سیلاب انگلستان ۴۳ میلیارد قطعه پلاستیکی وارد دریاها کرد

دانشمندان بر این باورند که سیلاب بزرگ سال ۲۰۱۵ شمال غرب انگلستان تمامی آثار و بقایای ذرات پلاستیکی را در هفت نقطه از ساحل این رودخانه‌ها به طور کامل حذف کرد و ۷۰ درصد پلاستیک‌هایی که در این منطقه جمع‌آوری شده بودند را شست و برد.

موبنا – رودخانه «مرسی» در شهر منچستر انگلستان آلوده‌ترین رودخانه جهان به زباله‌های پلاستیکی محسوب می‌شود و این طور که نتایج حاصل از بررسی‌های جدید نشان داده است، نزدیک به نیم میلیون قطعه پلاستیکی در هر متر مربع از ساحل این رودخانه انباشه شده است. این یکی از تلخ‌ترین یافته‌های حاصل از نخستین نقشه جهانی آلودگی پلاستیکی منابع آبی بوده است که روز گذشته در نشریه «زمین‌شناسی طبیعت» منتشر شد.

کارشناسان بر اساس مطالعه جدید خود دریافتند زمانی که توفان‌های بزرگ طغیان رودخانه‌ها و سیلاب‌ها را باعث می‌شود، پلاستیک‌های انباشه شده در این منابع آبی به دریا راه پیدا می‌کنند. این مسئله به آن معنی خواهد بود که رودخانه‌ها مهم ترین منبع آلودگی پلاستیکی در اقیانوس‌های جهان محسوب می‌شوند.

برای آنکه فرآیند انتقال پلاستیک از زمین به دریا را بهتر متوجه شویم، محققان با به کارگیری روش‌های پیچیده تعداد قطعات پلاستیکی کوچک که به میکروپلاستیک‌ها شهرت دارند را شمارش کردند. میکروپلاستیک‌ها در اصل ذرات کوچک پلاستیک هستند که پس از تابش نور خورشید با قطات بزرگ پلاستیک و قطعه قطعه شدن آنها به وجود می‌آیند. کارشناسان در بررسی‌های خود ۱۰ انشعاب رودخانه‌های مرسی و ایروِل را در ۴۰ نقطه مجزا در مناطق شهری، حومه و مناطق روستایی شمال غرب انگلستان قبل و بعد از سیلاب بزرگ سال ۲۰۱۵ میلادی مورد تحلیل قرار دادند. لازم به ذکر است سال ۲۰۱۵ بزرگترین سیلاب تاریخ در این منطقه ثبت شد.

سیلاب انگلستان ۴۳ میلیارد قطعه پلاستیکی وارد دریاها کرد

دانشمندان بر این باورند که سیلاب مذکور تمامی آثار و بقایای ذرات پلاستیکی را در هفت نقطه از ساحل این رودخانه‌ها به طور کامل حذف کرد و ۷۰ درصد پلاستیک‌هایی که در این منطقه جمع‌آوری شده بودند را شست و برد. این میزان معادل ۴۳ میلیارد قطعه پلاستیک بود که وزن آنها معادل ۰.۸۵ تن محاسبه می‌شد و تمامی آنها راهی دریا شدند.

هنگامی که دانشمندان چگالی قطعات پلاستیکی را در ساحل رودخانه‌ها بررسی کردند به این نتیجه رسیدند که بیش از یک‌سوم میکروپلاستیک‌ها در این منطقه که معادل ۱۷ میلیون قطعه می‌شده است، به مرور زمان وارد آب دریاها شده است. این افراد پیش‌بینی کردند که یک سیلاب بزرگ سال ۲۰۱۵ در این نقطه از انگلستان به تنهایی ۰.۵ درصد از مجموع پلاستیک‌های شناور در دریاهای سراسر جهان را وارد آب‌های آزاد کرد.

این مسئله به آن معنی خواهد بود که تعداد قطعات پلاستیکی موجود در آب‌های جهان بیش از چیزی است که پیش‌تر تصور می‌کردیم. با این وجود مدیریت استراتژیک از جمله اقدامات اخیر ایالات متحده و بریتانیا برای جمع‌آوری میکروپلاستیک‌ها بسیار موثر بوده است و تیم‌های بزرگ دست به کار شده‌اند جلوی این اتفاق را بگیرد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا