گوشی های موبایل بیش از آنتن های BTS ضرر دارند

ضررهای احتمالی تشعشعات BTS همان دغدغه‌ای است که از مدت‌ها پیش مطرح شد تا آنجا که مخالفان و موافقان آسیب‌های احتمالی امواج مغناطیسی در مقابل هم صف کشیدند و ماجرا آنقدر داغ شد که به شورای شهر کشید و مرتضی طلایی عضو شواری شهر تهران  به خبرنگاران گفت: «مسوولان اپراتورهای تلفن‌همراه می‌توانند در صحن شورای …

ضررهای احتمالی تشعشعات BTS همان دغدغه‌ای است که از مدت‌ها پیش مطرح شد تا آنجا که مخالفان و موافقان آسیب‌های احتمالی امواج مغناطیسی در مقابل هم صف کشیدند و ماجرا آنقدر داغ شد که به شورای شهر کشید و مرتضی طلایی عضو شواری شهر تهران  به خبرنگاران گفت: «مسوولان اپراتورهای تلفن‌همراه می‌توانند در صحن شورای شهر حاضر شوند و از ادعای خود مبنی بر رد عوارض منفی تشعشعات آنتن‌های BTS در سطح شهر دفاع کنند.»

طلایی افزود:«اظهارات شورای شهرمبنی براثرات و عوارض تشعشعات آنتن‌های BTS تلفن‌همراه در سطح شهر بر پایه مطالعات، تحقیقات و نظرات کارشناسان بیان شده و از لحاظ علمی‌ثابت شده است.»

به گفته طلایی، این حق شورای شهر است که نسبت به سلامت، امنیت و زیباسازی مبلمان شهری حساس باشد و از خود واکنش نشان دهد!

طرح جامع امواج رادیویی تصویب می‌شود

اگرچه مضر بودن یا نبودن تشعشعات BTS همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد و جدال میان موافقان و مخالفان نتیجه‌ای به دنبال نداشته اما این روزها گزارش محرمانه‌ای در مرکز پژوهش‌های مجلس در حال تنظیم است که خود می‌تواند آغازگر تصویب طرح جامع امواج مغناطیسی در مجلس باشد.

باقری رییس مرکز پژوهش‌های مجلس در گفت‌وگو با عصرارتباط و در پاسخ به این سوال که آیا این تشعشات مضر هستند یا خیر ؟گفت: «هنوز هیچ دلیلی دال بر مضر بودن امواج مغناطیسی وجود ندارد،  دلیلی نیز دال برمضر نبودن آنها نیست.»

او افزود: «برخی مانند شرکت ارتباطات سیار یا سازمان انررژی اتمی‌می‌گویند که این تشعشعات ضرری ندارد. من نمی‌توانم بگویم که اینها مضرند یا خیر، بلکه باید مطالعات دقیقی بر این مساله صورت گیرد. البته مطالعاتی در برخی دانشگاه‌ها مانند دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، دانشگاه علم و صنعت و… صورت گرفته است. هم اکنون نیز مرکز پژوهش‌های مجلس در حال انجام مطالعات و تدوین گزارشی در خصوص امواج رادیویی است، البته این گزارش محرمانه است.»

علی مطهری نماینده مجلس در خصوص این‌که نتیجه گزارش مرکز پژوهش‌ها چیست؟ به ما گفت: «ما درصدد بودیم برای از بین بردن دغدغه‌های موجود پیرامون ضررهای احتمالی امواج مغناطیسی و برای توسعه ارتباطات سیار طرحی را آماده کنیم که انجام مطالعات و تحقیقات آن را مرکز پژوهش های مجلس آغاز کرد. ما می‌خواهیم تا یک مجرای قانونی و متولی برای این مساله تعیین کنیم. مثلا سازمان استاندارد یا وزارت بهداشت و یا وزارت ارتباطات متولی این مساله شوند.»

او افزود: «باید شیوه نصب و استانداردها مشخص شده تا معلوم شود که این امواج مضر هستند یا خیر و اگرمضر هستند چقدر و با چه قدرت سیگنالی مضرند. پس از آن‌که استانداردها و متولی قضیه روشن شد می‌توان در این باره اظهار نظر کرد. یکی از مشکلاتی که اکنون وجود دارد این است که هرکس مصاحبه‌ای می‌کند و چیزی می‌گوید، در نتیجه نگرانی‌هایی به وجود می‌آید. تاکنون جلساتی با مدیران و اعضای شورای شهر و شهرداری‌ها برگزار شده که در این جلسات با اظهار نظرات دیگر کارشناسان و مسوولان طرح جامعی ارایه خواهد شد. آنچه  در این جلسات مطرح شده هم مضر بودن امواج و هم بی‌ضرر بودن آنها را تایید می‌کند.»

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی‌در پاسخ به این‌که مگر این استانداردها به صورت جهانی وجود ندارد، گفت: «نکته‌ای که وجود دارد این است که همه کشورها از این تجهیزات و تکنولوژی‌ها استفاده می‌کنند. سیستم‌های منصوبه ما نیز ساخت کشورهای آلمان، ژاپن و چین است. ما نمی‌توانیم به قضیه یک بعدی نگاه کنیم، باید نظرات علمی‌سازمان و وزارتخانه‌ها لحاظ شود، کار کارشناسی صورت گیرد و از آنها انتظار داریم که شیوه‌ای منطقی اعمال کنند. از سوی دیگر نمی‌توان از نیاز کشور به تجهیزات ارتباطی و مخابراتی غافل بود.»

او در پاسخ به این‌که گزارش مرکز پژوهش‌ها چه زمانی تکمیل و آماده می‌شود، گفت: «این دیگر یک گزارش نیست بلکه یک طرح است. فکر می‌کنم تا یک ماه آینده حاضر شود. البته بحث آن از مدت‌ها پیش آغاز شده بود و با اظهارات شورای شهر تسریع و باعث شد به این مساله فوریت دهیم.»

همه چیز استاندارد است

هر از گاهی یکی از مسئولان از مضر بودن تشعشعات BTS سخن می گوید و در پی آن مسئول دیگری می آید و ضرر احتمالی آن را نفی می‌کند. همانطور که تاکنون بارها و بارها سرطان‌زا بودن  چای یا آلوده بودن برنج ‌های وارداتی تایید و تکذیب شد حالا نوبت آنتن‌های BTS تلفن‌همراه و تشعشعات آنهاست که در میان برچسب های  تایید و تکذیب سر فرود آورد ودر این میان گاه رسانه ها متهم می‌شوند که  با دامن زدن به این مسئله در اذهان تشویش و استرس به وجود می آورند.

در این میان گروهی که معمولا دستی در تولید یا عرضه تجهیزات مخابراتی و ارتباطی دارند  تشعشعاتBTS را استاندارد و فاقد زیان می‌دانند و در مقابل گروهی دیگر نظری عکس دارند.

مدیر عامل شرکت ارتباطات سیار ایران در این خصوص به خبرنگار ما گفت: میزان تشعشعات‌های ماچندین بار توسط سازمان انرژی اتمی اندازه گیری شده و میزان این تشعشعات درحد یکصدم استاندارد است تاییدیه مطابقت با استاندارد نیز برای همراه اول صادر شده است.

وحید صدوقی گفت: تجهیزات همراه‌اول در هنگام ورود به کشور، از مراجع مربوطه یعنی سازمان انرژی اتمی، سازمان تنظیم مقررات و وزارت صنایع تاییدیه می‌گیرند .همچنین در هنگام نصب ، مقررات “سازه‌ای”، “نصب تجهیزات”، “میزان توان تشعشعی” و “فاصله تا ساختمان مقابل” رعایت می‌شود و پروانه بهره برداری از واحد حفاظت در برابر اشعه سازمان انرژی اتمی هم دریافت کرده‌ایم.

صدوقی افزود: «ما درسال ۸۷ از اداره کل حفاظت دربرابر انرژی اتمی مجوز گرفتیم و این منجر به صدور پروانه بهره برداری و اشتغال در ۲۴ شهریور ۸۸ شد که این مجوز سه سال یعنی تا سال ۹۱ اعتبار دارد.»

او ادامه داد: «تمام تجهیزات ما اروپایی است و بر اساس استانداردهای جهانی است. در دیگر شهرهای دنیا معمولا ۴-۵ اپراتور وجود دارد واز این تجهیزات استفاده می‌شود ما بالاترین کیفیت را در تجهیزات داریم. با وجود این‌که ما استانداردها را رعایت کردیم وگواهی هم گرفتیم اما از سال ۸۷ قراردادهایی با چند دانشگاه منعقد و بالغ بر ۱۰۰میلیارد ریال هزینه صرف کردیم تا تجهیزات ما مورد آزمایش قرار گیرد. با دانشگاه علم و صنعت هم در خصوص تجهیز آزمایشگاه کیفیت سیستم‌های رادیویی بالاخص   GSM قراردادی منعقد کردیم همچنین در قراردادی قرار شد تا ایمنی سایت‌ها و سطح سیگنال آنها را در شهر بررسی کنیم تا آنها با بررسی نقاط مختلفی از تهران گزارش ایمنی ارایه دهند.»

پیش از این، مدیر شرکت ارتباطات سیار در مورد دلایل سالم‌تر بودن شبکه همراه اول گفته بود: ظرفیت پذیرش مشترک برای هر سایت BTS، محدود است مثلا دو تا سه هزار مشترک. چون تعداد مشترکین ما زیاد است، تعداد BTSهای همراه اول در شهرهای بزرگ هم زیاد است مثلا در تهران، بالغ بر ۳۵۰۰ سایت داریم و در نتیجه فاصله BTSهای ما از مشترک، کمتر از ۵۰۰متر است و در این شرایط هم گوشی و هم آنتن، توان کمتری را ارسال می‌کنند که از علایم آن، تخلیه دیرتر گوشی در شبکه همراه اول است یعنی شبکه ما سالم‌تر است.

 به گفته صدوقی بیشترین توان ارسالی در فاصله ۱۰۰  متری از محل نصب  BTSها وجود دارد و میزان این توان یکصدم استاندارد است در نقاطی که سیگنال تلفن همراه ضعیف باشد برای مشترکان مضر خواهد بود. سیگنال ضعیف باعث می‌شود تا توان بیشتری روی گوشی ارسال شود و این توان ارسالی بیشتر روی گوشی در کنار مشترک می‌تواند مشکل ساز شود. زمانی که سیگنال قوی باشد توان ارسالی در حدود دو  پیکو وات است که در صورت ضعیف بودن سیگنال، توان ارسالی تا میزان دو وات افزایش پیدا می کند.

صدوقی معتقد است ضرر گوشی‌های موبایل از تشعشعات BTS بیشتر است در مکان‌هایی مانند جاده‌ها که امواج ضعیف هستند فاصله تا BTSبیشتر است و مصرف باتری نیز افزایش می یابد.در چنین مواقعی گوشی تلفن‌همراه نیز داغ‌تر می‌شود. به همین دلیل به شهروندان توصیه می‌کند که وقتی آنتن گوشی‌شان پر نیست حتی‌المقدور از تماس با گوشی همراه پرهیز کنند و یا به شرکت ارتباطات سیار اطلاع بدهند.

او در اعتراض به اینکه چرا این مسئله را تا این حد بزرگ کرده اند گفت:الان ۱۰۰ سال است که امواج رادیویی منتشر می‌شود و ما مشکلی با آن نداریم حتی در یکی از تحقیقات بین‌المللی نشان داده شد که قدرت امواج رادیویی در موج Fmا،۷۱ برابر موبایل است.در حال حاضر در تهران شما دکل فرستنده رادیو نمی بینید اما امواج آن منتشر می شود.حتی امواج تلویزیون نیزبا امواج موبایل تقریبا برابر است.اما گاه اظهارات مسئولان باعث می‌شود تا نگرانی‌هایی به وجود  آید.

او در پاسخ به این‌که در برابر ادعای شورای شهر مبنی بر مضر بودن امواج چه پاسخی دارید گفت:«ما به شهرداری و شورای شهر حق می‌دهیم تا نگران باشند و از ما گزارش‌هایی بخواهند اما تاکنون هیچ گزارش مستندی مضر بودن امواج رادیویی را تایید نکرده و به اثبات نرسانده بنابراین مسوولان نباید در اذهان عمومی تشویش ایجاد کنند. مثلا خودرو یک وسیله پر کاربرد برای عموم است اما می‌توان گفت موجب آلودگی هوا می‌شود و یا استفاده از آن منجر به تصادف می‌شود این دلیل نمی شود که دیگر از خودرو استفاده نکنیم بلکه باید قوانین مربوطه را رعایت کرد.»

علاوه بر مسوولان شرکت ارتباطات سیار، مسئولان شرکت ایرانسل نیز بربی‌ضرر بودن تجهیزات مخابراتی ایرانسل تاکید دارند.

علی اصغر عینی پور- معاون فنی شرکت ایرانسل- نیز به عصرارتباط، گفت: «تاکنون به هیچ وجه زیان‌ده بودن تشعشعات به اثبات نرسیده مضاف بر اینکه تمام تجهیزات ما سخت گیرانه ترین استانداردهای اروپا را داشتند همچنین ایرانسل در ایران از واحد حفاظت در مقابل اشعه انرژی سازمان اتمی گواهی سلامت و عدم زیان‌دهی دریافت کرده است و اخیرا نیز تست‌هایی میدانی از نظر بهداشت محیط با حضور نمایندگان انجام داده‌ایم.»

او در پاسخ به گفته شورای شهر مبنی بر اینکه تشعشعات BTSمضر است و اپراتورها می‌توانند با حضور در شورای شهر ادعای خود مبنی بر بی‌خطر بودن تشعشعات را اثبات کنند گفت:ما از این مسئله استقبال می‌کنیم که به شورای شهر برویم و این را ثابت کنیم.

همچنین پیش از این وزارت بهداشت  با استناد به گزارشات سازمان جهانی بهداشت عنوان کرده که قرار گرفتن ایستگاه‌های BTS خطری برای مردم ندارد به شرط آن که خروجی از BTSها از شرایط موجود استاندارد، تجاوز نکرده و فاصله‌ی ایمنی ۳ تا ۵ متری اطراف آن‌ها رعایت شوند.

نامریی‌های کشنده

در کنار کسانی‌که از استاندارد بودن و بی‌خطر بودن تشعشعات سخن بر زبان می‌آورند دیگرانی هم هستند که معتقدند ضرر تشعشعات جان و روان شهروندان را نشانه گرفته است.

پژوهشکده پژوهشگاه دانش‌های بنیادی یکی از مراکز تحقیقاتی است که موضوعاتی مانند اثرات موبایل بر سلول‌های انسانی را بررسی می‌کند.

به گفته رییس پژوهشکده پژوهشگاه دانش‌های بنیادی آخرین دستاوردهای پژوهشکده در زمینه اثرات تابشی مانند تلفن‌همراه بر روی نانوساختارهایی است که در سیستم زیستی هستند. حتی این پژوهشکده نقش احتمالی تلفن‌همراه در ایجاد سرطان مغز را بررسی می‌کند.

اما رفیعی‌تبار نتایج این تحقیقات را منتشر نکرد وبه مهرگفت: «فعلا نتایج این تحقیقات چون روی آن حساسیت زیادی است و به مسایل مختلف برمی‌گردد، منتشر نمی‌شود. در این موضوع شکی نیست که اگر میدان مایکروویو را در حد یک گیگاهرتز مانند تلفن‌همراه روی نرون‌های مغزی بیندازیم ۶۰۰ برابر خطر ایجاد تومورهای مغزی را بالا می‌برد .این مساله ثابت شده است که این میدان‌ها می‌تواند ساختارهای نانو در داخل سلوله‌ای انسانی را مورد مخاطره قرار دهد و انواع و اقسام مشکلات را ایجاد کند.»

همچنین رمضانعلی صادق‌زاده- معاون صنایع پیشرفته سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران- در خصوص این‌که آیا تشعشعات گوشی‌های موبایل بر بافت‌های بدن اثر دارد یا خیر در گفت‌وگو با  مهر گفت: «تشعشات گوشی‌های موبایل به دلیل این‌که فرکانس ماکروویو است، زمانی‌که در مجاورت بدن قرار می‌گیرد ایجاد حرارت اضافی در سلول‌ها می‌کند، بر این اساس در هنگام مکالمات طولانی مدت با موبایل مشاهده شده است که در فرد سرگیجه، سردرد، احساس خستگی و کم‌خوابی ایجاد می‌شود. به دلیل اثرات مخربی که این آنتن‌ها بر بدن موجودات زنده دارند باید بر روی بام‌ها نصب شوند تا از تاثیرات آنها کاسته شود.»

به اعتقاد او در نگهداری و تعمیرBTS ها باید دقت لازم صورت گیرد. همچنین باید بر اساس استانداردهای موجود به گونه ای نصب و راه‌اندازی شوند که حدود تشعشعات آنها منطبق بر استانداردها باشد.

اما یکی از اثرات امواج الکترومغناطیس که تاکنون بارها و بارها به آن اشاره شده است افزایش پدیده جهش‌زایی ژنتیکی و ناباروری است که کارشناسان آن را محتمل دانسته بودند.

در برخی دانشگاه‌ها تحقیقاتی در این زمینه  صورت گرفته است که اثرات سوء تشعشعات بر باروری را ثابت کرده است. مثلا دانشگاه تربیت مدرس طی تحقیقی به این نتیجه رسیده که افراد در معرض تشعشعات دکل‌های تلفن همراه و پارازیت‌ها مبتلا به اختلال ناباروری پیشرفته هستند.

همچنین رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در گفت‌وگو با خبرآنلاین با اشاره به افزایش شمار مبتلایان به ناباروری در کشور، قرارگیری در معرض تابش انواع امواج را از علل ناباروری در جامعه بر شمرد. او گفت: «این امواج از امواج ساده رادیویی تا امواج تلفن‌همراه و پارازیت‌های ماهواره‌ای را شامل می‌شود.»

به گفته رزاقی، با قرارگرفتن دختران و پسران جوان در معرض این امواج، سلول‌های تولید مثلی آنان تحت تاثیر قرار گرفته و سبب از بین رفتن عملکرد جنسی و قدرت باروری آنان می‌شود.

چه زمانی غائله ختم می‌شود؟

حالا سه ضلع مثلث مملکتی درصددند تا در کنه موضوع امواج رادیویی نفوذ کنند؛ چه شورای شهر که مدعی خسارت تشعشعات بر جان و سلامت شهروندان و زیبایی شهر است چه شرکت‌های تلفن‌همراه که از استاندارد بودن خود مطمئن هستند و از آن دفاع می‌کنند و چه مجلس که در حال یافتن راه حلی برای ختم این غائله است.

هنوز مشخص نیست که این امواج نامرئی چه نقشی در زندگی انسان‌ها دارند آیا  استانداردها کاملا و واقعا رعایت شده و خطری جان و روان شهروندان را تهدید نمی‌کند یا این‌که اثرات تخریبی آنها غالب است. به هرحال آنچه مشخص است این است که ما ناگزیریم از این تجهیزات استفاده کنیم و حذف آنها ممکن نیست! از سوی دیگربحث ضررهای گوشی همراه از بحث تشعشعات دکل‌های مخابراتی پررنگ‌تر است.

حداقل باید یک ماه دیگر صبر کرد تا طرح مجلس آماده و مراحل قانونی آن طی شود. شاید آن زمان معلوم شود برای همجواری با این امواج موذی چه تدبیری باید اندیشید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا