تاج‌محل هند سندی بر اندیشه بلند معماران مسلمان شیرازی است

غلام‌مهدی حقدل امروز در حاشیه همایش ملی معماری ایرانی-اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شیراز اظهار داشت: هنر زبان گویای اندیشه است و معماری اسلامی زبان گویای اندیشه اسلامی است که تا عصر قاجار تلالو داشته است. وی افزود: در عصر قاجار هویت ایرانی اسلامی ما در تمام ابعاد مورد تهاجم واقع و به‌تدریج …

غلام‌مهدی حقدل امروز در حاشیه همایش ملی معماری ایرانی-اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شیراز اظهار داشت: هنر زبان گویای اندیشه است و معماری اسلامی زبان گویای اندیشه اسلامی است که تا عصر قاجار تلالو داشته است.

وی افزود: در عصر قاجار هویت ایرانی اسلامی ما در تمام ابعاد مورد تهاجم واقع و به‌تدریج تا عصر پهلوی دچار ازخودبیگانگی شد.

حقدل ادامه داد: آثار بی‌بدیلی که در جای‌جای مملکت ما وجود دارد نشان‌دهنده اندیشه بلند معماران مسلمان است و مگر می‌توان بلندای این اندیشه را منکر شد که هنوز هم مردم ما در اماکن متبرکه از حضور در این فضاها دچار وجد معنوی و بهجت درونی می‌شوند.

وی اضافه کرد: ما سبک معماری اسلامی ایرانی داریم و حتی زیر سبک‌هایی مانند مکتب شیراز در معماری تجلی‌یافته و تاج‌محل تنها یک نمونه از هنر معماران مسلمان شیرازی است.

حق‌دل بیان کرد: ما از نظر فرهنگی در طول اعصار آسیب دیدیم و تا زمانی که به فرهنگ و هویت اصیل خود بازنگردیم، معماری ایرانی اسلامی ما نیز احیا نمی‌شود.

وی ابراز داشت: معماری زایش و جوشش هنر ما است و از طرف دیگر یکی از دریچه‌های نفوذ فرهنگی نیز معماری است و تا زمانی که فرهنگ غرب بر معماری ما هجوم نیاورده بود ما صاحب معماری اصیل و غنی بودیم.

رئیس شورای اسلامی شهر شیراز ادامه داد: امروز آثار هجوم دشمن در معماری بی‌هویت ما دیده می‌شود و درحالی‌که بنابر معماری ایرانی اسلامی خانه محل آسایش است مردم پشت پرده‌های متعدد زندگی‌ می‌کنند و آسایش ندارند چون معماری بی‌هویت تمام زوایای خانه آنان را مکشوف ساخته است.

وی متذکر شد: این معماری ما ایرانیان مسلمان نیست و در معماری اصیل ایرانی اسلامی مردم بدون نیاز به پرده در خانه خود آسایش دارند.

حقدل عنوان کرد: شیوه امروز معماری ما به روح و روان مردم آسیب زده و هرگاه فرهنگ ما به آن خط اصلی خود بازگردد و سبک زندگی ایرانی اسلامی در تمام ابعاد هستی ما تجلی پیدا کند، هویت معماری ما نیز احیا خواهد شد اما تا زمانی که خودباوری نداریم و نگاه‌مان به فرهنگ بیگانه است زایش مجدد معماری ایرانی اسلامی را شاهد نخواهیم بود.
۱۸۴/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا