هواپیمایی که در نخستین پرواز آزمایشی دیوار صوتی را شکست (+عکس)

«رابین نوردلندر» خلبان «گریپن ای» که رکورد شکستن دیوار صوتی را به نام خود ثبت کرد پیش‌بینی می‌کند که این جنگنده در آینده موفقیت‌های بیشتری را به دست آورد.

موبنا – نسل بعدی جنگنده‌های Saab یک گام دیگر به جلو برداشت و برای نخستین بار موفق شد دیوار صوتی را بشکند. هواپیمای جنگنده ۸۵ میلیون دلاری «گریپِن ای» با پرواز آزمایشی که توسط خلبان «رابین نوردلندر» انجام داد، موفق به ثبت این رکورد شد. این هواپیما توانست با سرعت بیش از یک ماخ معادل ۱۲۲۵ کیلومتر بر ساعت در آسمان دریای بالتیک پرواز کند و برای نخستین بار دیوار صوتی را بشکند.

به گفته نوردلندر، موتور پیشرفته «گریپن ای» و نوع ویژه طراحی آن موجب شد این امکان را فراهم کرد تا این جنگنده بتواند سرعت خود را از زیرصوت، به سرعت نزدیک به صوت برساند و سپس سرعت آن از سرعت صوت هم بالاتر رود تا بر اساس واحد اندازه‌گیری ماخ این هواپیما بتواند با سرعت بیش از یک ماخ حرکت کند. در طول این پرواز آزمایشی هواپیمای جنگنده به مدت چند دقیقه توانست با این سرعت به پرواز خود ادامه دهد تا سیستم هوشمند تله‌متری اطلاعات مربوط به این هواپیما را ثبت کند.

هواپیمایی که در نخستین پرواز آزمایشی دیوار صوتی را شکست (+عکس)

جنگنده «گریپن ای» که از زمان ساخت آن مدت کوتاهی می‌گذرد تاکنون تنها ۲۰ ساعت پرواز آزمایشی انجام داده است. طول این هواپیما ۱۵.۲ متر و طول هر بال آن ۸.۶ متر محاسبه می‌شود و حداکثر وزن آن در هنگام بلند شدن از سطح زمین به ۱۶ هزار و ۵۰۰ کیلوگرم می‌رسد. موتور این هواپیما که از نوع «جی‌ای اویِیشن اف۴۱۴جی»  است نسبت به مدل قبلی ۲۰ درصد نیروی بیشتر تولید می‌کند تا حداکثر سرعت آن به ۲ ماخ معادل ۲۴۵۰ کیلومتر بر ساعت برسد. در مقایسه با این جنگنده «لاکهید اف-۳۵ لایتنینگ ۲» آمریکایی می‌تواند با حداکثر سرعت ۱.۶ ماخ معادل ۱۹۶۲ کیلومتر برساعت حرکت کند و این در حالی است که برای اف-۳۵ موتور بزرگتر و قابلیت پرواز در ارتفاع بالاتر در نظر گرفته شده است.

«مارکوس وانت» خلبان پرواز آزمایشی Saab در این خصوص گفت: «ما به عنوان خلبان‌های گریپِن سعی می‌کنیم با این جنگنده با حداکثر سرعت پرواز کنیم. ولی باید گفت برای هواپیمایی که تنها ۲۰ ساعت پرواز آزمایشی انجام داده است دستیابی به چنین سرعتی یک رکورد باورنکردنی است. اینکه ما بتوانیم در پروازهای آزمایشی یک هواپیما با سرعت بالای صوت پرواز کنیم یک اتفاق بسیار نادر در عرصه هوانوردی محسوب می‌شود».

«رابین نوردلندر» خلبان «گریپن ای» که رکورد شکستن دیوار صوتی را به نام خود ثبت کرد پیش‌بینی می‌کند که این جنگنده در آینده موفقیت‌های بیشتری را به دست آورد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا