شما هم هنوز پیامک می‌فرستید؟

نتایج یک نظرسنجی جدید نشان داد ۴۸.۴۹ درصد کاربران خیلی از مواقع سرویس پیامک را مورد استفاده قرار می‌دهنده، ۲۷.۱۱ درصد آنها گاه و بیگاه سراغ پیامک می‌روند و ۲۴.۴۱ درصد کاربران هم به ندرت از قابلیت ارسال پیامک در گوشی خود استفاده می‌کنند.

موبنا – یکی از بزرگترین و پرکاربردترین اختراعات در عرصه تلفن‌های همراه سرویس پیامک بود که چندی پیش تولید ۲۵ سالگی این سرویس جشن گرفته شد. ولی هم اکنون که در آخرین روزهای سال ۲۰۱۷ میلادی به سر می‌بریم، به جز پیامک روش‌های دیگری هم برای ارسال پیام و برقراری ارتباط با کاربران ارایه شده است. نوجوانان و جوانان از سال‌های دور بیشترین استفاده‌کنندگان از سرویس‌های پیام‌رسان بودند و هر کدام از آنها به طور میانگین روزانه صدها پیام متنی می‌فرستادند.

ولی باید اعتراف کرد که ارسال روزانه صدها پیامک توسط یک کاربر تا حدود دو یا سه سال قبل ادامه داشت و هم‌اکنون ابزارهای جایگزین فراوانی برای این سرویس ارایه شده است. این روزها اسنپ‌چت از پیامک محبوب‌تر است و در عین حال تلگرام و واتس‌اپ و ابزارهای مشابه با خدمات پیشرفته‌تر و ارزان‌تر خود جایگزین روش سنتی شده‌اند. در روش‌های نوین ارتباطی کاربران می‌توانند شکلک‌های متحرک بفرستند، ارتباط صوتی و تصویری برقرار کنند‌، به خارج از مرزهای یک کشور پیام بفرستند و برای هیچ یک از این خدمات هزینه پرداخت نکنند.

سرویس پیام‌های متنی مبتنی بر دستگاه‌های موبایلی نخستین بار در پروژه مرکز خدمات پیام‌های کوتاه (SMSC) برای شرکت مخابراتی ودافون در بریتانیا در سال ۱۹۹۲ میلادی راه‌اندازی شد و در مرحله نخست به صورت آزمایشی به عنوان روشی برای ارسال پیام‌های اپراتورها به کار می‌رفت. ولی طولی نکشید که کارشناسان دریافتند این سرویس می‌تواند کاربردهای فراوان داشته باشد و سرانجام در سال ۱۹۹۴ میلادی شرکت مخابراتی رادیولینجا دسترسی به نخستین سرویس پیام‌های متنی شخصی موسوم به SMS را برای مشترکان خود فراهم کرد.

شما هم هنوز پیامک می‌فرستید؟

مابقی اتفاقات در طول تاریخ به همین شکل دنبال شد تا در نهایت سرویس‌های اینترنتی پیام‌رسان از جمله آی‌مسیج اپل، واتس‌اپ، مسنجر فیسبوک، اسنپ‌چت، اسکایپ، وایبر، تلگرام و … روی کار آمد. لیست زیر تعداد پیام‌های متنی که هر ماه مردم ارسال می‌کنند را نشان می‌دهد:

  • ژوئن ۲۰۱۷: ۷۸۱ میلیارد
  • ژوئن ۲۰۱۶: ۶۳۴ میلیارد
  • ژوئن ۲۰۱۴: ۵۶۱ میلیارد
  • ژوئن ۲۰۱۳: ۴۹۸ میلیارد
  • ژوئن ۲۰۱۲: ۴۲۳ میلیارد
  • ژوئن ۲۰۱۱: ۳۶۷ میلیارد
  • ژوئن ۲۰۱۰: ۲۴۷ میلیارد
  • ژوئن ۲۰۰۹: ۱۶۱ میلیارد
  • ژوئن ۲۰۰۸: ۷۵ میلیارد

با همه این توضیحات، شما به عنوان یکی از کاربران هزاره سوم همچنان از سرویس پیامک هم استفاده می‌کنید؟ در این زمینه یک نظرسنجی جهانی انجام شد و نتایج حاصل از آن نشان داد ۴۸.۴۹ درصد کاربران خیلی از مواقع سرویس پیامک را مورد استفاده قرار می‌دهنده، ۲۷.۱۱ درصد آنها گاه و بیگاه سراغ پیامک می‌روند و ۲۴.۴۱ درصد کاربران هم به ندرت از قابلیت ارسال پیامک در گوشی خود استفاده می‌کنند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا