حق غسالان را می خورند

«محسن سرخو»، عضو شورای شهر تهران و رئیس فراکسیون کارگری شورا دیروز نتایج بررسی‌های این فراکسیون درباره وضع اشتغال و استخدام کارگران شاغل در بخش‌های مختلف در شهرداری تهران را اعلام کرد و از وضع ناگوار کارگرانی گفت که در نتیجه تخلفات پیمانکاران بخش نیروی انسانی سازمان بهشت‌زهرا(س) حق و حقوقشان ضایع شده است. سرخو …

«محسن سرخو»، عضو شورای شهر تهران و رئیس فراکسیون کارگری شورا دیروز نتایج بررسی‌های این فراکسیون درباره وضع اشتغال و استخدام کارگران شاغل در بخش‌های مختلف در شهرداری تهران را اعلام کرد و از وضع ناگوار کارگرانی گفت که در نتیجه تخلفات پیمانکاران بخش نیروی انسانی سازمان بهشت‌زهرا(س) حق و حقوقشان ضایع شده است.
سرخو دراین‌باره به ایلنا گفت: «متاسفانه تعداد زیادی از کارگران این سازمان را پیمانکاران نیروی انسانی جذب کرده‌اند. این پیمانکاران با انعقاد قراردادهای کوتاه‌مدت، غیرمتعارف و ارایه لیست‌های بیمه غیرواقعی از این کارگران موجب شدند که حقوق قانونی کارگران رعایت نشود.»
به گفته سرخو، «پیمانکاران نیروی انسانی سازمان بهشت‌زهرا(س) غسال‌ها یا کارگران پذیرش و تدفین را به‌عنوان کارگران ساده به نهادهای بیمه‌گر معرفی کرده‌اند و این موضوع موجب شده اطلاعات این افراد در شمار کارگرانی که در مشاغل سخت و زیان‌آور مشغول به کار هستند، وارد نشود و شوراهای مربوطه که مسئولیت شناسایی و بررسی وضع این افراد را برعهده دارند، موفق به شناسایی کارگران بهشت‌زهرا(س) نشوند.
كارهاي سخت و زيان‌آور،كارهايي است كه در آنها عوامل فيزيكي، شيميايي، مكانيكي و بيولوژيكي محيط كار غيراستاندارد است و تنشي به مراتب بالاتر از ظرفيت‌هاي طبيعي، جسمي و رواني در كارگر ايجاد مي‌كند و در نتيجه عوارضي به دنبال دارد. از اين‌رو، ‌سال ٨٠ قانوني براي حمايت از افرادي كه در مشاغل سخت و زيان‌آور كار مي‌كنند، وضع شد.
براساس اين قانون هركس مدعي است كارش جزو مشاغل سخت و زيان‌آور است، مي‌تواند ادعايش را به كميته استاني كه در ادارات كار و رفاه هر استان مستقر است، بدهد تا در آن‌جا بررسي شود البته در يك موقعيت ممكن است شغلي جزو مشاغل سخت و زيان‌آور شناخته شود اما همان شغل در يك موقعيت ديگر به دليل برخورداري از شرايط بهتر محيطي و امكانات كاري، سخت
محسوب نشود.
همچنين هر‌سال سابقه پرداخت حق بيمه در كارهاي سخت و زيان‌آور یک‌ونیم‌سال محاسبه خواهد شد و افرادي كه حداقل ۲۰‌سال متوالي يا ۲۵‌سال متناوب در كارهاي سخت و زيان‌آور انجام‌وظيفه كرده باشند و در هر مورد حق بيمه مدت مذكور را به سازمان پرداخته باشند، مي‌توانند تقاضاي بازنشستگي كنند. درصورتي كه بيمه‌شدگان مشاغل سخت قبل از رسيدن به سابقه مقرر در اين قانون دچار فرسايش جسمي ناشي از كارهاي سخت و زيان‌آور شوند، با تاييد كميسيون‌هاي پزشكي با هر ميزان سن و سابقه خدمت از مزاياي مندرج دراين قانون برخوردار خواهند شد.
به‌دلیل همین مزایاست که سرخو، رئیس فراکسیون کارگری شورای شهر تهران می‌گوید: نادیده گرفته‌شدن حقوق کارگران و عدم نظارت شهرداری تهران بر عملکرد پیمانکاران مصداق آشکار حقوق کارگرانی است که در مشاغل سختی ازجمله در بهشت‌زهرا(س) اشتغال به کار دارند اما این موضوع در سوابق آنها لحاظ نشده است.
سرخو دراین‌باره گفت: «متاسفانه تخلفات متعددی توسط پیمانکاران نیروی انسانی در سازمان بهشت‌زهرا(س) انجام می‌شود، البته هفته گذشته درجلسه فراکسیون کارگری که با حضور مسئولان شهرداری تهران درحوزه منابع انسانی و حوزه معاونت خدمات شهری، سازمان بهشت‌زهرا(س)، اداره کل کار تهران و سازمان تأمین اجتماعی برگزار شد، کارگروهی شکل گرفت که وضع کارگران بهشت‌زهرا(س) را درجهت احقاق حقوق آنان مورد بررسی قرار دهند و نسبت به احقاق حقوق آنها که باید کارشان تحت مشاغل سخت و زیان‌آور شناخته شود، اقدامات لازم صورت گیرد.
سرخو با اظهار تاسف از این‌که برخی از پیمانکاران اقدامات غیرقانونی انجام می‌دهند، ادامه داد: به‌عنوان مثال زمان انعقاد قرارداد از کارگران، مبالغ کلانی سفته یا امضا می‌گیرند که آنان زمان اخراج حق هیچ‌گونه اعتراضی نداشته باشند. همچنین داخل برگه قرارداد کارگران متنی نیست و درحقیقت صفحه‌ای سفید به آنان داده می‌شود و چند نسخه از کارگر امضا می‌گیرند و یک نسخه هم به او باز نمی‌گردانند.
این عضو شورا با توجه به گزارش تخلفات متعدد ازسوی پیمانکاران نیروی انسانی در سازمان بهشت‌زهرا(س) و نیز دیگر سازمان‌های شهرداری تهران از اداره کل کار تهران خواست به وضع کارگران این بخش‌ها، دقیق‌تر رسیدگی کند تا پیمانکاران متخلف دیگر اجازه پیدا نکنند با شهرداری تهران طرف قرارداد شوند. به گفته او، عدم تسلط و اطلاعات کافی مدیران امور اداری شرکت‌ها و موسسات و مدیران عامل مجموعه‌ها با قانون کار و قانون تأمین اجتماعی هم موجب شده، حقوق کارگران در بسیاری از بخش‌ها نادیده گرفته شود.
توجه به وضع کارگران به‌ویژه کارگران بهشت‌زهرا(س) ازجمله غسالان در چهارمین دوره فعالیت شورای شهر تهران، مورد توجه خاص قرار گرفته و مهم‌ترین اقدام شورا برای حمایت از این گروه اقدام برای برخوردار آنها از مزایای مشاغل سخت است. غسالان پیش از این یک‌بار درجلسه شورای شهر حاضر شده بودند و مدیرعامل این سازمان هم گزارش مفصلی درباره شرایط کاری آنها ارایه و پیشنهاد کرد تا با طی مراحل قانونی، سن بازنشستگی غسالان زن و مرد به ترتیب به ١٥ تا ٢٠‌سال کاهش پیدا کند.
غسالی در بهشت‌زهرا(س) یا هر آرامستان دیگری کار سخت و طاقت‌فرسایی است. غسالان اغلب روز را ایستاده کار می‌کنند و بیشتر زمان کار با آب سروکار دارند. طی این مسیر بسیاری از آنها از پا افتاده می‌شوند و چشمان و دستگاه تنفسی آنها تحت‌تأثیر اثرات مخرب گاز کافور قرار می‌گیرد. علاوه بر همه اینها بسیاری از غسالان در زمان جابه‌جایی متوفیان دچار شکستگی دست یا آسیب‌دیدن کمر و ستون فقرات می‌شوند اما با همه اینها نه‌تنها هنوز کار آنها را به‌عنوان یکی از مشاغل سخت و زیان‌آور تلقی و تثبیت نکرده‌اند که پیمانکاران هم دور از نظارت سازمان‌های متولی ازجمله شهرداری تهران، حق و حقوق آنها را تضییع می‌کنند، شاید اقداماتی که در یک‌سال اخیر برای تعلق گرفتن سختی کاری به کارگران این حوزه و نظارت بیشتر بر قراردادها و حقوق آنها آغاز شده، حالا چشم‌انداز امیدوارکننده‌ای برای آنها باشد، امید به این‌که شاید در آینده همین بازنگری‌ها و قوانین جدید، شرایط کاری آنها را تا اندازه‌ای تغییر داده یا دست‌کم
تسهیل کند.

۱۷۹/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا