به زودی دیر می شود

چندی پیش چنین چالشی بر سر تولید موبایل ایرانی به وجود آمد اما پس از چندی هر دو طرف، تولیدکننده و حمایت‌کننده (دولت) سعی کردند آن را فراموش کنند. مصرف‌کننده نیز از همان ابتدا موضع خود را در قبال آن روشن کرده بود؛ مصرف‌کننده علاقه‌ای به استفاده از جنس بی‌کیفیت یا گران‌قیمت ندارد خواه داخلی …

چندی پیش چنین چالشی بر سر تولید موبایل ایرانی به وجود آمد اما پس از چندی هر دو طرف، تولیدکننده و حمایت‌کننده (دولت) سعی کردند آن را فراموش کنند. مصرف‌کننده نیز از همان ابتدا موضع خود را در قبال آن روشن کرده بود؛ مصرف‌کننده علاقه‌ای به استفاده از جنس بی‌کیفیت یا گران‌قیمت ندارد خواه داخلی باشد خواه خارجی.

دعوا بر سر تولید خودپردازهای ایرانی نیز تقریبا از همین منظر قابل ارزیابی است. در شرایطی که چندین شرکت تولیدکننده خودپرداز در کشور فعالیت می‌‌کنند اما بانک‌ها علاقه‌ای به خرید محصولات این شرکت‌ها ندارند چراکه یا خدمات پس از فروش خوب ارایه نمی‌دهند یا به تعهداتشان دیر عمل می‌کنند یا جنس بی‌کیفیت و گران تولید می‌کنند.در چنین شرایطی همچنان وزارت صنایع و معادن بانک‌ها را ترغیب به استفاده از خودپردازهای ایرانی کرده و برای هر کدام از آنها بارها نامه ارسال می‌کند.

کشمکش فقط به این حوزه‌ها محدود نمی‌شود؛ تولیدکنندگان نیز هنوز با یکدیگر به تفاهم نرسیده‌اند و برای به‌دست آوردن بازار مشترک که در نهایت به نفع همه آنها خواهد بود تلاش نمی‌کنند. آنان به‌جای بازاریابی بهتر یا ارایه خدمات بهتر به مشتریان خود در حال سیاه‌نمایی فعالیت رقیب خود هستند.

به نظر می‌رسد که آنان رقابت را نه در ارایه خدمات بهتر به مشتریان بلکه در تضعیف رقیب بازنمایی می‌کنند، بی‌توجه به اینکه این بازار هنوز در اختیار هیچ‌کدام از آنها قرار نگرفته است.

نوشته های مشابه

در چنین شرایطی بهتر است شرکت‌های تولید کننده دستگاه‌های خودپرداز به‌ جای رقابت برسر هیچ برای عرضه هرچه بهتر محصولات خود فکر کنند چرا که طولانی‌تر شدن این فرایند تنها به ضرر آنها خواهد بود؛ بعد از مدتی نه نامی از آنها باقی خواهد ماند و نه نامی از تولیداتشان.
۱۶۱/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا