۱۰ سال محدودیت سرمایه گذاری در صنعت آب و برق شکسته شد

در پاسخ به پرسش ایرنا درباره دستاوردهای لغو تحریم ها برای وزارت نیرو افزود: لغو تحریم ها، امکان سرمایه گذاری مستقیم خارجی در صنعت آب و برق کشور را که در یک دهه گذنشته به طور مطلق امکانپذیر نبود، فراهم کرده و فاینانس (تامین مالی) پروژه ها با انتخاب وزارت نیرو میسر شده است. وی …

در پاسخ به پرسش ایرنا درباره دستاوردهای لغو تحریم ها برای وزارت نیرو افزود: لغو تحریم ها، امکان سرمایه گذاری مستقیم خارجی در صنعت آب و برق کشور را که در یک دهه گذنشته به طور مطلق امکانپذیر نبود، فراهم کرده و فاینانس (تامین مالی) پروژه ها با انتخاب وزارت نیرو میسر شده است.

وی گفت: برطرف شدن تحریم ها و اجرای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، عرصه تازه ای برای فعالیت های صنعت آب و برق کشور فراهم کرده است.
شامگاه بیست و ششم دی ماه با انتشار گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره انجام تعهدات هسته ای ایران در برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، اجرای تعهدات طرف مقابل (گروه ۱+۵) یعنی روند لغو تحریم های هسته ای غرب علیه تهران آغاز شد.
بر پایه برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) که بیست و سوم تیرماه بین جمهوری اسلامی ایران و گروه ۱+۵ (انگلیس، فرانسه، آمریکا، روسیه و چین به همراه آلمان) با حضور اتحادیه اروپا نهایی شد، باید در ازای کاهش برخی فعالیت های اتمی تهران، تحریم های هسته ای علیه این کشور لغو شود.
وزیر نیرو تصریح کرد: فاینانس و تامین مالی اجرای پروژه ها در سال های گذشته فقط از طریق چینی ها انجام می شد اما امروز با اجرای برجام درخواست های متعددی در این زمینه از اروپا، روسیه، کره جنوبی، چین، ژاپن، انگلستان، فرانسه و ایتالیا داریم و وزارت نیرو کشورها و شرکت هایی که بهترین شرایط را داشته باشند، گزینش می کند.
فاینانس به معنی تامین منابع مالی طرح های تولیدی از سوی موسسه های مالی مانند بانک هاست که بازپرداخت آنها به اعتباردهنده توسط شرکت های بیمه اعتبار صادرات تضمین می شود.
چیت چیان تصریح کرد: صادرات خدمات فنی و مهندسی، تجهیزات، صادرات برق و… در سال های گذشته با مشکل اساسی انتقال درآمدها به داخل کشور روبرو بود که امروز، راه برای انتقال منابع و تجهیزات پیمانکاران به خارج و ورود درآمدهای صادراتی باز شده است.
وی انتقال فناوری های نو را دیگر دستاورد لغو تحریم ها برشمرد و ادامه داد: برای نمونه تاکنون امکان ساخت توربین های کلاس F در کشور وجود نداشت اما امروز کشورهای آلمان و ایتالیا در تدارک انتقال این فناوری به ایرانند.
وزیر نیرو اضافه کرد: این امکان همچنین در زمینه تصفیه خانه های آب و فاضلاب، خطوط آب و برق، میکروتوربین ها و… به وجود آمده است.
وی گفت: قراردادهای امضا شده تازه امکان صادرات محصولات ایرانی را همراه با انتقال فناوری به بازارهای بین المللی فراهم کرده است.
چیت چیان همچنین درباره تاثیر کاهش قیمت جهانی نفت بر صادرات برق کشور به ایرنا گفت: قیمت صادراتی برق در برخی قراردادهای گذشته با سازوکاری مرتبط با قیمت نفت بود و طبیعی است با کاهش قیمت نفت، آنها نیز تقلیل یابند اما برخی دیگر از قراردادها ارتباطی با قیمت نفت ندارند.

۱۷۶/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا