کلاهبرداری‌های خواننده پاپ قلابی از طریق سایت دیـوار

این مرد که همه طعمه‌های خود را از طریق سایت دیوار شناسایی می‌کرد، زمانی که با کرایه خودرو ٤٠٠‌میلیون تومانی قصد اجرای نقشه کلاهبرداری جدیدی را داشت، دستگیر شد. ١٦ مرداد امسال نخستین شاکی این پرونده که مرد جوانی بود به کلانتری ١٠٧ فلسطین رفت و به ماموران گفت که از طریق سایت دیوار با …

این مرد که همه طعمه‌های خود را از طریق سایت دیوار شناسایی می‌کرد، زمانی که با کرایه خودرو ٤٠٠‌میلیون تومانی قصد اجرای نقشه کلاهبرداری جدیدی را داشت، دستگیر شد.
١٦ مرداد امسال نخستین شاکی این پرونده که مرد جوانی بود به کلانتری ١٠٧ فلسطین رفت و به ماموران گفت که از طریق سایت دیوار با شرکتی آشنا شده که مدیر آن مدعی تهیه وام با مبالغ بالا در کمترین زمان بوده اما این مرد پس از دریافت ٢٠‌میلیون تومان و بدون انجام تعهدات خود درباره تهیه وام متواری شده است.
با اعلام این شکایت پرونده مقدماتی با موضوع «کلاهبرداری» تشکیل و به دستور بازپرس شعبه سوم دادسرای ناحیه ٦ تهران، برای رسیدگی در اختیار پایگاه سوم پلیس آگاهی تهران قرار گرفت.
اظهارات نخستین شاکی
در ادامه مالباخته در پایگاه سوم پلیس آگاهی تهران حضور یافت و درباره جزییات این کلاهبرداری به کارآگاهان گفت: «چند وقت پیش از طریق سایت دیوار با آگهی تبلیغاتی تحت عنوان «اخذ وام با مبالغ بالا، در کوتاه‌ترین زمان» برخورد کردم. با شماره تماس درج شده در  سایت تماس گرفتم و برای صحبت در مورد مبلغ و شرایط دریافت وام با مردی به نام «سجاد» قرار ملاقات گذاشتم. با «سجاد» در یک دفتر تجاری در منطقه تهرانپارس ملاقات کردم. او پس از این ملاقات ادعا کرد که می‌تواند وام مورد نظر مرا به مبلغ یک‌میلیارد و ٦٠٠‌میلیون تومان تهیه کند و در ازای آن مبلغی را تحت عنوان کارمزد دریافت کند. پس از توافق بر سر میزان کارمزد و بقیه موارد، به همراه «سجاد» به دفتر وکالتی در شهرستان اسلامشهر، شهرک واوان رفتیم و در آنجا من وکالتنامه‌ای را به او در مورد انجام اقدامات اداری به همراه ٢٠‌میلیون تومان به‌عنوان‌درصدی از کارمزد برای دریافت وام، تحویل دادم اما پس از آن دیگر وی پاسخگوی تماس‌های تلفنی من نبود. هنگام مراجعه به دفتر کار او در تهرانپارس هم متوجه تعطیلی دفتر شرکت شدم.»
شکایت‌های دیگر از خواننده پاپ
همزمان با نخستین شکایت، درحالی‌که تجسس‌های کارآگاهان برای شناسایی کلاهبردار حرفه‌ای آغاز شده بود، تعداد دیگری از مالباختگان شناسایی شدند که همگی از طریق سایت دیوار یا آگهی تبلیغاتی روزنامه‌ها با مردی به نام «سجاد» که خود را خواننده پاپ معرفی و حتی سایتی را در شبکه‌های مجازی ایجاد کرده بود، آشنا شده بودند. بنابراین آنها برای پیگیری شکایات خود به پایگاه سوم پلیس آگاهی تهران دعوت شدند.
یکی از مالباختگان درباره شکایت خود از سجاد به کارآگاهان گفت: «قرار بود سجاد در ازای دریافت مبلغ ٧٠‌میلیون تومان، یک خودرو هیوندا سانتافه را برای من وارد کشور کند اما با وجود پرداخت این مبلغ، هیچ‌گونه اقدامی در این‌باره از سوی او انجام نشد و پس از آن ناپدید شد.»
مالباخته‌ای دیگر نیز درخصوص شیوه و شگرد کلاهبرداری توسط «سجاد» به کارآگاهان گفت: «قرار بود این مرد به میزان ٨٠‌درصد ارزش ملک شخصی من اقدام به دریافت تسهیلات مالی برای من کند. برای همین به این بهانه و پس از مراجعه به دفتر وکالت در شهرستان اسلامشهر، وکالتنامه‌ای را در این‌باره تنظیم کردم و به «سجاد» تحویل دادم اما پس از گذشت مدت کوتاهی متوجه شدم که او با استفاده از همین وکالتنامه اقدام به فروش ملک من آن هم به مبلغی بسیار کمتر از ارزش واقعی آن کرده است.»
شناسایی تبهکار سابقه‌دار
با بررسی اظهارات مالباختگان، سایت اینترنتی متهم تحت عنوان خواننده پاپ و همچنین سوابق مجرمان سابقه‌دار، کارآگاهان موفق به شناسایی تبهکار سابقه‌دار و تحت تعقیب دستگاه قضائی
به نام سجاد ٣١ ساله شدند که از چند‌سال پیش تحت تعقیب دستگاه قضائی قرار داشت.
تحقیقات کارآگاهان نشان داد که متهم در یک پرونده «کلاهبرداری در پوشش فروش لیزینگی خودرو» تحت تعقیب مقام قضائی در شهرستان خرم‌آباد قرار دارد و در آن پرونده نیز ده‌ها نفر اقدام به طرح شکایت از سجاد کرده‌اند. همچنین در پرونده‌ای دیگر، «سجاد» در پوشش «دریافت تسهیلات بیمه‌ای» دست به کلاهبرداری از تعدادی از مالباختگان زده بود که با توجه به متواری بودن متهم، از سوی مقام قضائی برای متهم حکم صادر شده و او در این پرونده نیز تحت تعقیب دستگاه قضائی قرار گرفته بود.
بازداشت متهم
بنابراین در ادامه کارآگاهان پایگاه سوم پلیس آگاهی با شناسایی آخرین مخفیگاه «سجاد» در شهر پرند، با اخذ نیابت قضائی به این شهر اعزام شدند و در تحقیقات خود اطلاع پیدا کردند که وی از این مکان متواری شده است.
پس از آن با شناسایی یک خودرو BMW  به ارزش ٤٠٠‌میلیون تومان که «سجاد» آن را از یک شرکت کرایه خودرو تحویل گرفته و پس از آن متواری شده بود، دستور توقیف خودرو در سیستم جامع پلیس ثبت و مشخص شد که متهم در شهر اهواز حضور دارد. با توجه به احتمال متواری شدن متهم از شهر اهواز، بلافاصله تیمی از کارآگاهان پایگاه سوم پلیس آگاهی به شهر اهواز اعزام شد و سرانجام سجاد درحالی‌که قصد داشت تا با ظاهری فریبنده مثل استفاده از خودرو گرانقیمت دست به کلاهبرداری جدید در قالب «واردات خودروهای لوکس از خارج» بزند، او را دستگیر کردند.
سرهنگ رحیم فرزام، رئیس پایگاه سوم پلیس آگاهی تهران با اعلام این خبر گفت: «با توجه به شیوه و شگردهای متنوع متهم در انجام کلاهبرداری که به صورت مشترک در همه آنها اقدام به انتشار آگهی از طریق سایت دیوار و بعضا آگهی‌های تبلیغاتی روزنامه‌ها کرده است، از همه مالباختگانی که به شیوه و شگردهای اعلام شده مورد کلاهبرداری قرار گرفته‌اند، دعوت می‌شود تا برای شناسایی متهم به پایگاه سوم پلیس آگاهی تهران مراجعه کنند.»

۱۷۹/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا