استفاده از چشم برای کنترل تلفن همراه

به گزارش اخبار خارجی موبنا به نقل از اینترنت ریویو، بر این اساس گروهی از محققان دانشگاه Dartmouth روی سیستم ردیابی چشم کار می کند که به کاربران امکان می دهد با استفاده از حرکت چشم تمام عملیات گوشی هوشمند خود را اجرا کنند.این سیستم که EyePhone نامیده می شود به کاربر امکان می دهد …

به گزارش اخبار خارجی موبنا به نقل از اینترنت ریویو، بر این اساس گروهی از محققان دانشگاه Dartmouth روی سیستم ردیابی چشم کار می کند که به کاربران امکان می دهد با استفاده از حرکت چشم تمام عملیات گوشی هوشمند خود را اجرا کنند.
این سیستم که EyePhone نامیده می شود به کاربر امکان می دهد با چشمک زدن و حرکات چشم دستگاه تلفن همراه خود را کنترل کنند.
ردیابی چشمی سال هاست که مورد استفاده قرار می گیرد. ابتدا از این روش برای افرادی که به لحاظ فیزیکی ناتوان بودند و نمی توانستند از رایانه استفاده کنند مورد توجه و استفاده قرار گرفت. سپس در زمینه تبلیغات مورد استفاده قرار گرفت که بر اساس آن تبلیغاتی که بیشترین نگاه و توجه را جلب کرده بود سنجیده می شد و به این ترتیب تشخیص می دادند که چه نوع محصولات و تبلیغاتی بیشترین میزان توجه را به خود جلب می کند.
به گفته پروفسور جان هانسن از دانشگاه فناوری اطلاعات کوپنهاگ در دانمارک که بر روی ردیابی چشمی کار می کند، خیلی از مواقع ما بر روی اطلاعاتی متمرکز می شویم که جالب به نظرمان می رسد.
وی معتقد است ردیابی چشمی موبایلی برای همه کاربران تلفن همراه سودمند خواهد بود اما تا کنون کار زیادی بر روی این سیستم در تلفن های همراه انجام نشده است.
به گفته پروفسور اندرو کامپل، از دانشگاه دارتموت، الگوریتم های کنونی در شرایط حرکتی خطای زیادی دارند حتی اگر شما ایستاده باشید و دستانتان حرکت کمی داشته باشد اما خطای زیادی را ثبت می کند.
اما محققان دانشگاه دارتموت در حال ارایه الگوریتم هایی هستند تا در شرایط مختلف حرکات چشم را تشخیص دهد.
گفته می شود سیستم EyePhone با گوشی هوشمند ۸۱۰ نوکیا سازگار است و این برنامه به جای اینکه تشخیص جایی که چشم به ان نگاه می کند، موقعیت چشم بر روی صفحه نمایش را می سنجد. کاربر باید دستگاه تلفن همراه خود را کمی حرکت دهد تا آیکون مستقیما جلوی چشم وی قرار گیرد، سپس با خیره شدن به ایکون مورد نظر آن را انتخاب کند.
این برنامه دارای “جعبه خطا” بصری است که قابلیت تشخیص حرکت چشم را زمانی که خارج از صفحه نمایش را نگاه می کند، دارد.
این نرم افزار صفحه نمایش را به ۹ بخش تقسیم می کند و از این قابلیت برخوردار است که تشخیص دهد چشم به کدام یک از این نواحی نگاه می کند.
درحالی که این روش در مراحل اولیه قرار دارد محققان امیدوارند به زودی ویژگی ها و قابلیت های بیشتری به آن اضافه کنند. با این حال گفته می شود، میزان دقت این روش در روز و در حالی که کاربر ایستاده و حرکتی نمی کند ۷۶ درصد است و هنگامی که راه می رود میزان دقت آن ۶۰ درصد برآورد شده است.
۱۳۵/۱۶۱

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا