رپورتاژ آگهی به زبان ساده

حتی اگر با دنیای بازاریابی و انواع روش های تبلیغات آشنایی چندانی هم نداشته باشید، به احتمال زیاد کلمه رپورتاژ آگهی را شنیده اید.

موبنا – اما اگر تاکنون این واژه به گوش شما نخورده است، باید بگویم رپورتاژ نوعی از تبلیغ و معرفی محصول بوده که در قالب یک متن خبری انجام می شود. رپورتاژ آگهی یا محتوای حمایت شده، هرچند نوعی جدید از تبلیغات محسوب نمی شود، اما این امکان را به برند و کسب و کار می دهد تا محتوای خود را در مدت زمان کوتاهی در اختیار حجم بالایی از مخاطبان قرار دهد.

 

رپورتاژ آگهی به زبان ساده

فرض کنید که به یک مهمانی دعوت شده اید و در این مهمانی کسی را نمی شناسید. به نظر شما، ایجاد ارتباط با مهمانان و نشان دادن یک وجه جذاب و موجه از خود در نظر سایرین تا چه حد می تواند در این شرایط دشوار باشد؟ حال فرض کنید چند نفر از مهمانان که از قضا افرادی شناخته شده برای تمامی مهمانان هستن، شما را به دیگران معرفی کنند. آیا در این شرایط ارتباط برقرار کردن با مهمانان برای شما ساده تر نخواهد بود؟ آیا سایرین در این وضعیت بیشتر به شما اعتماد نخواهند کرد؟

این دقیقا همان کاری است که رپورتاژ آگهی برای شما در فضای کسب و کار انجام خواهد داد. شما و کسب و کار شما از طریق وبسایت های خبری، روزنامه، تلویزیون و … که به عنوان “رسانه” شناخته می شوند در مدت زمان کوتاهی به تعداد زیادی از افراد که بازار هدف محصول شما بود معرفی خواهید شد. اما خب مشکل اصلی این است که رسانه های شناخته شده به همین راحتی حاضر به انتشار “هر خبری” در ارتباط با “هر کسب و کاری” نیستند.

در فرایند تهیه رپورتاژ آگهی، سعی بر آن است تا در قالب یک گزارش و با رعایت اصول گزارش نویسی توصیفی  و تحلیلی، متنی را آماده کرده تا منافع سفارش دهنده رپورتاژ را تامین نماید. به عبارتی دیگر، رپورتاژ آگهی نوعی اثرگذارتر و هوشمندانه از تبلیغات بوده که منتشر کننده خبر سعی دارد تا کسب درآمد از طریق نشر گزارش را پنهان نماید. همین عامل نیز منجر می گردد تا رپورتاژ آگهی نسبت به سایر روش های تبلیغات، نرخ تبدیل بالاتری داشته باشد.

برای این منظور دو راه پیشروی شما است، راه اول که راه پر هزینه تر نیز می باشد این است که خبری داشته باشید که تمام توجهات را به سمت خودش معطوف کند و رسانه ها خودشان از شما بنویسند؛ که البته لزومی ندارد که چنین خبری حتما مساعد و به نفع کسب و کار شما باشد. راه حل دوم برای رسیدن به صدر اخبار رسانه ها ساده تر و قابل کنترل تر است. در این مدل شما نیازی نیست منتظر بمانید تا خبری آنقدر بزرگ بشود که توجه رسانه ها را به خود جلب کند، در چنین حالتی می توانید خودتان دست به کار شوید و گزارش یا خبری که مایلید در رسانه ها از شما منتشر شود را به دست ایشان برسانید و با پرداخت هزینه ای پایین این مطلب را در این رسانه ها منتشر کنید.

راهکار دوم همان «رپورتاژ آگهی» است. در این حالت شما می توانید رسانه های هدف خودتان را متناسب با مخاطبانی که در جستجوی آن هستید، انتخاب و متن خبر را کاملا همراستا با اهداف بازاریابی خودتان تنظیم و منتشر کنید.

چرا رپورتاژ آگهی

اگر کسب و کار شما آنلاین است برای این که بتوانید درآمد وبسایت خودتان را افزایش دهید دو راه بیشتر ندارید:

– افزایش ترافیک سایت

– افزایش نرخ تبدیل سایت

در دنیای آنلاین هم مانند دنیای آفلاین، وبسایتی که بتواند اعتماد مخاطب را جلب کند، نرخ تبدیل بالاتری را تجربه کرده و به این ترتیب بازگشت سرمایه آن نیز بسیار بالاتر از وبسایت های دیگر خواهد بود. رپورتاژ آگهی به شما کمک می کند تا هر دو فاکتور موثر بر افزایش درآمد وبسایت خودتان را بهبود ببخشید.

 

 

چگونه رپورتاژ آگهی بنویسیم؟

نوشتن یک رپورتاژ آگهی موفق اما با دشواری نیز همراه است. اصلی ترین معیارهایی که موجب موفقیت یک رپورتاژ آگهی می شوند در وهله اول شیوه نوشتار متن رپورتاژ و در مرحله بعد انتخاب صحیح رسانه ها برای بازنشر محتوا است. بی شک هرچه هم که شما محتوای تولیدی خود را فوق العاده نوشته باشید، در صورتی که نتوانید آن را به شکل صحیح، در زمان صحیح و به مخاطب صحیح ارائه دهید، هیچ ارزشی نخواهد داشت.

بر خلاف آنچه که در نگاه اول ممکن است به نظر برسد، انتخاب رسانه های مناسب برای بازنشر متن رپورتاژ چندان هم آسان نیست. از شناسایی رسانه ها و برقراری ارتباط با آن ها گرفته تا راه اندازی یک کمپین PR و زمان بندی آن. مجموعه این عوامل موجب شده تا بسیاری از کسب و کارها نیازمند افراد متخصص در حوزه رپورتاژ آگهی باشند. پابلیکا به عنوان مرجع تخصصی در حوزه رپورتاژ آگهی، این امکان را در اختیار مخطبان خود قرار داده است تا به بیش از ۱۰۰ رسانه برتر ایران در زمینه موضوعات مختلف دسترسی داشته باشند. به کمک پلتفرم این سایت، می توانید در هر زمان از شبانه روز، اخبار خود را برای انتشار در برترین رسانه‌های فارسی زبان ارسال کنید.

همانطور که پیش تر نیز گفته شد، انتخاب رسانه های مناسب جهت انتشار متن رپورتاژ آگهی در جایگاه دوم قرار دارد، قبل از آن و در جایگاه اول شما بایستی محتوایی تولید کنید که بتواند مخاطب را به سوی خود جذب نماید. این محتواها علاوه بر اینکه باید حاوی مطالب مفید و قابل تاملی باشند، بایستی به ارتقای سئوی سایت کمک کنند؛ بهینه سازی متن رپورتاژ، انتخاب مناسب کلمات کلیدی، بهینه سازی انکرتکست ها در متن رپورتاژ، رعایت نکات مربوط به کپی رایتینگ رپورتاژ و بسیاری نکات دیگر که اگر هر کدام از آنها رعایت نشوند، بهره وری کمپین رپورتاژ شما را کاهش خواهند داد.

هرچند شکی نیست که شما در حوزه فعالیت کسب ­و کار خود از تخصص و دانش بسیار بالایی برخوردار هستید. اما همانطور که در بالا توضیح دادیم، نکات و ریزه­ کاری­­ هایی وجود دارند که ممکن است شما با آنها آشنایی نداشته باشید. پابلیکا جهت حداکثر کردن بازدهی کمپین‌های روابط عمومی و استفاده بهینه از ابزار رپورتاژ آگهی، خدمات مشاوره خود را در اختیار کسب و کارهای متقاضی قرار می‌دهد. همچنین در صورت تمایل کسب و کارهایی که لزوم اجرای کمپین ­های PR را درک کرده اند، امکان تولید محتوای متناسب با کمپین‌های تعریف شده نیز وجود دارد.

 منبع: آکادمی فروش

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا