خانواده ایرانی محتاج کمک از بیرون است

١- امروزه مراجعه به مشاور خانواده در جامعه ما اتفاق عجیب و غریبی است! آنهایی هم که به مشاور یا روانشناس مراجعه می کنند معمولا سعی می‌کنند این ماجرا را مخفی کنند . تنها در یک مورد است که خانواده ها سرشان را بالا می گیرند و با افتخار می‌گویند ما به مشاور مراجعه کرده‌ایم! …

١- امروزه مراجعه به مشاور خانواده در جامعه ما اتفاق عجیب و غریبی است! آنهایی هم که به مشاور یا روانشناس مراجعه می کنند معمولا سعی می‌کنند این ماجرا را مخفی کنند . تنها در یک مورد است که خانواده ها سرشان را بالا می گیرند و با افتخار می‌گویند ما به مشاور مراجعه کرده‌ایم! آن هم برای مسائل آموزشی فرزندان و انتخاب رشته دانشگاهی است. کاری که خود افراد بهترین تصمیم گیرنده هستند اما تب وتاب مراجعه به مشاوره برای انتخاب رشته دانشگاهی دست از سرشان بر نمی‌دارد. بر کسی پوشیده نیست زندگی های امروز تا چه حد سلامت روان افراد را به مخاطره انداخته است. عصبانی می شویم. داد می زنیم. در تنهایی بغض می‌کنیم. گریه می‌کنیم . با دیگران سر ناسازگاری داریم. راحت دعوامی کنیم و به عنوان عصبانی ترین مردم دنیا شناخته می شویم . آمار مراجعه به پزشک قانونی بابت دعواهای فیزیکی خارج از انتظار است.آمار خشونت‌های خانگی بالاست و بیشترین قتل ها نه توسط قاتلین بالفطره بلکه توسط یکی از اعضای خانواده اتفاق می افتد. فکر کنید فرزند شما خطایی می کند ؟ واکنش شما چیست ؟ فکر می کنید در این مورد با کسی که متخصص است مشورت کنید یا خودتان اقدام می کنید به تنبیه فرزندتان ؟ در خیلی از موارد افراد گزینه دوم را اقدام می کنند، زیرا ما فکر می‌کنیم خودمان از همه بهتر می فهمیم و نیازی به مشورت گرفتن نیست .
٢-  عدم مراجعه به مشاور و روانشناس تنها به مسائل روحی افراد مربوط نمی‌شود. در سالهای اخیر به دلایل متعدد مانند استفاده ازغذاهای فست ‌‌‌‌فودی، آلودگی هوا و پارازیت‌ها احتمال معلولیت در میان فرزندان تازه متولد شده بالا رفته است. یکی از دلایل این اتفاق عدم مراجعه خانواده‌‌ها  برای انجام مشاوره ژنتیک  در دوران بارداری است. خیلی از شهرهای ایران این مشاوره ها انجام نمی شود. درخیلی از آزمایش‌ها تنها در تهران و با هزینه های بسیار بالا صورت می پذیرد . غربالگری‌های دوران بارداری برای خیلی از افراد هزینه های بالایی دارد و نتیجه آن افزایش تولد فرزندانی با معلولیت های مختلف است . آن هم به دلیل عدم مراجعه والدین برای انجام مشاوره های ژنتیک قبل از بارداری یا غربالگری های دوران بارداری .  جای خالی انواع مشاوره در میان خانواده های ایرانی یک آسیب قابل تامل است.  به ویژه حالا که دیگر خبری از ریش سفیدهای نجات دهنده در میان خانواده ها نیست!

۱۷۹/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا