راه‌اندازی بزرگترین تلسکوپ تاریخ برای پیدا کردن سیاره جایگزین زمین

این هفته نخستین بسته اطلاعاتی ارسال شده از سوی TESS به کره زمین رسیده است و گروه تحقیقاتی ما هم اکنون در حال بررسی‌های دقیق هستند تا به احتمال زیاد با همین داده‌ها بتوانند نخستین سیاره جایگزین با کره زمین را شناسایی کنند.

موبنا – سازمان فضایی ناسا هجدهم آپریل سال جاری میلادی قدرتمندترین تلسکوپ جهان را راه‌اندازی کرد تا سیارات یا موجودات فضایی ناشناخته را به کمک آن شکار کند. با این وجود تلسکوپ مذکور که در اصل مبتنی بر یک سفینه فضایی کار می‌کند ماه‌ها طول می‌کشد تا در محل اصلی خود مستقر شود و بتواند به صورت عملیاتی فعالیت خود را آغاز کند.

این تلسکوپ فضای TESS نامگذاری شده است و کلمه مذکور مخفف عبارت «ماهواره تحقیقاتی گذرگاه سیاره‌ای» است که در نهایت در یک مدار مشخص بین زمین و ماه قرار می‌گیرد. این تلسکوپ که برای نخستین بار در تاریخ در خارج از سطح زمین مستقر شده است به قدری قدرتمند است که می‌تواند ۸۵ درصد آسمان شب را اسکن کند، ستاره‌های بسیار دور در منظومه شمسی را تشخیص دهد، و سیاره‌های سنگی کوچک شبیه زمین را که احتمال حیات در آنها وجود دارد شکار کند.

راه‌اندازی بزرگترین تلسکوپ تاریخ برای پیدا کردن سیاره جایگزین زمین

نتایج حاصل از دو سال تحقیق و بررسی روی بیش از ۲۰۰ هزار ستاره توسط کارشناسان سازمان فضایی ناسا باعث شده است که هم اکنون هزاران سیاره جدید شناسایی شوند که فاصله آنها کمتر از ۲۰۰ سای نوری با زمین است.

«پائول هرتز» مدیر مرکز فیزیک نجومی ناسا در این خصوص گفت: «ما معتقدیم بیش از آنچه که تصور می‌کنیم، در کائنات سیاره وجود دارد. من با این تلسکوپ جدید به دنبال سیارات عجیب، دنیاهای باورنکردنی و موجودات ناشناخته می‌گردم».

«سارا سگار» مدیر عملیاتی پروژه TESS و یکی از پروفسورهای رشته فیزیک نجومی در دانشگاه MIT در این خصوص توضیح داد مدت زیادی طول نخواهد کشید تا تلسکوپ مذکور بتواند نخستین سیاره جایگزین با کره زمین را شناسایی کند.

راه‌اندازی بزرگترین تلسکوپ تاریخ برای پیدا کردن سیاره جایگزین زمین

او توضیح داد: «این هفته نخستین بسته اطلاعاتی ارسال شده از سوی TESS به کره زمین رسیده است و گروه تحقیقاتی ما هم اکنون در حال بررسی‌های دقیق هستند تا به احتمال زیاد با همین داده‌ها بتوانند نخستین سیاره جایگزین با کره زمین را شناسایی کنند».

دکتر سگار و دیگر محققان سازمان فضایی ناسا بر این باورند که ده‌ها جهان دیگر شبیه به کره زمین وجود دارد که طی سال‌های آتی شناسایی می‌شوند و به احتمال قوی علم به گونه‌ای پیشرفت می‌کند که انسان در آینده بتواند در این سیاره‌های قابل سکونت مستقر شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا