اپراتور سوم دروازه آرزوهای مشترکان موبایل ایرانی

به گزارش عصر ارتباط، سومین اپراتور سراسری تلفن‌همراه ایران این روزها درحالی همچنان در مرحله طراحی و نه نصب تجهیزات شبکه خود به سر می‌برد که باید طبق مفاد پروانه دریافتی، زمستان ۸۹ سرویس‌های خود را عرضه کند. گرچه این روزها مهدی افراسیابی- عضو هیات مدیره تامین تلکام- که در حال حاضر به مرد شماره …

به گزارش عصر ارتباط، سومین اپراتور سراسری تلفن‌همراه ایران این روزها درحالی همچنان در مرحله طراحی و نه نصب تجهیزات شبکه خود به سر می‌برد که باید طبق مفاد پروانه دریافتی، زمستان ۸۹ سرویس‌های خود را عرضه کند.

گرچه این روزها مهدی افراسیابی- عضو هیات مدیره تامین تلکام- که در حال حاضر به مرد شماره یک رسانه‌ای این شرکت تبدیل شده از عرضه سرویس‌های اپراتور سوم در بهمن‌‍ ماه ۸۹ خبر داده است؛ اما برخی مدعی‌اند باتوجه به فعالیت زودهنگام این شرکت پیش از دریافت پروانه، امکان ارایه سرویس‌های آن پیش از موعد مقرر نیز فراهم شود.

در روزهایی که هنوز سرنوشت اپراتور سوم تلفن‌همراه کشور مشخص نشده بود و سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و وزارت ارتباطات از بیان صریح اعطای پروانه این اپراتور به تامین تلکام سر باز می‌زدند، تامین تلکام مشغول مکان‌یابی آنتن‌های BTS خود است. البته در موارد بسیاری شنیده می‌شود  برای نصب آنتن‌های خود در پشت بام خانه‌ها مشغول مذاکره با مالکان آنها است.

سرویس‌های چندرسانه‌ای

اپراتور سوم تلفن‌همراه ایران با وجود پیش‌بینی‌های خوشبینانه‌ای که برای ارایه سرویس‌های تجاری آن در زمستان ۸۹ می‌شود این احتمال را نیز پیش رو دارد که به دلیل آماده نبودن آیین‌نامه سرویس‌های جدید نسل سوم تلفن‌همراه با مانع  ارایه سرویس‌هایش مواجه شود. چنانکه بسیاری براین اعتقادند ارایه سرویس‌های نسل سومی موبایل در شرایط حاضر می‌تواند همان سرنوشتی را برای اپراتور سوم رقم زند که پیش از این برای سرویس MMS اپراتور دوم رقم زد.

گرچه ذبیح‌اله فیض‌آبادی ارایه سرویس‌های تلفن تصویری، ویدیوکنفرانس و ویدیو درخواستی را از جمله سرویس‌های قابل عرضه از طریق شبکه نسل سوم اپراتور سوم عنوان کرده است اما این احتمال وجود دارد که این اپراتور در میانه راه عرضه این سرویس‌ها به دلیل فراهم نبودن آیین‌نامه استفاده از این سرویس‌های ویدیویی با چالش مواجه شود.

آیین‌نامه سرویس‌های چندرسانه‌ای موضوعی است که پس از قطع سرویس MMS تا تدوین آیین‌نامه آن متوقف مانده بود و اکنون آیین‌نامه دیگری با همین عنوان در دستور کار سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی قرار گرفته که به نظر می‌رسد به منظور تدوین شرایط استفاده از سرویس‌های نسل سوم تلفن‌همراه در دست تهیه است.

سرویس‌های نسل سوم تلفن‌همراه و عرضه آنها با سرعت بالا از رویاهای کاربران تلفن‌همراه در ایران است و طرفداران آن منتظرند تا ببینند آیا ارایه سرویس‌های مبتنی بر تلفن‌همراه با سرعت بالای انتقال دیتا به‌رغم محدودیت‌هایی که در کشور وجود دارد، محقق خواهد شد یا نه.

سوار بر سایت‌های دیگران!

گرچه دو اپراتور اول و دوم هنوز تجربه موفقی از سایت شیرینگ ندارند و نتوانسته‌اند به‌رغم تشکیل شرکت ارتباط مشترک شهر از سوی شهرداری تهران برای برنامه‌ریزی استفاده مشاع از سایت‌های تلفن‌همراه به نتیجه قابل قبولی برسند اما تامین تلکامی‌ها از همین ابتدای راه به دنبال آن هستند که بتوانند از سایت‌های دیگر اپراتورها به صورت مشترک استفاده کنند.

مهدی افراسیابی در این باره گفته است که  برای استفاده مشترک از آنتن‌ها در حال مذاکره با اپراتورهای اول و دوم تلفن‌همراه هستیم اما هنوز این موضوع نهایی نشده است.

او با ابراز تمایل نسبت به استفاده مشترک تامین تلکام از آنتن‌های اپراتورهای دیگر، افزود: «برای این موضوع از طرفی باید طراحی فنی نیز این اجازه را به ما بدهد زیرا ممکن است محل‌هایی که ما برای این کار در نظر می‌گیریم با محل آنتن‌های موجود اپراتورها منطبق نباشد و یا شاید امکاناتی که آن‌ها به ما دادند اجازه استفاده مشترک از آنتن‌ها را به ما ندهد.

ما کارمان را انجام می‌دهیم و نمی‌توانیم منتظر باشیم و اکنون مشغول بررسی برای یافتن محل‌هایی برای نصب آنتن هستیم و در این راستا با شهرداری‌ نیز مذاکراتی انجام داده‌ایم.»

شریک خارجی ندارد

پس از آنکه عنوان شد مالک پروانه اپراتور سوم در زمان دریافت پروانه نیازی به برخورداری از شریک خارجی ندارد و می‌تواند بعد از دریافت پروانه نسبت به شریکی با تجربه اپراتوری اقدام کند، تامین تلکام توانست از این موضوع بهره برده و بدون سهامدار خارجی مالک این اپراتور شود.

اما از آنجایی که مهم‌ترین موضوع در بحث ارایه سرویس‌های نسل سوم در ایران برخورداری از تجربه و توان خارجی بود، این شرکت در زمستان سال ۸۸ و درست در روزهایی که همه دست اندرکاران موضوع اعطای پروانه این اپراتور را به تامین تلکام رد می‌کردند، این شرکت نسبت به انتشار فراخوان جذب مشاور باتجربه در این زمینه اقدام کرد.

تامین تلکام اکنون توانسته است از همراهی و تجربه مشاور فرانسوی به نام Sofrecom که متعلق به گروه شرکت‌های اورنج است بهره ببرد و از تجربه چندساله این شرکت به‌رغم سهامدار نبودن آن در پروژه ۳G ایران بهره‌مند شود.

گرچه این شرکت پیش از این دفترکاری در تهران داشت اما تامین تله کامی‌ها مدعی شده‌اند که به زودی این شرکت در ایران یک دفتر تاسیس و اقدام به طراحی شبکه نسل سوم تلفن‌همراه می‌کند که بیشتر روی پلن ترافیکی دیتا تاکید دارد.

اپراتور سوم تلفن‌همراه ایران در حالی به ماه‌های پایانی مهلت خود برای ارایه سرویس نزدیک می‌شود که هنوز نام تجاری آن مشخص نشده است. گفته می‌شود این اپراتور قرار است سیم کارت‌های خود را با پیش شماره ۰۹۲X ارایه کند.
۱۶۱/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا