روحانی تلگرام را برگرداند

کسی نیست که از اهمیت شبکه‌های اجتماعی و نرم افزارهای پیام رسان بی‌خبر باشد. اگر هم کسی وجود داشت دیگر او هم از اهمیت چنین ابزاری آگاه شده است.

موبنا – یکی از مهم‌ترین مطالبات مردمی در حمایت از دکتر حسن روحانی در انتخابات ۹۲ و ۹۶ نگاه روشن او به مقوله تکنولژی‌های جدید و ابزارهای ارتباطی بود. دکتر روحانی در ادامه همین مطالبات در دولت دوازدهم جوان‌ترین وزیر کابینه را به مثابه نماد پاسخ به بخشی از مطالبات مطرح شده برای وزارت ارتباطات در نظر گرفت و انصاف آن است محمدجواد آذری جهرمی هم تا جایی که توانست توان در کار کرد. با این حال ماجرای تلگرام و از دسترس خارج شدن آن چند روزی مانند توفانی مهیب همه بخش‌ها را درنوردید. این پیامرسان محبوب ایرانیان در اثنای ناآرامی‌هایی که به‌وجود آمده بود، به دلیل این که برخی از فرصت استفاده کرده و از این ابزار استفاده‌های غیر اصولی کرده بودند از دسترس خارج شد. اما خارج شدن این وسیله ارتباطی تمام ماجرا نبود. با فیلتر شدن تلگرام بخش وسیعی از بازار استارت‌آپ‌ها تحت تاثیر قرار گرفت و بازار کار این حوزه را به‌شدت مختل کرد. از آن پس بازگرداندن و در دسترس قرار گرفتن تلگرام به یکی از مهمترین دغدغه‌ها در چند حوزه تبدیل شد. اگر چه دکتر روحانی به قولی که داده بود عمل کرد و اگرچه وزیر ارتباطات نشان داد که برای جهان مجازی ارزشی بی‌بدیل قائل است، اما کاربران این وسیله ارتباطی باید بیشتر از قبل متوجه اهمیت ماجرا باشند. آنها هستند که نگهدارنده این ابزار خواهند بود. پیداست که از هر وسیله‌ای می‌توان استفاده‌های بهینه و یا نامطلوب داشت و دقیقا از همین زاویه است که خود استفاده کنندگان و کاربران باید متوجه این نکته مهم باشند که از آن صیانت کنند.

تجربه تلگرام

تجربه تلگرام و نوع رویکرد کاربران و البته خلل‌ها و حاشیه‌های غیر مطمئن این ابزار نشان داد که زمان طراحی ابزارهای داخلی فرارسیده است.

همانطور که کاربران باید این دانش را داشته باشند که بتوانند از آن به بهترین نحو استفاده کنند، ارائه دهندگان ابزارهای وطنی هم باید اطمینان کاربران را جلب کنند تا آنها خیالشان از همه جهت راحت باشد. تلگرام بعد از حوادث و اغتشاشاتی که در پی اعتراض بحق مردمی ایجاد شد، فیلتر شده بود با این حال، وقتی تلگرام فیلتر شد، بخش اعظم ۴۰ میلیون ایرانی که عضواین پیام رسان بودند، ترجیح دادند با استفاده از فیلترشکن، در تلگرام بمانند و برغم تبلیغات گسترده داخلی برای عضویت درپیام رسان های وطنی، مهاجرتی انبوهی صورت نگرفت. مردم می توانستند فیلتر موقت محبوب ترین پیام رسان شان را به خاطر ملاحظات امنیتی درک کنند ولی بعد از عبور از بحران چند روزه و آرام شدن اوضاع، ادامه فیلترینگ با تأکیدات شخص رئیس جمهور همخوانی نداشت؛ حتی در روزهای بعد از بحران که تلگرام همچنان در محاق فیلتر بود، روحانی دریک سخنرانی، از اراده بعضی ها برای استمرار فیلترینگ تلگرام خبر داد و آنان را به باد انتقاد گرفت. دولت پیگیر ماجرا بود و سرانجام تصمیم گرفته شد که رفع فیلتر شود و با این کار نشان داد که نسبت به مطالبات مردم در این حوزه حساسیت فراوان دارد. اینک کاربران باید از آن استفاده مطلوب کنند و اجازه حاشیه سازی به مخالفان فضای مجازی ندهند. هر چند ۴۰ میلیون ایرانی که از تلگرام استفاده می کنند، از روحانی به خاطر بازگشت پیام‌رسانشان سپاسگزار هستند ولی روزهای سختی برای روحانی آغاز می شود چه آن که او جبهه جدیدی را در برابر مخالفان سیاسی اش گشوده است که از قضا، بسیار هم قدرتمند هستند.

رفع فیلتر تلگرام

روز گذشته برخی کاربران اعلام کردند که دسترسی آن‌ها از طریق اینترنت خانگی به پیام‌رسان تلگرام بدون استفاده از فیلترشکن ممکن شده است. عصرایران نوشت، برخی کاربران خبر داده‌اند که دسترسی آن‌ها به «تلگرام» از طریق اینترنت سیمکارت بدون استفاده از فیلترشکن امکان‌پذیر شده اما مشترکان برخی سیمکارت‌ها هنوز از این دسترسی بی‌بهره مانده‌اند. همچنین نسخه دسکتاپِ این پیام‌رسان نیز هم‌اکنون در دسترس قرار گرفته است. در همین حال آذری جهرمی، وزیر ارتباطات خبر رفع فیلتر تلگرام را تایید کرد. فیلترینگ موقت تلگرام و برخی محدودیت‌هایی که به درخواست برخی نهادها در طی دو هفته گذشته اعمال شده بود، به دستور رئیس جمهور به‌طور کامل برداشته شد.

 منبع: روزنامه آرمان امروز

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا