خواص ازگیل

سینه را نرم مى کنم عطش را فرو مى نشانم و ضد صفرا هستم . ضماد من جوش هاى بدن را از بین مى برد. از خاک اره چوب من براى جلوگیرى از خونریزى استفاده کنید… نام ترکى من ازگیل است ، در گیلکى به من کنوس مى گویند. در شناسنامه ایرانى من شهرتم را …

سینه را نرم مى کنم
عطش را فرو مى نشانم و ضد صفرا هستم .
ضماد من جوش هاى بدن را از بین مى برد.
از خاک اره چوب من براى جلوگیرى از خونریزى استفاده کنید…
نام ترکى من ازگیل است ، در گیلکى به من کنوس مى گویند. در شناسنامه ایرانى من شهرتم را طبرى (مازندرانى ) و در شناسنامه فرنگیم ژرمانى (آلمانى ) قید کرده اند و در کتب گیاه شناسى قدیم مرا زعرور کبیر دانسته اند و کنوس طبرى خوانده اند.

خواص ازگیل

زادگاه اولیه ى من ایران و نواحى معتدل آسیا و اروپا است . در بیشتر خواص ‍ با زالزالک یکسانم . داراى ویتامین ((آ)) به صورت جوهر هویج و ویتامین هاى ((ب )) و ((ث )) سرشار از تانن بوده ، و میوه و برگ من به عنوان قابض و رفع التهاب امعاء توصیه و تجویز شده است . میوه ى رسیده من داراى قند و جوهر لیمو است .
اگر مى خواهید مرا براى معالجه ى اسهال خونى بخورید، به طور صبحانه دویست تا سیصد گرم مرا بدو پوست میل نمایید. و نیز مى توانید یک کیلو میوه مرا با کمى شکر به صورت شربت در آورده ، و چهار روز متوالى ، روزى یک چهارم آن را نوش جان نمایید.
هسته ى زالزالک به علت داشتن کمى اسید سیانیدریک ، عنصرى سمى است و خوردن آن خطرناک اس ، ولى هسته ى من از این سم خیلى کمتر داشته ، و خوراکى است . آن را بکوبید و گرد آن را به مقدار یک قاشق چایخورى با چاى یا شربت ریشه جعفرى بخورید تا سنگ هاى کلیه و مثانه را از بین ببرد.
قلندران و درویشان از قدیم چوبدستى و چماق خود را از چوب ما درست مى کردند، و معتقد بودند که در دست داشتن چوب ما، خواص زیادى دارد و اخیرا یکى از پزشکان سرشناس اروپا معتقد است که اگر زنان باردار گردن بندى از چوب ازگیل به گردن آویزان نمایند، از سقط جنین آنها خوددارى خواهد شد و براى این کار آمار زیادى نشان داده است .

۱۷۹/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا