رجیستری در چه مرحله ای است؟

طرح رجیستری که چندیست در کشورمان به اجرا در آمده، این روزها فازهای جدیدی را تجربه می کند. این طرح که با برند اپل اجرایی شد، هم اکنون برندهای اپل، بلک بری، موتورلا و گوگل را شامل می شود و قرار بوده از دقایق ابتدایی ۲۸ بهمن ماه پنجمین برند گوشی های موبایل یعنی ال‌جی وارد رجیستری شود.

موبنا؛ امیرمیثم گیاهی کارشناس حوزه IT و /ICT – همه اینها بدان معناست که اگر کاربری قصد خرید یک گوشی موبایل از برندهای ذکر شده را دارد، باید حتما دستگاه را از واردکنندگان رسمی و با گارانتی رسمی خریداری کند.

 

برای خرید یک موبایل از برندهای فوق باید چه کارهایی را انجام دهید؟

ابتدا مطمئن باشید که تلفن همراه خود را از شرکتی خریداری می کنید که مجوزهای لازم را داشته و محصولات خود را از طریق گمرک وارد کشور می کند. یادتان باشد که دستگاه مورد نظر باید حتما گارانتی رسمی داشته باشد.

پس از دریافت جعبه گوشی و پیش از باز کردن آن، کد IMEI روی جعبه گوشی را یافت کنید. حالا لازم است تا با یک گوشی دیگر کد *۷۷۷۷# را شماره گیری کرده و گزینه اول یعنی استعلام اصالت را انتخاب کنید. حالا با واردکردن کد ۱۵ رقمی IMEI  از واردات رسمی موبایل مورد نظر اطمینان حاصل کنید. پس از انجام این کار، یک پیامک با سرشماره همتا برای شما ارسال می شود. این پیامک مهم است و به شما اطلاع می دهد که آیا این محصول قانونی است یا خیر؟

فعالسازی به چه صورت است؟

پس از روشن کردن گوشی و قرارگرفتن سیمکارت در آن، باید دوباره کد دستوری *۷۷۷۷# را وارد کنید. حالا لازم است تا گزینه فعالسازی را انتخاب کنید. در طی مراحل پیش رو باید شماره تلفن خود که در دستگاه قرار گرفته، کد IMEI و کد فعالسازی که از فروشنده دریافت کرده اید را وارد کنید تا دستگاه شما فعالسازی شود. کد فعالسازی در هنگام خرید دستگاه توسط فروشنده به شما داده می شود و این کد توسط شرکت های واردکننده در اختیار فروشندگان قرار می گیرد. پس از انجام مراحل فوق، پیامکی از طریق سامانه همتا مبنی بر موفقیت فعالسازی برای شما ارسال می شود.

انتقال مالکیت چیست؟

اگر قصد خرید و فروش گوشی موبایل کارکرده را دارید، باید با استفاده از سامانه همتا فرآیندی را طی کنید.

برای انتقال مالکیت تلفن همراه کافیست مراحل زیر را انجام دهید:

  1. اتصال به سامانه همتا از طریق *۷۷۷۷#
  2. انتخاب گزینه مربوط به انتقال مالکیت
  3. وارد کردن یا انتخاب شناسه ۱۵ رقمی تلفن همراه (IMEI)
  4. وارد کردن شماره تلفن همراهی که قصد فروش (انتقال مالکیت) تلفن همراه به آن را دارید.
  5. پس از طی کردن مراحل فوق یک کد فعالسازی به شماره فرد خریدار ارسال می شود. دقت داشته باشید که کد فعالسازی حتماً باید با سرشماره HAMTA برای فرد خریدار ارسال گردد. فرد خریدار می‌تواند با استفاده از کد فعالسازی، شناسه IMEI تلفن همراه خریداری شده و شماره سیمکارت خود، از طریق فرآیند فعالسازی تلفن همراه خریداری شده را برای شماره سیمکارت خود فعال نماید.

تکلیف برندهای دیگر چیست؟

برندهایی که در بالا ذکر نشده نیز به زودی وارد طرح رجیستری خواهند شد. ما پیش بینی می کنیم که تمامی برندها تا قبل از نوروز وارد رجیستری شوند. اما اگر شما قصد خرید یک دستگاه از برندهایی را دارید که هنوز وارد رجیستری نشده اند، پیشنهاد می کنیم که آن را از واردکنندگان رسمی خریداری کنید تا خطری متوجه شما نشود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا