آفریقای جنوبی توپ فناوری را شوت می کند

به گزارش عصر ارتباط، افزایش فعالیت‌های تحت وب و کاربرد بالای ابزارهای دیجیتال در اجرای جام جهانی ۲۰۱۰ و همچنین پوشش رسانه‌ای آن باعث شده تا این دوره را جام فناوری اطلاعات نامگذاری کنند. ضمن اینکه در کشورمان ایران نیز این حرکت‌ها کم و بیش دیده می‌شود. اگرچه هنوز شیوه پخش سه‌بعدی در ایران با …

به گزارش عصر ارتباط، افزایش فعالیت‌های تحت وب و کاربرد بالای ابزارهای دیجیتال در اجرای جام جهانی ۲۰۱۰ و همچنین پوشش رسانه‌ای آن باعث شده تا این دوره را جام فناوری اطلاعات نامگذاری کنند. ضمن اینکه در کشورمان ایران نیز این حرکت‌ها کم و بیش دیده می‌شود. اگرچه هنوز شیوه پخش سه‌بعدی در ایران با محدودیت‌های بسیاری روبه‌رو است اما شنیده‌ها از احتمال پخش سه بعدی در یکی از سینما‌های تهران حکایت دارد که هنوز تایید نشده است.

هفته گذشته سیدهادی منبتی- معاون هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران- اعلام کرد بازی‌های جام جهانی فوتبال در تلویزیون‌های شهری در پارک‌ها پخش می‌شود. او بدون اشاره به احتمال پخش سه بعدی ادامه داد: «همچنین قصد داریم در پردیس سینمای آزادی و ملت بازی‌های جام‌جهانی را روی پرده سینما پخش کنیم.»

در حرکت دیگری که برای جام جهانی در ایران انجام شد “ایرانسل” اعلام کرده با همکاری “سروش همراه” خدمات جدیدی را به کاربران خود ارایه می‌دهد. این خدمات که انواع سرویس‌های ارزش افزوده و محتوا هستند تا کنون یکصد سرویس را شامل می‌شوند. مهم‌ترین خبرها، زمان بازی‌ها و پیش‌بینی نتیجه مسابقات و بهترین بازیکنان از جمله فعالیت‌هایی هستند که ایرانسل با همکاری سروش همراه ارایه خواهد کرد. البته این خدمات رایگان نیستند و با توجه به نوع سرویس هزینه‌ آنها محاسبه خواهد شد.

کلمات پاس می‌دهند

جام جهانی با افزایش محتوا در فضای دیجیتال می‌تواند باعث ایجاد شوک در محیط اینترنت شود. ارسال‌ها در میکروبلاگ‌ها، دریافت تصاویر از طریق موبایل، بحث در شبکه‌های اجتماعی و میلیاردها اظهار نظری که برای سایت‌ها و وبلاگ‌ها پیش‌بینی شده می‌توانند اختلالاتی را به همراه داشته باشند با این حال این یک فرصت است که نقش فناوری اطلاعات و ارتباطات را پر رنگ می‌کند تا جایی‌که وزیر ارتباطات آفریقای جنوبی موفقیت برگزاری این دوره را وابسته به ICT می‌داند. این پیش‌بینی‌ها به اندازه کافی جدی گرفته شده تا جایی که در برخی کشورها مانند انگلستان، اپراتورهای موبایل اقدام به افزایش ظرفیت شبکه کرده‌اند و شرکت‌های بزرگ میزبانی وب نیز فضای کافی برای افزایش محتوای وب‌سایت‌ها را ایجاد کرده‌اند. فیفا اعلام کرده از زمان راه‌اندازی نسخه موبایل پورتال فیفا تا کنون ۷۳ میلیون بازدید از آن انجام شده که رقم قابل توجهی است. ضمن اینکه یکی از اپراتور‌های موبایل در آلمان، تعداد بازدیدکنندگان از کلیپ‌های ویدیویی را ۷۴۰ هزار نفر در طول یک هفته مانده به آغاز جام جهانی اعلام کرده است.

MTN که علاوه بر اسپانسری جام جهانی، شبکه ارتباطی آفریقای جنوبی را هم در اختیار دارد اعلام کرد از سال گذشته شروع به افزایش ظرفیت کرده و ارتقای زیرساخت‌ها برای این شرکت بیش از ۷ میلیارد دلار هزینه داشته است. ظرفیت‌های اضافه شده در بخش‌های اینترنت، SMS و تماس تلفنی هستند. این رقم برای سایر اپراتورهای مطرح نیز هزینه‌های بالایی را برای افزایش ظرفیت نشان می‌دهد. به عنوان مثال زیمنس بدون ذکر محل تامین اعتبارهای مالی اعلام کرده یک میلیارد یورو صرف ارتقای زیرساخت شده است. این پیش‌بینی‌ها تنها محدود به شرکت‌های ارایه خدمات اینترنت و تلفن همراه نمی‌شود و آتش آن به شرکت‌های ماهواره‌ای نیز رسیده است. اینتل‌ست با افزایش هفت ماهواره به مجموع ماهواره‌های خود ظرفیت لازم برای افزایش تقاضا را پیش‌بینی و اعلام کرده با این کار امکان افزایش پهنای باند برای افزایش کیفیت تصویر توسط شرکت‌های تلویزیونی امکان‌پذیر است.

یکی از شرکت‌های فراهم‌کننده اینترنت در آفریقای جنوبی ۷۰۰ نقطه اتصال به اینترنت برای دسترسی بی‌سیم را فراهم کرده که علاوه بر ورزشگاه‌ها، نقاط مهم شهر را هم پوشش می‌دهد. به همراه این سرویس امکان استفاده از VOIP و تلفن اینترنتی نیز فراهم شده است.

موبایل یعنی فوتبال

در بخش موبایل‌ها، اتفاقات زیادی حول محور جام‌جهانی انجام شده که مهم‌ترین آنها افزایش تعداد نرم‌افزارهای مرتبط با این رخداد ورزشی است. این نرم‌افزارها در مورد هر چه به جام‌جهانی مربوط می‌شود حضور دارند. از اعلام نتایج مسابقات گرفته تا اعلام مسیر و وضعیت آب و هوا در طول برگزاری این مراسم توسط گوشی‌های تلفن قابل دسترس هستند. در این قسمت بلک‌بری و آی‌فون از نظر تجاری در اوج قرار دارند هرچند که نرم‌افزارهایی که روی پلتفرم سیمبیان برای نوکیا و برخی دیگر از تولیدکننده‌های موبایل نوشته‌ شده نیز بسیار پر تعداد هستند.

گوگل اعلام کرده از طریق نقشه گوگل و با کمک Street View می‌توان هفت ورزشگاه اصلی که محل برگزاری رقابت‌ها است را به طور سه بعدی مشاهده کرد. این شرکت از چند ماه پیش در حال به روز کردن تصاویر آفریقای جنوبی است و از شهرهای بزرگ این کشور مثل کیپ‌تاون، ژوهانسبورگ و بندر الیزابت تصویربرداری کرده تا علاوه بر نمایش ۳۶۰ درجه‌ای تصاویر از درون و بیرون ورزشگاه‌ها بتوان از حیات وحش و جذابیت‌های توریستی این کشور نیز دیدن کرد.

توپی به اسم اسپم

با نزدیک شدن به جام جهانی آمار هرزنامه‌ها نیز به طور قابل توجهی بالا رفته که اغلب روی این موضوع تمرکز دارند. به گفته شرکت سیمانتک اسپم‌هایی که با موضوع جام جهانی فوتبال منتشر می‌شوند حدود ۲۷ درصد از هرزنامه‌ها را تشکیل می‌دهند. این شرکت اعلام کرده اسپم‌ها اولین بار در سال ۲۰۰۵ موضوعات ورزشی را هدف قرار دادند و امروز نیز این هرزنامه‌ها برای جام فوتبال ارسال می‌شوند. از چند ماه پیش که فعالیت‌های مخرب افزایش پیدا کرد، محتوای این اسپم‌ها از موضوعاتی درباره فیفا به سمت خود جام جهانی فوتبال تغییر جهت داده‌اند. سیمانتک از کاربران خواسته از کلیک روی لینک‌های ناشناس و مشکوک خودداری کنند و  مراقب وب‌سایت‌هایی که آدرس ایمیل خود را در آنها وارد می‌کنند، باشند.

یک سایت انگلیسی تصمیم گرفته از رویکرد شهروند-خبرنگار استفاده کند و از اهالی آفریقای جنوبی دعوت کرده تا ویدیوهای تهیه شده از این رخداد را به همراه گزارش خود برای این وب سایت ارسال کنند. این سایت دلیل این اقدام را وجود شاخص‌های بومی در این گزارش‌ها اعلام کرده که می‌تواند برای طرفدان ورزش و فرهنگ جذاب باشد.

سه‌بعدی‌ها در زمین

شرکت سونی پخش سه‌بعدی تصاویر مسابقات را بر عهده گرفته و قرار است علاوه بر نمایش در اطراف ورزشگاه‌ها برای افرادی که موفق به دریافت بلیت نشده‌اند در کشورهای مختلف نیز نمایش عمومی به شیوه سه‌بعدی داشته باشد. سونی از اسپانسرهای جام ۲۰۱۰ است. البته پخش سه‌بعدی از مدت‌ها پیش مورد توجه فیفا قرار داشت و این کنفدراسیون اعلام کرده ۲۵ مسابقه از مجموع کل مسابقات با این شیوه پخش خواهند شد.

برای پخش سه‌بعدی یک مسابقه به ۵ دوربین نیاز است که در ۵ زاویه قرار می‌گیرند. مدیر برنامه‌های تلویزیونی این کنفدراسیون اعلام کرده پیش‌بینی می‌شود ۳/۲۶ میلیارد نفر از پخش زنده مسابقات دیدن کنند. او ابراز امیدواری کرده با توجه به اینکه از هر سه پخش‌کننده رسمی مسابقات یکی از آنها اقدام به نمایش سه بعدی می‌کند افراد زیادی بتوانند از این سرویس استفاده کنند.

یکی از نکات جالب در حاشیه جام جهانی افزایش تقلب در فضای آنلاین است که باعث شد فیفا به طور رسمی از یکصد وب سایت شکایت کند. فیفا اعلام کرده این وب سایت‌ها با فروش بلیت‌های تقلبی از طریق سرویس‌های آنلاین باعث فریب مردم می‌شدند که با همکاری اینترپل توانسته این سایت‌ها را متوقف کند. البته بنا بر اعلام فیفا تا کنون ۳۸۰ هزار بلیت به صورت آنلاین فروخته شده که رقم قابل توجهی است و پیش‌بینی می‌شود تعداد بلیت‌هایی فروش آنلاین به ۸۰ هزار عدد برسد.
۱۶۱/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا