داروسازی در خانه با کمک چاپگرهای ۳بعدی!

چاپگرهای سه‌بعدی ممکن است این امکان را به شما بدهند تا قرص مورد نیازتان را تولید کنید.

موبنا – شاید تصور کنید که تولید دارو فقط در شرکت‌های بسیار بزرگ دارویی با تجهیزات میلیون دلاری ممکن است. با این حال، محققان دانشگاه گلاسگو از یک فرایند جدید برای ساخت دستگاههای “واکنش‌های شیمیایی” یا راکتورهای کوچک که می‌توانند دارو را با استفاده از یک چاپگرسه‌بعدی قابل دسترس ۲۰۰۰ دلاری تولید کنند، رونمایی کرده‌اند.
این فرآیند جدید امکان ساخت دارو را به همه افراد می‌دهد و به پزشکان کشورهای در حال توسعه اجازه می‌دهد تا به سرعت داروهایی را برای کاهش شیوع بیماری‌ها تولید کنند حتی این امکان رابرایتان فراهم می‌کند تا قرص مسکن ایبوپروفن را درخانه بسازید!

داروسازی در خانه با کمک چاپگرهای ۳بعدی!

این فرآیند ممکن نسبتا ساده به نظر برسد، اما تقریبا شش سال طول کشید تا محققان به این نقطه برسند. با استفاده از چاپگر سه‌بعدی، تیم پزشکان لوله‌هایی به اندازه انواع بطری‌های آب ساختند که می‌تواند چهار واکنش شیمیایی مختلف از جمله فیلتر و تبخیر را در ۱۲ مرحله انجام دهد. این‌ لوله‌ها اساسا تبدیل به کارخانه‌های داروسازی مینیاتوری می‌شوند که به داروسازان یا پزشکان اجازه ساخت داروهای خاصی با اضافه کردن حلال‌ها و واکنش‌گرهای ناب را می‌دهد.
محققان آرام‌بخش عضلانی “باکلوفن” و همچنین داروهای ضد تشنج و زخم معده را با استفاده از این دستگاه تولید کردند. این فرایند می‌تواند در تولید انواع داروهای دیگر نیز انجام پذیرد. سفارشات و حمل و نقل این داروها می‌تواند برای کمک‌رسانی به مناطق دورافتاده یا فقیر در مواقع شیوع بیماری یا دیگر موارد اضطراری پزشکی، زمان‌بر باشد ولی با کمک این دستگاه زمان کمک رسانی به حداقل می‌رسد.
هنوز چیزهای زیادی برای کار کردن روی این چاپگر سه‌بعدی وجود دارد، مثل مقررات و احتمال استفاده از این وسایل برای تولید مواد مخدر غیرقانونی، اما محققان دیگر در مورد ایده ساخت این چاپگر بسیار مشتاق هستند.
“فراسراستادارت”(Fraser Stoddart )، شیمیدان برنده جایزه نوبل گفت: این یکی از آن مقالات است که باید برای مردم جالب باشد و نظر آنها را جلب کند.

 منبع: ایسنا 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا