گزارش عملکرد شورای علوم تحقیقات و فناوری در سال ۹۶ منتشر شد

گزارش عملکرد شورای عالی علوم تحقیقات و فناوری(عتف) در سال ۹۶ اعلام شد که براین اساس طی یک سال گذشته کمیسیون های دائمی این شورا ۱۳ جلسه داشته اند.

موبنا – به گزارش موبنا به نقل از دبیرخانه شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری، شورای عالی عتف به عنوان نهاد فرابخشی سیاستگذار علوم، تحقیقات و فناوری کشور بر اساس ماده ۹۹ قانون برنامه سوم توسعه و مواد سه و چهار قانون تشکیل وزارت علوم (مصوب مرداد ۱۳۸۳) تاسیس شد و اولین جلسه خود را در روز ۱۳ اسفندماه سال ۸۳ به ریاست رئیس جمهور وقت تشکیل داد.

در این شورا هفت وزیر، روسای سازمان مدیریت و برنامه ریزی، بانک مرکزی، فرهنگستان‌ علوم، نمایندگان روسای دانشگاه‌ها، انجمن‌های علمی و تعدادی از صاحب نظران بخش‌های تولیدی و خدماتی دولتی و خصوصی عضویت دارند و انجام وظایف دبیرخانه‌ای این شورا طبق قانون به وزارت علوم محول شده است.

شورای عالی عتف با ریاست رئیس جمهور یا معاون اول وی از آغاز فعالیت تا پایان شهریور ماه ۹۶ تعداد ۲۱ جلسه داشته است که جلسه بیست و یکم آن در تاریخ ۳۰ خردادماه سال ۹۶ در دولت یازدهم برگزار شد.

کمیسیون دائم شورای عالی عتف در سال ۹۶ در مجموع ۱۳ جلسه تشکیل داده است.

استقلال دبیرخانه شورای عالی عتف

همچنین استقلال دبیرخانه عتف پس از پیگیری های مداوم و استقرار دبیرخانه شورای عالی عتف در ساختمان مستقل یکی دیگر از دستاوردهای این نهاد در سال ۹۶ است.

دبیرخانه شورای عالی عتف از سال ۱۳۸۳ در ساختمان وزارت علوم مستقر بود اما از سال ۸۹ به مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور انتقال یافت و در سال ۹۶ پس از پیگیری های مداوم دبیرخانه برای تخصیص ساختمان مستقل، طی تفاهم نامه ای با پژوهشگاه مواد و انرژی، دبیرخانه شورا به ساختمان مرکزی این پژوهشگاه انتقال یافت.

وحید احمدی معاون سابق پژوهشی و فناوری وزارت علوم از جلسه ۱۵۴ تا جلسه ۱۶۲ ریاست این شورا را برعهده داشت و پس از انتخاب مسعود برومند به عنوان معاون پژوهشی وزارت علوم در دولت دوازدهم وی با حکم ریاست جمهوری به دبیرکلی شورای عالی عتف منصوب شد.

کمیسیون های تخصصی عتف در ۶ ماهه اول سال ۹۶

کمیسیون های تخصصی شورای عالی عتف نیز در ۶ ماهه اول سال گذشته چهار جلسه را برگزار کرده اند.

بر اساس گزارش تفصیلی دبیرخانه از این جلسات بررسی طرح های کلان ملی مرتبط با هر کمیسیون، بررسی شرح تفصیلی وظایف و اختیارات تخصصی انرژی، طرح نیازهای متخصصان اعضای کمیسیون، بررسی گزارش مطالعه موردی، ارائه گزارش های موردی نمایندگان سازمان های مرتبط در جلسات کمیسیون، تدوین اسناد بالادستی مرتبط مانند تدوین سند علم، فناوری، نوآوری و دانش بنیان حوزه کشاورزی و بررسی گزارش از فعالیت‌ها و اقدامات دستگاه‌های اجرایی عضو کمیسیون در خصوص سیاست‌های کلی علم و فناوری ابلاغی رهبری ازجمله مهمترین فعالیت های انجام شده بود.

همچنین کمیسیون تخصصی دفاع، امنیت ملی و سیاست خارجی پرکارترین کمیسیون با برگزاری ۶ جلسه طی ۶ ماه و کمیسیون تخصصی سلامت، امنیت غذایی و رفاه اجتماعی با برگزاری ۲ جلسه کم کارترین کمیسیون ها بشمار می روند.

دکمه بازگشت به بالا