وایمکس همچنان در کما

به گزارش عصرارتباط، گرچه برخی از اپراتورها در این میان نسبت به عرضه سرویس‌های خود اقدام کرده‌اند اما برخی دیگر همچنان در مرحله نصب و راه‌اندازی شبکه خود به سر می‌برند و این امر موجب شده تا برخلاف آنچه که تصور می‌شد با عرضه این خدمت میزان دسترسی به اینترنت بی‌سیم باند پهن در کشور …

به گزارش عصرارتباط، گرچه برخی از اپراتورها در این میان نسبت به عرضه سرویس‌های خود اقدام کرده‌اند اما برخی دیگر همچنان در مرحله نصب و راه‌اندازی شبکه خود به سر می‌برند و این امر موجب شده تا برخلاف آنچه که تصور می‌شد با عرضه این خدمت میزان دسترسی به اینترنت بی‌سیم باند پهن در کشور افزایش یابد اما هنوز این اتفاق نیفتاده است.

مبین ‌نت: در مرحله انتقال سهام

آخرین اخبار داغ منتشر شده از وایمکس طی روزهای اخیر مربوط به تنها اپراتور سراسری وایمکس است که گرچه وعده داده بود خرداد ماه ۸۹ نسبت به عرضه سرویس‌های خود اقدام خواهد کرد اما در چند روز باقی مانده به موعود اعلام شده، موضوع انتقال سهام آن مطرح شد.

مبین نت اکنون با ترکیبی جدید و با سهم ۴۰ درصدی شرکت مخابرات ایران در این اپراتور که هنوز سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی از اجرای آن بی‌اطلاع است و نسبت به انتقال مجوز آن ابراز بی‌اطلاعی می‌کند، به حیات خود ادامه می‌دهد.

این شرکت دارای پروانه اپراتوری در ۳۰ استان کشور هنوز در کش و قوس ترکیب و تنظیم سهامداران و هیات مدیره خود به سر می‌برد و به نظر می‌رسد با پیوستن همراه اول به جمع سهامدارانش تا اندازه‌ای خیالش از بابت شبکه‌ای که باید راه‌اندازی کند، راحت شده و می‌تواند از بستر همراه اول بهره‌مند شود.

ایرانسل: ۱۰ شهر تحت پوشش قرار گرفت

ایرانسل تنها اپراتور از میان چهار اپراتور پروانه‌دار در شش استان کشور است که نسبت به عرضه سرویس‌های تجاری خود در بهمن ماه ۸۸ اقدام کرد و تاکنون توانسته اصفهان، خمینی‌شهر، اهواز، تبریز، تهران، شهر قدس، شهریار، شیراز، کرج و مشهد را تحت پوشش قرار دهد.

طبق آخرین اطلاعات ارایه شده از سوی علیرضا قلمبر دزفولی مدیرعامل ایرانسل- اکنون امکان ارایه سرویس‌های VoIP و VPN این اپراتور بر بستر وایمکس فراهم شده و در انتظار مجوز سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی است تا به صورت تجاری به متقاضیان ارایه شود.

اسپادان: بالاخره افتتاح شد

شرکت مشارکتی مخابرات سیار استان اصفهان با نام تجاری اسپادان نیز نزدیک به دو هفته‌ای است که بالاخره پس از وعده‌های فراوان شهرام ستایش مدیرعامل این شرکت نسبت به عرضه وایمکس در محدوده شهر اصفهان اقدام کرده است.

این اپراتور که تنها پروانه عرضه وایمکس در استان اصفهان را دارا است، در نخستین گام فعالیت خود نسبت به ارایه تعرفه‌های تشویقی ماهیانه آزمایشی تا پایان تیرماه ۸۹ کرده که براساس آن کمترین تعرفه دریافتی آن به ازای ارایه سرویس ۱۲۸ کیلوبیت ۱۳ هزار تومان و بیشترین آن ۲ مگابیت با قیمت ۱۲۵ هزار تومان است.

رایانه دانش گلستان: نصب همچنان ادامه دارد

مجتمع رایانه دانش گلستان که مجوز اپراتوری وایمکس را تنها در محدوده استان گلستان دارد، با وجود کم حجم بودن محدوده پوشش مورد تعهدش اما دیرتر و عقب‌تر از دیگر اپراتورها گام برداشته است و همچنان در مرحله نصب تجهیزات به سر می‌برد.

گرچه پیش‌بینی دقیقی از روند ارایه سرویس‌های این اپراتور وجود ندارد اما این اپراتور فعلا مشغول نصب تجهیزات و دکل‌هایش است تا بتواند بالاخره وایمکس را به این استان سرسبز ببرد.

داتک: قسط می‌پردازد

داتک تلکام نیز که در راستای پروانه ارایه خدمات اینترنت پرسرعت(PAP) خود، پیش از این مجوز ارایه سرویس‌های وایمکس را دریافت کرده و همزمان با برگزاری جدی مزایده وایمکس خود را برای سرویس‌دهی جدیدی آماده کرده بود، در برابر تصمیم رگولاتوری مبنی بر تمکین به پروانه‌های جدید صادره قرار گرفت.

پس از گذشت یک سال از اعطای پروانه‌های وایمکس بالاخره این شرکت در مذاکرات خود با سازمان تنظیم مقررات حق لایسنس ۳۰ میلیارد تومانی پروانه وایمکس در تهران را مشروط به پرداخت ۴۰ درصد آن به صورت نقد معادل ۱۲ میلیارد تومان و پرداخت اقساطی مابقی آن تقبل کرد تا با موافقت کمیسیون تنظیم مقررات با درخواست شرکت داتک مبنی بر پرداخت اقساطی ۴۰ درصد حق پروانه،‌ پروانه وایمکس آن نیز اعطا شود.

لایزر: همچنان مذاکره می‌کنیم

لایزر نیز که دارنده پروانه PAP  از رگولاتوری است پیش از ورود وایمکسی‌ها مجوز ارایه سرویس اینترنت بی‌سیم را دریافت کرده بود و در حال حاضر برای دریافت مجوز وایمکس شرایط مشابه داتک را دارد. این درحالی است این شرکت هنوز اقدامی درخصوص دریافت پروانه جدید رگولاتوری انجام نداده است.

گرچه شنیده می‌شد لایزر از تمکین به پرداخت حق لایسنس و دریافت پروانه وایمکس انصراف داده است اما خشایار تمدن مدیرعامل این شرکت این موضوع را رد کرده و گفت: «هنوز مشغول مذاکره هستیم تا بالاخره یک کاریش بکنیم.»

ادامه روند مذاکرات میان لایزر و سازمان تنظیم مقررات نیز درحالی است که رگولاتوری پیش از این اعلام کرده بود: «درخصوص سایر شرکت‌‌هایی که نسبت به پرداخت حق‌الامتیاز اقدام نکرده‌اند، براساس مقررات مصوب کمیسیون اقدامات قانونی به عمل خواهد آمد.»

این درحالی بود که پس از علنی شدن تهدید رگولاتوری در خصوص اجبار شرکت‌های PAP  فعال در وایمکس مسعود داوری‌نژاد اولین رگولاتور ایرانی مخالفت خود را در این خصوص اعلام کرد و تهدید رگولاتوری را فاقد وجاهت قانونی دانست.

سازمان تنظیم مقررات پس از صدور پروانه‌های جدید برای وایمکس در یک اقدام عجیب مدعی شد تمامی شرکت‌های PAP  که پیش از این سرویس اینترنت بی‌سیم را ارایه می‌کردند باید به قواعد پروانه‌های جدید تمکین کرده و حق‌الامتیازهای جدید را بپردازند.

به رغم تکرار تهدیدهای شفاهی رگولاتوری پس از ورود محمد کرم پور، این سازمان تاکنون هیچ اقدام و تصمیم شفاف و مشخصی نه در برابر تاخیر اپراتورهای دارنده مجوز وایمکس برای ارایه سرویس‌هایشان و نه پاسخی به انتقادهای شرکت‌های PAP  برای ارایه سرویس وایمکس نشان نداده است تا شاید سایه وایمکس سریع‌تر برای افزایش ضریب نفوذ اینترنت در کشور گسترده شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا