بخشش در دادگاه کیفری

دو‌سال پیش یعنی روز سوم شهریورماه ‌سال ٩٢ بود که به ماموران پلیس خبر یک تصادف مرگبار رسید. کارآگاهان وقتی برای بررسی ماجرا راهی محل حادثه می‌شدند، نمی‌دانستند که قرار است پرونده جنایی یک قتل پیش‌ رویشان باز شود. تیم تحقیق کلانتری ١٤٤ پس از حضور در محل حادثه درخیابان ٢١٢ تهرانپارس تجسس‌های خود را …

دو‌سال پیش یعنی روز سوم شهریورماه ‌سال ٩٢ بود که به ماموران پلیس خبر یک تصادف مرگبار رسید. کارآگاهان وقتی برای بررسی ماجرا راهی محل حادثه می‌شدند، نمی‌دانستند که قرار است پرونده جنایی یک قتل پیش‌ رویشان باز شود. تیم تحقیق کلانتری ١٤٤ پس از حضور در محل حادثه درخیابان ٢١٢ تهرانپارس تجسس‌های خود را آغاز کردند. آنها در بررسی‌های خود دریافتند که دوجوان سوار بر یک پراید سفیدرنگ مرد ٤٦ساله‌ای را زیر گرفته و پس از کشتن او پا به فرار گذاشته‌اند. قربانی که به شدت مجروح شده بود، در راه انتقال به بیمارستان جان باخت و تحقیقات آغاز شد. ماموران پلیس در نخستین گام از تجسس‌های خود به سراغ مرد بنگاهدار روبه‌روی محل تصادف رفتند و از او پرس‌وجو کردند. این مرد نیز در تحقیقات راز یک درگیری مرگبار را فاش کرد و به ماموران گفت: «قربانی از دوستان من بود. او چند وقت پیش ٤‌میلیون تومان به یکی از آشناهایشان به نام فریبرز قرض داد اما وقتی می‌خواست پول خود را پس بگیرد با او به مشکل برخورد. این پسر بدهی خود را پس نمی‌داد و نادر هم که به پول نیاز داشت، مرتب از او می‌خواست هرچه زودتر این پول را پس بدهد. تا این‌که روز حادثه فریبرز و نادر در مغازه بنگاه من قرار ملاقات گذاشتند تا راجع به این موضوع با هم صحبت کنند اما وقتی با هم روبه‌رو شدند، باز هم جنجال به پا شد. فریبرز و نادر درگیر شدند و درنهایت فریبرز از مغازه من بیرون رفت و سوار خودروی پراید برادرش که مقابل مغازه پارک بود، شد. در این میان نادر رفت تا مانع حرکت آنها شود، ولی برادر فریبرز که پشت فرمان بود، پایش را روی پدال گاز گذاشت و از روی نادر رد شد و با برادرش با هم فرار کردند.»
بنابراین با مشخص شدن این موضوع، تلاش برای ردیابی دو برادر قاتل آغاز شد و درنهایت آنها یک هفته بعد، ازسوی پلیس شناسایی و بازداشت شدند. برادر فریبرز در تحقیقات با اعتراف به کشتن نادر به ماموران پلیس گفت: «برادرم مدتی بود که به مقتول بدهکار شده بود اما پولی نداشت تا بدهی خود را پرداخت کند. از طرفی مقتول هم مرتب به او فشار می‌آورد و می‌گفت باید چهار‌میلیون را پس بدهد. روز حادثه من اصلا درجریان درگیری آنها نبودم. فقط دیدم که برادرم سوار خودرو شد و بعد از آن قربانی سد راهمان شد تا به برادرم اجازه ندهد جایی برود. او مانع حرکتمان شده بود و من هم برای این‌که بتوانیم از دست او فرار کنیم، پایم را روی پدال گاز گذاشتم و حرکت کردم اما باور کنید نمی‌دانستم که اینکارم باعث مرگ او می‌شود.»
با این اعترافات پرونده هردو برادر پس از صدور کیفرخواست برای رسیدگی به شعبه دوم دادگاه کیفری استان تهران فرستاده شد. صبح دیروز جلسه رسیدگی به این پرونده در همین شعبه و به ریاست قاضی عزیزمحمدی برگزار شد. در ابتدای این جلسه پس از قرائت کیفرخواست ازسوی نماینده دادستان، پسر قربانی در جایگاه ایستاد و به قضات گفت: «این دو برادر پدر مرا با بی‌رحمی کشتند. حتی شاهدان گفته‌اند که راننده یک‌بار با خودرو پدرم را روی زمین انداخته و دوباره از رویش رد شده است. برای همین تقاضای مجازات هردو را دارم.» در این لحظه از جلسه دادگاه دو برادر متهم به قتل، به پای پسر مقتول افتادند و التماس کردند تا آنها را ببخشد. از طرفی هیأت قضائی نیز پس از دیدن التماس‌های این دو برادر از اولیای دم خواستند تا گذشت کنند. بنابراین پسر قربانی نیز که خودش هم اشک می‌ریخت، قبول کرد که با پرداخت دیه ١٨٠میلیونی از خون پدرش بگذرد و متهمان را ببخشد.  در پایان این جلسه هیأت قضائی وارد شور شدند و با توجه به رضایت پسر مقتول متهم اصلی را به سه‌سال زندان و پرداخت دیه محکوم کردند. برادر متهم اصلی نیز از اتهام معاونت در قتل تبرئه شد.

۱۷۹/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا