توافق ایران و۱+۵ از مهم ترین رویدادهای مثبت ۲۰۱۵بود

به گزارش تحلیل ایران، کاساچیف روزجمعه درگفت و گو با خبرگزاری روسیا سگودنیا به جمع بندی رویدادهای سال ۲۰۱۵ و مهم برای روسیه پرداخت و گفت: درعرصه سیاست خارجی روسیه نتایج به دست آمده خوش بینانه است. وی دراین عرصه به تاسیس اتحادیه اقتصادی اوراسیا به عنوان رویداد بسیار مهم برای روسیه و همسایگانش اشاره …

به گزارش تحلیل ایران، کاساچیف روزجمعه درگفت و گو با خبرگزاری روسیا سگودنیا به جمع بندی رویدادهای سال ۲۰۱۵ و مهم برای روسیه پرداخت و گفت: درعرصه سیاست خارجی روسیه نتایج به دست آمده خوش بینانه است.

وی دراین عرصه به تاسیس اتحادیه اقتصادی اوراسیا به عنوان رویداد بسیار مهم برای روسیه و همسایگانش اشاره کرد که از ابتدای سال ۲۰۱۵ آغاز بکار کرد.

اتحادیه اقتصادی اوراسیا در اول ژانویه سال ۲۰۱۵ توسط روسیه، بلاروس و قزاقستان تاسیس شد و درطول سال گذشته ارمنستان و قرقیزستان هم به آن ملحق شدند. جمهوری اسلامی ایران هم برای مشارکت با این اتحادیه ابرازعلاقمندی کرده است.

رییس کمیسیون امور بین المللی شورای فدراسیون در ادامه مصاحبه به توافق میان ایران و گروه ۱+۵ درمورد برنامه هسته ای ایران اشاره و آن را از مهم ترین رویدادهای جهان در سال گذشته خواند و افزود: این واقعه مثبت دیگری درعرصه سیاست خارجی روسیه بود.

برجام روز۱۴ ماه جولای سال گذشته میان ایران و گروه ۱+۵ در نتیجه چند دور مذاکرات طولانی که حدود دو سال به طول انجامید به دست آمد.

کاساچیف درهمین حال خاطرنشان کرد: متاسفانه موارد منفی درعرصه مناسبات بین المللی بیشتر از رویدادهای مثبت بود.

وی ازجمله موارد منفی به سرنگونی یک فروند هواپیمای مسافربری ایرباس ۳۲۱ روسیه بر فراز صحرای سینا درماه نوامبر گذشته توسط تروریست ها اشاره کرد که ۲۲۴ مسافر و خدمه آن کشته شدند.

مقام روس همچنین به سرنگونی یک فروند بمب افکن سوخو-۲۴ روسیه توسط جنگنده ترکیه در حریم هوایی سوریه اشاره کرد و افزود: این مورد هم مانند سرنگونی هواپیمای مسافربری روسی توسط تروریست ها حمله تروریستی بود با این تفاوت که مجریان این اقدام تروریستی نظامیان ترکیه بودند.

رییس کمیسیون امور بین المللی شورای فدراسیون درمورد اوضاع خاورمیانه گفت: وضعیت این منطقه ازجمله سوریه درسال ۲۰۱۶ نیزهمچنان متشنج خواهد بود.

وی با اشاره به تهدید جدی تروریسم برای امنیت خاورمیانه و سایر مناطق جهان گفت : با دشمن بسیار جدی مواجه هستیم که برای به چالش کشاندن هر ائتلافی امادگی دارد.

وی افزود: سال ۲۰۱۶ از این نظر آزمونی برای جامعه بشری در کسب توافق خواهد بود.

شورای فدراسیون در واقع مجلس علیای پارلمان روسیه است که از ۱۷۹عضو نماینده مناطق مختلف این کشور تشکیل شده است.

منبع: ایرنا
۱۸۴/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا