ابداع ربات‌های به اندازه حشره!

“دارپا”، برنامه‌ای برای ابداع ربات‌های کوچک و جایگزین کردن آنها به جای ربات‌های بزرگ ارائه داده است.

موبنا – “آژانس پروژه‌های تحقیقاتی پیشرفتهٔ دفاعی آمریکا” یا “دارپا” (DARPA) در نظر دارد ربات‌های بسیار کوچکی را برای فعالیت در محیط زیست ابداع کند.

برنامه “شریمپ”(SHRIMP)، تلاشی برای ابداع ربات‌هایی به اندازه حشرات و جایگزین کردن آنها به جای ربات‌های بزرگی است که شاید تاثیر کمتری در محیط زیست داشته باشند.

این سازمان، در جستجوی پیشنهاداتی برای ابداع ربات‌هایی است که وزن آنها کمتر از یک گرم و اندازه آنها کمتر از یک سانتی‌متر مکعب باشد. سپس، ربات‌ها در مجموعه مسابقاتی مشابه المپیک به رقابت می‌پردازند که رشته‌هایی از جمله پرش از مانع، صعود عمودی، پرتاب وزنه و وزنه‌برداری را شامل می‌شود.

دکتر “رونالد پولکاویچ”(Ronald Polcawich)، مدیر برنامه دارپا و سرپرست برنامه شریمپ گفت: هدف این برنامه به طور کلی، نوآوری در مواد عملگر مکانیکی، مکانیسم‌های عملگر مکانیکی و سیستم‌های فشرده نیرو است. این رقابت، در پایان مرحله سوم برنامه شریمپ صورت می‌گیرد و زمان تعیین شده آن، سال ۲۰۱۰ است. این رقابت، راهی برای ارزیابی فناوری‌های ابداع شده در این برنامه محسوب می‌شود.

مقامات دارپا امیدوارند که با این کار، ابزاری برای استفاده در عملیات جستجو و نجات، امدادرسانی پس از فاجعه و بازرسی محیط‌های خطرناک ابداع شود. دارپا با در نظر داشتن این اهداف مهم، سرمایه‌گذاری بزرگی در این زمینه انجام داده است که مبلغ بودجه آن، به ۳۲ میلیون دلار می‌رسد.

پولکاویچ افزود: “وزارت دفاع ایالات متحده آمریکا” در همه زمینه‌ها به علم رباتیک علاقه نشان می‌دهد. گسترش ربات‌های کوچک، به رقابت‌های منحصربه‌فرد میان آنان بستگی دارد. به طور کلی، برنامه شریمپ، بر نوآوری در مواد عملگر مکانیکی، مکانیسم‌های عملگر مکانیکی و سیستم‌های فشرده نیرو تمرکز دارد که عملکرد کنونی ربات را در فعالیت‌های پژوهشی محدود می‌سازند.

 منبع: ایسنا 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا