پس لرزه های منفی در تالار شیشه ای

مخابرات مجبور است به زودی در حدود پنج هزار میلیارد تومان ودیعه مشترکین خود را به آنها پرداخت کند که در همین زمینه شایعاتی به گوش می رسد و تحرکاتی نیز در بین نمایندگان مجلس در راستای باز پرداخت این ودیعه ها به مردم انجام شده است .پس از بررسی های صورت گرفته مشخص شد …

مخابرات مجبور است به زودی در حدود پنج هزار میلیارد تومان ودیعه مشترکین خود را به آنها پرداخت کند که در همین زمینه شایعاتی به گوش می رسد و تحرکاتی نیز در بین نمایندگان مجلس در راستای باز پرداخت این ودیعه ها به مردم انجام شده است .
پس از بررسی های صورت گرفته مشخص شد میزان این ودیعه ها برای هر سهم شرکت مخابرات در حدود  ۱۰۹ تومان به ازای هر سهم می رسد،. این یعنی هر سهامدار شرکت مخابرات در صورت ملزم شدن شرکت به باز پرداخت این ودیعه ها به ازای هر سهم خود رقمی در حدود ۱۰۹ تومان بدهکار می شود.
در هر صورت به نظر می رسد اظهار وزیر ارتباطات در حاشیه جلسه هیأت دولت در خصوص استرداد ودایع به شکل نقدی یا سهام به مشترکان  بسیاری جهات تأمل بر انگیز است .
یکی از آن جهت که این تعهد شرکت مخابرات در زمانی ایجاد شده است که این شرکت کاملاً دولتی بود نه در حال حاضر که دولت تنها ۲۰ درصد از سهام مخابرات را دارد .
دوما آنکه دولت طبق قانون نمی تواند سهم خود را از ۲۰ درصد موجود در سهام مخابرات کمتر کند پس بحث تبدیل این ودایع به سهام تقریباً منتفی است . بنابراین راهی به جز تسویه نقدی برای دولت باقی نمی ماند . مگر اینکه دولت بخواهد از جیب خود مردم به خودشان پول بدهد یعنی سهامداران مخابرات که بخشی از آنها مردم هستند خودشان به ازای هر سهمی که از مخابرات دارند ملزم به پرداخت ۱۰۹ تومان به مردم بشوند .
بر این اساس تعدادی از این سهامداران یا به عبارتی همه آنها (چون تقریباً همه مردم موبایل و تلفن ثابت دارند) باید از جیب خودشان به حساب خودشان پول واریز کنند که این یک شاهکار از نوع خصوصی سازی ایرانی محسوب می شود .
با این اوصاف باید دید در نهایت سرنوشت این مبلغ هنگفت چه خواهد شد آیا باز هم طبق معمول مردم عادی ضرر خواهند کرد یا دولت حاضر است به نحوی خود را از زیر این دین بزرگ خارج کند .
مطلب شایان ذکر دیگر این است که اگر دولت از هر منبعی بخواهد این ودایع را پس بدهد مطمئناً ارزش روز این ودایع به هیچ وجه پرداخت نشده و حق ودیعه گذاران که مردم عادی هستند صد در صد ضایع می شود .
۱۸۲/۱۱

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا