی از اهم مواردی است که می تواند به رونق صادرات غیرنفتی کشور منجر شود.
هر چند در شرایط کنونی اقتصاد کشور رعایت تمام موارد ذکر شده حائز اهمیت است اما از همه مهم تر حفظ بازارهای موجود است که در سال های گذشته با تلاش فراوان بدست آمده است.
بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، صادرات غیرنفتی کشور همواره روندی صعودی داشته اما در شرایط فعلی نباید به این حد از حجم و ارزش صادرات قانع باشیم زیرا که تلاش کشور برای رهایی از وابستگی به درآمدهای نفتی است و باید به مرحله ای از رشد برسیم که بدون اتکا به نفت بتوانیم کشور را به خوبی اداره کنیم که البته این مهم عزم ملی را می طلبد.
البته فراموش نکنیم بعد از پیروزی انقلاب همچنین بخش خصوصی ایران نیز توان فنی و مهندسی خود را افزایش داده و در حال حاضر بسیاری از شرکت های ایرانی با کسب دانش فنی و مهندسی به حدی از توانمندی دست یافته اند که می توانند علاوه بر تامین نیاز داخل، بخشی از تولیدات و خدمات خود را به خارج از کشور صادر کنند که از جمله آنها می توان به بومی سازی قطعات و تجهیزات مورد نیاز در صنایع مختلف از جمله فولاد و سیمان اشاره کرد.
صادرکنندگان کشور اکنون از تغییر مکرر قوانین و مقررات صادراتی نگران هستند و می گویند کسب یک بازار جدید برای کالاهای ایرانی در شرایط کنونی به سختی امکانپذیر است و در مواردی هم که به یک بازار جدید دست پیدا می کنیم و مذاکره با طرف خارجی برای صدور یک یا چند کالا را به مرحله نهایی می رسانیم، به یک باره با ممنوعیت صادرات همان کالا مواجه می شویم.
به اعتقاد اکثر کارشناسان یکی دیگراز مشکلات صادرات کشور مربوط به تحریم های ظالمانه دشمنان و بیگانگان است که برای صادرات کالاهای ایرانی مشکل ایجاد کرده اند.
اهمیت نقش صادرات غیرنفتی در برنامه‌های توسعه‌ای و اهداف بلندمدت در سند چشم‌انداز، بیش از هر بخش دیگری، فعالان اقتصادی را متوجه وظایف و مسئولیت‌های بخش بازرگانی می‌کند.
بخش بازرگانی کشور اکنون نیازمند تحول و بکارگیری شیوه های جدید بازاریابی برای حضور هر چه بیشتر و موثرتر در بازارهای جهانی است که امیدواریم با لغو تحریم ها، بخش تجاری و بازرگانی ایران به ظرفیت های بین المللی در اقتصاد جهانی دست پیدا کند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا