رایانش ابری در کشور بومی سازی شد

نیم نگاه  آرش فنایی مدیر کل توسعه خدمات شبکه ملی اطلاعات: رایانش ابری مدلی است برای داشتن دسترسی فراگیر، آسان به  شبکه‌ها، سرورها، فضای ذخیره‌سازی، برنامه‌های کاربردی و سرویس‌ها که بتوانند با کمترین کار و زحمت یا نیاز به دخالت فراهم‌کننده سرویس، دسترسی آسان به سرویس‌های مبتنی بر فناوری در اینترنت را فراهم کند محمدرضا …

نیم نگاه

 آرش فنایی مدیر کل توسعه خدمات شبکه ملی اطلاعات: رایانش ابری مدلی است برای داشتن دسترسی فراگیر، آسان به  شبکه‌ها، سرورها، فضای ذخیره‌سازی، برنامه‌های کاربردی و سرویس‌ها که بتوانند با کمترین کار و زحمت یا نیاز به دخالت فراهم‌کننده سرویس، دسترسی آسان به سرویس‌های مبتنی بر فناوری در اینترنت را فراهم کند
محمدرضا غلامحسین‌پورمدیر پروژه اولین رایانش ابری بومی کشور: با رایانش ابری کاربر به جای خرید نرم افزار و نصب آن روی کامپیوتر و تأمین امکانات سخت افزاری از فضای ابری از پیش تأمین شده، استفاده می‌کند. در حقیقت کاربر  تنها با باز کردن browser  می‌تواند به سرور وصل شده و برنامه‌ها را باز کرده و  استفاده کند.

این خبر را علی اصغر انصاری معاون سازمان فناوری اطلاعات ایران اعلام کرد و گفت: پیاده‌سازی رایانش ابری در ۳ لایه SAAS ،PAAS  و DAAS  از سوی یک شرکت خصوصی (فاوا مجد) صورت گرفته است.
زیرساخت رایگان رایانش ابری

«دولت باید از حوزه تصدی گری خارج شده و راه را برای فعالیت بخش خصوصی در حوزه فضای مجازی باز کند.»  این عبارتی است که محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اواخر مردادماه  امسال در خراسان شمالی  گفت. واعظی همچنین اعلام کرد که  دولت باید توان خودش را از تصدی گری خارج کرده و به نظارت، هدایت، سیاستگذاری و حمایت از بخش خصوصی معطوف کند. برنامه آینده وزارتخانه بازگشایی راه برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در حوزه‌ ای‌سی‌تی است و به هر میزانی که ما در این حوزه سرمایه‌گذاری داشته باشیم، بخش خصوصی باید سه تا چهار برابر بیشتر سرمایه گذاری کند. ما فضا را برای حضور و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در حوزه ‌آی‌سی‌تی باز خواهیم کرد و آنها می‌توانند در این بخش وارد شده و سرمایه‌گذاری کنند.
«بومی‌سازی رایانش ابری از سوی بخش خصوصی در راستای سیاست وزیر در سپردن کارهای وزارت ارتباطات و فناوری  به بخش خصوصی است.»
آرش فنایی مدیر کل توسعه خدمات شبکه ملی اطلاعات با بیان مطلب فوق به «ایران» می‌گوید:  رایانش ابری مدلی است برای داشتن دسترسی فراگیر و آسان به  شبکه‌ها، سرورها، فضای ذخیره‌سازی، برنامه‌های کاربردی و سرویس‌ها تا بتواند با کمترین کار و زحمت یا نیاز به دخالت فراهم‌کننده سرویس، دسترسی آسان به سرویس‌های مبتنی بر فناوری در اینترنت را فراهم کند. در حقیقت تکتولوژی رایانش ابری، محدودیت‌های دسترسی به نرم افزارهای مورد نیاز افراد و سازمان‌ها را به طور کامل حذف کرده و بومی‌سازی این تکنولوژی در صنعت فناوری اطلاعات در راستای اقتصاد مقاومتی و خودکفایی در حوزه فناوری صورت گرفته و باعث صرفه‌جویی در هزینه‌ها و استفاده بهینه از منابع می‌شود. فنایی می‌افزاید: مدت زمان زیادی از فراهم شدن زیرساخت رایانش ابری از سوی سازمان فناوری اطلاعات در کشور نمی‌گذرد  این کار در مرداد ماه سال جاری رقم خورد و در گام اول زیر ساخت به عنوان یک سرویس     (Infrastructure IAAS As A Service)  از سوی سازمان فناوری اطلاعات راه‌اندازی شد.
آرش فنایی، مدیر کل توسعه خدمات شبکه ملی اطلاعات می گوید: قبلاً اعلام کرده بودیم که  بزودی زیرساخت  لایه‌های  دیگر برای برنامه نویسی به عنوان یک سرویس PAAS  (Platform As A Service) و لایه استفاده از خدمات نرم افزاری SAAS (Software As A Service) و لایه انجام محاسبات ابری برای مجازی‌سازی دسکتاپ   (Desktop As DAASS A Service)  نیز پیاده‌سازی شده و آماده ارائه سرویس خواهد بود که این کار با استفاده از امکانات زیرساخت سازمان فناوری اطلاعات از سوی بخش خصوصی (شرکت دانش بنیان فاوا مجد)  فراهم شده است.
فنایی، مدیر کل توسعه خدمات شبکه ملی اطلاعات در ادامه به «ایران» می‌گوید:  طبق این برنامه به عبارتی  سازمان فناوری اطلاعات  زمینه استفاده  رایگان از زیرساخت را به مدت یکسال برای شرکت‌های دانش بنیان و کسب و کارهای نو ایجاد کرد و این شرکت دانش بنیان به همراه دیگر شرکت‌ها برای استفاده از زیرساخت‌های سازمان  اعلام آمادگی کردند و در این میان تنها شرکت فاوا مجد بود که توانست  رایانش ابری در بخش‌های PAAS، SAAS و DAAS   را برای کاربران فراهم کند.
فنایی با بیان اینکه هر شرکتی نیز بخواهد در این عرصه وارد شود تا مرداد ماه سال ۹۶ فرصت دارد که به صورت رایگان  از رایانش ابری استفاده کند، می‌افزاید: بعد از این مدت استفاده از زیرساخت‌ها ی رایانش ابری سازمان فناوری اطلاعات به صورت پرداخت تعرفه خواهد بود.
کاربران بی‌نیاز از نصب نرم افزار
برای آگاهی بیشتر از فعالیت شرکت دانش بنیانی که رایانش ابری را بومی‌سازی کرده است به سراغ محمدرضا غلامحسین‌پور مدیر پروژه و جانشین شرکت دانش بنیان (فاوا مجد)  رفتیم. محمدرضا غلامحسین‌پور با بیان اینکه اکثر کشورهای دنیا  به استفاده از رایانش ابری روی آورده‌اند چرا که استفاده از آن کار خرید و فروش سخت افزار و نرم افزار  را کاهش می‌دهد به «ایران» می‌گوید: شرکت‌های زیادی در کشور   لایه زیر ساخت را به عنوان یک سرویس   (IAAS) و برنامه نویسی را به عنوان یک سرویس (PAAS) راه‌اندازی کرده‌اند ولی هنوز شرکتی  خدمات بر روی لایه‌های  مدیریت نرم افزار از طریق شبکه  (SAAS)  و  انجام محاسبات ابری برای مجازی‌سازی دسکتاپ (DAAS)  را ارائه نداده است.غلامحسین‌پور می‌افزاید: با راه‌اندازی و ارائه خدمات این لایه ها، کاربران از نصب نرم افزار و سیستم عامل  ویندوز و  اندوروید یا IOS  بی‌نیاز می‌شوند.  به عبارتی کاربر به جای خرید نرم افزار و نصب آن روی کامپیوتر و تأمین امکانات سخت افزاری از فضای ابری از پیش تأمین شده، استفاده می‌کند. در حقیقت کاربر  تنها با باز کردن browser  می‌تواند به سرور وصل شده و برنامه‌ها را باز کرده و  استفاده کند.
مدیر پروژه در ادامه می‌گوید: به عنوان مثال فردی که می‌خواهد نامه‌ای را در «ورد» تایپ کند دیگر نیازی به خرید و نصب مایکروسافت آفیس ندارد بلکه  می‌تواند این نرم افزار  را از   رایانش ابری انتخاب کرده و کار خود را انجام دهد.  به عبارتی هر برنامه‌ای که  کاربر  نیاز دارد را شرکت خدمات دهنده روی سرور نصب می‌کند بنابراین هر کاربری  می‌تواند  خیلی راحت با پرداخت هزینه‌ای از نرم افزارها  استفاده کند. از این رو با همه گیر شدن استفاده از رایانش ابری استفاده از نرم افزار  و سخت افزار منسوخ  می‌شود.
مدیر پروژه بومی‌سازی رایانش ابری می‌گوید: کاربران می‌توانند با مراجعه به سایت WWW.micloud.ir  بدون نیاز به سخت افزار و نرم افزار با هر نوع ترمینالی اعم از تلفن همراه، تبلت، دسک تاپ نرم افزار مورد نیاز خود را انتخاب و اجرا کرده و خروجی مورد نظر خود را به‌دست آورند.
بزرگترین مزیت رایانش ابری
رایانش ابری دارای چه مزایایی است که در این خصوص محمدرضا غلامحسین‌پور مدیر پروژه با بیان اینکه بالاترین مزیت  استفاده از رایانش ابری  در دسترس بودن   نرم افزارها  برای کاربران است به «ایران» می‌گوید:  به عبارتی کاربر هر آنچه می‌خواهد را می‌تواند در رایانش ابری پیدا کرده و  بدون ایجاد مشکلات  جانبی  مانند نصب نرم افزار، هک شدن، ویروسی شدن سیستم و… استفاده کند.
غلامحسین‌پور می‌افزاید: از سوی دیگر وقتی به تجارت جهانی وصل شویم باید حق کپی رایت  را پرداخت کنیم  ولی وقتی فردی از رایانش ابری استفاده می‌کند، دیگر نیازی به پرداخت  حق کپی رایت نیست چرا که شرکت ارائه دهنده خدمات، یکبار برای همیشه  آن راپرداخت می‌کند و این  کار  باعث می‌شود، حجم زیادی ارز از کشور خارج نشود. به قدری بحث استفاده از رایانش ابری در دنیا گسترده شده است که بسیاری از شرکت‌ها محصولات مطرح خود مانند فتوشاپ را روی رایانه ابری ارائه می‌دهند.این فعال حوزه فناوری در ادامه به «ایران» می‌گوید:  استقبال کاربران از  خدمات رایانش ابری بسیار زیاد است به طوری که ما را شگفت زده کرده است. از سوی دیگر درخواست استفاده از نرم افزارهای مختلف از سوی  کاربران  نیز زیاد است  و شرکت ما چون زیرساخت کافی ندارد، امیدواریم شرکت‌های دیگر هم در این عرصه ورود کرده  و  به کاربران خدمات رایانش ابری ارائه دهند.  غلامحسین‌پور  با بیان اینکه استفاده یک  ماهه از خدمات رایانش ابری این شرکت رایگان است می‌افزاید: بعد از یک ماه هزینه استفاده از خدمات از کاربران  طبق تعرفه تعیین شده دریافت خواهد شد.غلامحسین‌پور در پایان از سازمان فناوری اطلاعات درخواست کرد که  برای راه‌اندازی دیتا سنتر مستقل و پوشش کل کشور   شرکت‌های خصوصی را حمایت کنند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا