دلایل افزایش سودآوری مخابرات و توزیع سود۳۰ تومانی

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، در پی برگزاری مجمع ۱۸ اردیبهشت مخابرات و تصویب تقسیم سود ۳۰ تومانی برای هر سهم و اعلام پیش بینی سود ۳۰۲ ریالی این شرکت ، سازمان بورس و اوراق بهادار با اعلام مواضع خود این تقسیم سود را بدون ارایه مستندات لازم قابل پیگیری دانست و خواستار دریافت …

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، در پی برگزاری مجمع ۱۸ اردیبهشت مخابرات و تصویب تقسیم سود ۳۰ تومانی برای هر سهم و اعلام پیش بینی سود ۳۰۲ ریالی این شرکت ، سازمان بورس و اوراق بهادار با اعلام مواضع خود این تقسیم سود را بدون ارایه مستندات لازم قابل پیگیری دانست و خواستار دریافت مدارک مربوط به پیش بینی سود تلفیقی ۳۰۲ ریالی هر سهم مخابرات شد.
این کش و قوس که با نامه نگاری و تماس های تلفنی متعدد بین مسئولان دو طرف همراه بود در نهایت منجر به انتشار پیش بینی سود مخابرات و موضع سازمان بورس در روز جاری شد.
در این رابطه صابر فیضی مدیرعامل شرکت مخابرات در گفت وگو با فارس، با اعلام بازگشایی نماد این شرکت در اوایل هفته آینده، دلایل افزایش ۱۳ تومانی سود هر سهم را تشریح کرد و به موضع سازمان بورس پاسخ داد.

*دلیل افزایش سود ۱۳ تومانی هر سهم مخابرات چه بود؟

وی در برابر این سئوال که چه دلیل یا دلایلی موجب شد تا پیش بینی سود تلفیقی مخابرات از ۱۷۲ ریال ( اعلام شده در اسفند سال گذشته) به ۳۰۲ ریال افزایش یابد توضیح داد: در حالی سود ۱۷۲ ریالی را با شرایط قبلی پیش بینی و اعلام کرده بودیم که با توجه به استدلال های ارایه شده در مجمع ، اتفاقاتی رخ داد.
فیضی ادامه داد: اولا ” بابت استهلاک سال گذشته شرکت که به ازای هر سهم ۶۱ ریال در سوداوری مخابرات اثرگذار بود، سودی در مجمع توزیع نشد. از طرف دیگر همان میزان اثر استهلاک برای سال مالی ۸۹ در نظر گرفته شده است.
وی افزود: علاوه براین بابت طلب و بدهی از دولت نیز سودی توزیع نشده و این ارقام و به همراه استهلاک در سود انباشته لحاظ شده است.
مدیرعامل شرکت مخابرات اظهار داشت : دوما ” در حالی ۴.۵ میلیون سیم کارت تلفن همراه در اسفند سال گذشته و اوایل سال جاری واگذار شده که در صورت بکارگیری ۵۰ درصد از این تعداد سیم کارت و با احتساب میانگین نرخ مکالمه ماهانه ۶ هزار تومان، به راحتی ۱۰ درصد به سود شرکت مخابرات افزوده می شود.
فیضی اعلام کرد: از جانب دیگر اثرات اجرای هدفمند کردن یارانه ها که در سود آوری مخابرات موثر است، دیده نشده است.

*پول داشتیم که سود توزیع کردیم

وی در برابر این سئوال که در خصوص موضع سازمان بورس نسبت به توزیع سود ۳۰ تومانی هر سهم مخابرات چه نظری دارد اعلام کرد: به گفته حسابرس و بازرس قانونی شرکت، برای توزیع سود باید نقدینگی وجود داشته باشد که توزیع شود. این در حالی است که اگر پولی وجود نداشت امکان توزیع سود وجود نداشت. بنابراین اظهار نظر در مورد توزیع سود ۳۰ تومانی عجیب است.
فیضی گفت: اظهارنظر سازمان بورس طبق گزارش حسابرس بوده است. طبیعی است که این سازمان با توجه به وظیفه نظارتی، چنین اظهار نظری کند اما ما ملکف به اجرای مصوبات مجمع بودیم و هستیم.
فیضی در خصوص دو ماده ۱۷ و ۱۸ دستورالمعل پذیرش اوراق بهادار و استناد سازمان بورس به این دو ماده نیز توضیح داد: این دو ماده به توجه مجمع به سود تقسیمی شرکت ها مربوط است. در گزارش حسابرس هم آمده بود که مجمع به این نکته توجه کند اما نگفته که سودی نباید توزیع شود.

*اتمام توزیع سود به سهامداران حقیقی

به گفته این مقام مسئول، پرداخت سود به سهامداران حقیقی به اتمام رسیده و تاکنون ۶۸ میلیارد تومان به این گروه و ۶۸ میلیارد تومان به کارکنان ( از طریق پرداخت به سازمان خصوصی سازی برای اقساط واگذاری سهام ترجیحی به کارکنان مخابرات) داده شده است. علاوه بر این بخشی از سود ۲۷۰ میلیارد تومان سهام عدالت تسویه شده و ظرف ۷ ماه آینده سود دولت و کنسرسیوم اعتماد مبین ( مالک ۵۰ درصد بعلاوه یک سهم مخابرات) پرداخت می شود.

*پاسخ به ۴ بند گزارش حسابرس

وی در واکنش به این پرسش که چه ارزیابی از نظر سازمان بورس در خصوص گزارش حسابرس و بازرس قانونی شرکت مخابرات دارد توضیح داد: این گزارش ۴ بند دارد. یک بند مربوط به مالیات ۹۹ میلیارد تومانی است.این موضوع مربط به مصوبه هیات دولت بوده که تکلیف آن هر چند باید روشن شود اما مجموع ذخیره پرداختی مالیاتی مخابرات بیش از این رقم است.
فیضی به دیگر بندهای گزارش حسابرس که به استهلاک و طلب و بدهی از دولت سال گذشته مخابرات مرتبط است اشاره کرد و گفت: همانطوری که اعلام شد بابت این موضوع سودی توزیع نشده که مشکلی وجود داشته یا جای نگرانی داشته باشد. سازمان بورس هم اعلام کرده این مورد در حال بررسی است.
مدیرعامل شرکت مخابرات با بیان اینکه بند چهارم گزارش حسابرس به پروانه بهره برداری مخابرات مربوط است خاطر نشان کرد: در این رابطه نیز رئیس سازمان خصوصی سازی به عنوان فروشنده سهام مخابرات با ارسال نامه ایی به سازمان تنظیم مقررات و وزارت ارتباطات در حال پیگیری این موضوع است . در این باره مشکلی وجود نخواهد داست.

*بازگشایی نماد اوایل هفته

فیضی در خاتمه به دیگر سئوال که مربوط به زمان بازگشایی نماد معاملات مخابرات بود پاسخ داد و گفت: اطلاعات و مستندات مورد نظر سازمان بورس ارایه و گزارش های مربوطه در پایگاه اطلاع رسانی درج شده است. بنابراین دلیلی برای ادامه توقف نماد معاملاتی مخابرات وجود ندارد. به نظر می رسد این رویداد در اوایل هفته آینده رخ دهد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا