فیلترینگ؛راستی آزمایی رای مردم

هفته پیش تلگرام به دستور بازپرس دادسرای فرهنگ و رسانه فیلتر شد که در این ایام مجلس برای سرکشی نمایندگان به حوزه‌های انتخابیه تعطیل بود.

موبنا – فردا اولین جلسه مجلس بعد از تعطیلات برگزار می‌شود. یک عضو فراکسیون امید در این باره گفت: رئیس مجلس امروز درباره فیلترینگ تلگرام از نمایندگان رای‌گیری‌ کند. علیرضا رحیمی در توئیتر نوشت: «در جلسه امروز، رئیس مجلس برای اطلاع سران قوا از واقعیات جامعه فیلترینگ تلگرام را در صحن رای‌گیری کند. نتیجه رای نمایندگان مهم است. رئیس مجلس وظیفه دارد از حقوق ملت به شایستگی دفاع کند.» همچنین در واکنشی دیگر رقیب روحانی در انتخابات ۹۲ نیز به فیلترینگ تلگرام واکنش نشان داد: سیدمصطفی هاشمی‌طبا در این رابطه معتقد است دولت در فیلتر تلگرام نقشی نداشته و همانطور که روحانی قول داده بود دست وزیر ارتباطات روی دکمه فیلترینگ نرفته است. وی اظهار داشت: فیلتر تلگرام از سوی قوه قضائیه بوده و وقتی رأی قضائی صادر شود رئیس‌جمهوری نمی‌تواند آن را باطل کند. از سوی دیگر در مدتی که تلگرام فیلتر بوده اتفاقات خاصی در استفاده از این ابزار صورت گرفته که هر کدام عواقب مختلفی به همراه دارد.

واکنش روحانی

با فیلتر شدن تلگرام به‌رغم اینکه برخی آن را با موافقت رئیس جمهور اعلام کرده بودند اما سرانجام روحانی، به این موضوع واکنش نشان داد و در اینستاگرامش با انتقاد از حکم فیلترینگ تلگرام نوشت: سیاست دولت یازدهم و دوازدهم مبتنی بر ایجاد فضای امن مجازی بوده و نه امنیتی و تاکنون هیچ شبکه اجتماعی و یا پیام‌رسان توسط این دولت مسدود نشده و نخواهد شد. فیلتر و مسدودسازی اخیر تلگرام نیز نه توسط دولت اجرا شده و نه مورد تأیید دولت است. اگر در عالی‌ترین سطح نظام، تصمیمی برای محدود کردن یا مسدودسازی ارتباطات مردم گرفته شده است، باید صاحبان واقعی این کشور که مردم هستند در جریان امور قرار بگیرند.

فیلتر و آنتی‌فیلتر

هر چند از مدتی قبل، زمزمه فیلتر شدن تلگرام مطرح بود، ولی مسدودسازی آن ناگهانی بود؛ شب، خبر حکم آمد و اول صبح فیلتر شد. این غافلگیری یکی از عوامل مؤثر بر عدم خروج مردم از تلگرام بود. وقتی ناگهان تلگرام را فیلتر کردند، طبیعی‌ترین واکنش این بود که برای جبران این غافلگیری، طرحی فوری دراندازند و فیلترشکن هایشان را راه بیندازند.

آنتی‌فیلتر؛ فراوان

گفته بودند چون تلگرام به اطلاعات مردم ایران دسترسی دارد و نباید اغیار از اندرون مردم ایران مطلع شوند، باید مسدود شود. از منظر سیاست کلان این استدلال پذیرفتنی است ولی نقض غرض شد چرا که با تجهیر موبایل‌های قریب به اتفاق مردم ایران به انواع فیلترشکن‌های خارجی، نه تنها دسترسی مدیران تلگرام به اطلاعات ایرانی‌ها باقی ماند، بلکه شرکت‌های و نهادهای اطلاعاتی خارجی که فیلترشکن تولید می‌کنند نیز به تلگرام اضافه شدند تا بتوانند به واسطه فیلترشکن‌هایی که عرضه می‌کنند، دسترسی وسیعی به اطلاعات کاربران ایرانی داشته باشند.

دریافت فیلترشکن

بازار شبکه‌های ماهواره‌ای و سایت‌ها و کانال‌های خارجی که از مردم ایمیل می‌گیرند و فیلترشکن می‌فرستند، داغ شده است و بدین ترتیب، دسترسی رسانه‌ها و نهادهای خارج کشور به شبکه‌ای چند ده میلیونی از مخاطبان ایرانی از طریق ایمیل تسهیل شده است. آنها اینک یک بانک اطلاعاتی بزرگ از ایمیل‌های مردم ایران دارند.

کوچ به داخلی‌ها؟ نه هنوز

تأمل برانگیز اینجاست که به‌رغم بروز برخی مشکلات، قطعی‌ها و کندی‌ها، تلگرام همچنان مهم‌ترین و فراگیرترین وسیله پیام‌رسان مردم است و فیلترینگ چندان تاثیری مورد انتظار را نداشته است.

 منبع: آرمان

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا