گردشگری ۸ برابر بیشتر از آنچه فکر می‌کنید برای زمین مضر است!

صنعت گردشگری جهانی در سال ۲۰۱۳ میلادی ۴.۵ میلیارد تن مکعب دی‌اکسید کربن تولید کرده است که این رقم معادل ۸ درصد آلودگی‌های منتشر شده در همان سال محاسبه می‌شود.

موبنا – رفتن به تعطیلات یکی از اتفاقات سرگرم کننده برای همه مردم محسوب می‌شود که با نزدیک شدن به فصل تابستان برنامه‌ریزی‌ها برای آن بیشتر می‌شود. ولی بارها شنیده‌ایم که گردشگری اتفاق چندان خوشایندی برای کره زمین نیست و می‌تواند مشکلات خود را داشته باشد. به هر حال، نتایج حاصل از یک مطالعه جدید نشان می‌دهد میزان کربن تولید شده ناشی از فعالیت‌های توریستی در کره زمین نسبت به آنچه که پیش‌تر محاسبه شده بود ۸ برابر بیشتر است و این حجم از کربن یک دوازدهم مجموع گازهای گلخانه‌ای در جهان را تشکیل می‌دهد.

بررسی‌های قبلی تنها عامل آلودگی هوا ناشی از فعالیت‌های توریستی را دی‌اکسید کربن (CO2) تولید شده در سفرهای هوایی اعلام کرده بود. ولی مطالعه جدید نشان داد آلودگی‌های ناشی از انتشار دی‌اکسید کربن و دیگر گازهایی که دمای کره زمین را افزایش می‌دهند، در اثر زیرساخت‌های مراکز مثل هتل و فرودگاه‌ها نیز می‌تواند منتشر شود و همچنین انتشار گازهای گلخانه‌ای مرتبط با خریدهای گردشگران از جمله مواد غذایی، نوشیدنی‌ها و سوغاتی می‌تواند در این زمینه اثرگذار باشد.

گردشگری ۸ برابر بیشتر از آنچه فکر می‌کنید برای زمین مضر است!

محققان برای انجام مطالعه جدید داده‌های جمع‌آوری شده در ۱۶۰ کشور مختلف را مورد تحلیل قرار دادند و در نهایت به این نتیجه رسیدند که در جریان تولید گازهای گلخانه‌ای، صنعت گردشگری جهانی در سال ۲۰۱۳ میلادی ۴.۵ میلیارد تن مکعب دی‌اکسید کربن تولید کرده است که این رقم معادل ۸ درصد آلودگی‌های منتشر شده در همان سال محاسبه می‌شود. مسافرت‌های هوایی به تنهایی ۱۲ درصد از مجموع آلودگی یاد شده را شامل می‌شوند و این گروه تحقیقاتی با انتشار گزارش خود در آخرین شماره از نشریه «تغییرات جوی طبیعت» اعلام کرده است که این روند بسیار نگران کننده است.

سازمان جهانی گردشگری وابسته به سازمان ملل متحد پیش از این دو روش را برای کاهش راندمان کربن ناشی از فعالیت‌های توریستی پیشنهاد کرده بود. در روش نخست گفته شده بود که گردشگران مقصد نهایی را نزدیک به محل زندگی خود انتخاب کنند و میزان استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی افزایش یابد. بر اساس روش دوم گفته شده بود که دولت‌ها می‌بایست مراکز ارایه دهنده خدمات گردشگری را تشویق کند تا بیش از گذشته منابع انرژی تجدید شدنی را مورد استفاده قرار دهند. محققان یادآوری می‌کنند که تا به امروز هیچ یک از رویکردهای مذکور موفق نبوده است و میزان آلودگی‌های زیست محیطی ناشی از فعالیت‌های گردشگری همچنان رو به افزایش است.

اگر روند اخیر به همین صورت ادامه پیدا کند و اگر رشد اقتصاد جهانی بر اساس پیش‌بینی‌های قبلی دنبال شود، کربن منتشر شده ناشی از فعالیت‌های توریستی در جهان تا سال ۲۰۲۵ میلادی به بیش از ۴۰ درصد می‌رسد. این رقم معادل ۶.۵ میلیارد تن مکعب محاسبه می‌شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا