رقابت شانه به شانه در وزارت کشور و فرمانداری‌ها

فرشید غضنفرپور|  روز گذشته آیت‌الله سیداحمد علم‌الهدی امام جمعه مشهد مقدس و از روحانیون اصولگرا برای حضور در انتخابات خبرگان ثبت‌نام کرد. او اگرچه خود به فرمانداری مشهد نرفت اما حجت‌الاسلام ابراهیم معادی را فرستاد تا نام علم‌الهدی را در میان نامزدهای انتخابات خبرگان قرار دهد. در سال‌های گذشته اظهارنظرهای وی درباره کنسرت‌های موسیقی در …

فرشید غضنفرپور|  روز گذشته آیت‌الله سیداحمد علم‌الهدی امام جمعه مشهد مقدس و از روحانیون اصولگرا برای حضور در انتخابات خبرگان ثبت‌نام کرد. او اگرچه خود به فرمانداری مشهد نرفت اما حجت‌الاسلام ابراهیم معادی را فرستاد تا نام علم‌الهدی را در میان نامزدهای انتخابات خبرگان قرار دهد.
در سال‌های گذشته اظهارنظرهای وی درباره کنسرت‌های موسیقی در صدر توجهات قرار گرفته است، اما درعین ‌حال باید به یاد داشت وی در زمره روحانیونی است که در مقابل اصلاح‌طلبان کمترین نرمش را نشان داده و در میان ائمه جماعات شهرهای مختلف نیز نزدیکی بیشتری به منتقدان دولت داشته است. سید احمد علم‌الهدی معمولا در همایش‌هایی که تحت عنوان وحدت اصولگرایی برگزار می‌شود، به‌عنوان مدعوین شرکت کرده و همواره اصولگرایان را به وحدت با یکدیگر در مقابل رقیب فرا خوانده است. آیت‌الله محمد مومن از دیگر روحانیونی بود که روز گذشته را برای ثبت‌نام در انتخابات خبرگان رهبری برگزید. محمود خسرو انجم، داماد آیت‌الله به نمایندگی از وی در قم ثبت‌نام کرد و نام آیت‌الله را در فهرست نامزدهای خبرگان قرار داد. وی که پیش از این نیز نمایندگی خبرگان را برعهده داشته، ازجمله روحانیون نزدیک به اصولگرایان است که در سال‌های گذشته کمتر از دیگران در معرض تیترهای رسانه‌ای قرار داشته است اما برخی منابع غیررسمی اخبار تأییدنشده‌ای از عضویت وی در شورای فقهای جبهه پایداری گزارش داده‌اند. موضوعی که تاکنون مورد تأیید وی و اطرافیانش قرار نگرفته است.
آیات عظام، امینی، یثربی و سجادی نیز که روز گذشته برای حضور در انتخابات خبرگان از طریق ثبت‌نام اعلام آمادگی کردند؛ روحانیونی هستند که جناح اصولگرا نمی‌تواند آرای آنها را به حساب خود واریز کند. آیت‌الله سجادی که صراحتا از نزدیکی فکری‌اش با اصلاح‌طلبان سخن گفته، آیت‌الله یثربی نیز پیش از این انتقادات فزاینده‌ای نسبت به محمود احمدی‌نژاد مطرح کرده و به نظر می‌رسد که در انتخابات مجلس خبرگان در فهرست موسوم به اعتدال جای بگیرد زیرا همان‌طور که پیش از این نیز گفته افکارش به این طیف سیاسی نزدیک‌تر است. آیت‌الله امینی اما از روحانیونی است که در سال‌های اخیر برخلاف سال‌های دور گذشته نقش‌آفرینی کمتری در عالم سیاست داشته و بیشتر وقتش را به تدریس درحوزه علمیه قم اختصاص داده است. او امام جمعه موقت قم و از اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم است اما به دیگر اعضای این جامعه مواضع ملایم‌تری نسبت به اصلاح‌طلبان و دولت یازدهم اتخاذ کرده و درعین ‌حال به نظر می‌رسد بتوان او را ازجمله روحانیونی دانست که با هر دوجناح سیاسی کشور تعاملاتی داشته است. ثبت‌نام آیت‌الله موسوی‌بجنوردی و سیدمحمود علوی را نیز باید به حساب هواداران دولت و اصلاح‌طلبان گذاشت. اولی پدر همسر سیدحسن خمینی و عضو مجمع روحانیون مبارز از پایگاه‌های فکری اصلاح‌طلبان است و دیگری وزیر اطلاعات دولت یازدهم که تا همین چند ماه پیش ازسوی نمایندگان نزدیک به جبهه پایداری مجلس تحت فشار قرار داشت که چرا فضای سیاسی و امنیتی کشور را برای اصلاح‌طلبان بیش از حد باز گذاشته است. آیت‌الله موسوی‌بجنوردی و سیدمحمود علوی از حوزه انتخابیه تهران برای خبرگان رهبری ثبت‌نام کرده‌اند و به همین دلیل انتظار می‌رود با روند موجود وزن اصلاح‌طلبان درحوزه انتخابیه تهران از اصولگرایان بیشتر باشد. هرچند درمجموع کشوری و حداقل تا زمان ثبت‌نام‌ها باید رقابت چپ و راست را تا این‌جای کار شانه به شانه به حساب آورد.
روز گذشته همچنین آیت‌الله تسخیری دبیرکل سابق مجمع تقریب مذاهب اسلامی نیز با حضور در وزارت کشور برای نامزدی در خبرگان ثبت‌نام کرد. آیت‌الله محمود‌ هاشمی‌شاهرودی دیگر روحانی برجسته‌ای است که در قم و از طریق یکی از پسرانش برای انتخابات خبرگان نام‌نویسی کرد. او ٨‌سال در رأس قوه‌قضائیه بود و اینک نیز از اعضای هیأت‌رئیسه مجلس خبرگان است و چه‌بسا اگر در آخرین لحظات به نفع آیت‌الله محمد یزدی رئیس فعلی کنار نکشیده بود، اکنون او بر صندلی ریاست مجلس خبرگان تکیه زده بود. آیت‌الله شاهرودی اگرچه قرابت بیشتری با اصولگرایان دارد اما درعین‌ حال می‌توان حساب وی را از اصولگرایان نیز تا حد زیادی جدا دانست. برخلاف بیشتر اصولگرایان او هیچ‌گاه تاکنون علیه رئیس‌جمهوری سابق موضع‌گیری نکرده و درعین‌ حال در اجلاس وحدت اصولگرایان نیز حاضر نشده است. شاید همین شخصیت فراجناحی او بود که باعث شد رهبر معظم انقلاب وی را به ریاست شورایعالی حل اختلافات قوا بگمارد. نهادی که پس از بروز اختلاف میان رئیس‌جمهوری سابق و برادران لاریجانی تشکیل شده و قرار شد نهاد داوری میان قوای سه‌گانه باشد. او اکنون در جایی ایستاده که اصولگرایان و اصلاح‌طلبان نمی‌توانند رأی او را ازجمله آرای خویش به حساب بیاورند اما به احتمال بسیار زیاد ازجمله چهره‌های تأثیرگذار در خبرگان آینده خواهد بود. چهره‌ای که در دوره فعلی ترجیح داد، به نفع ریاست آیت‌الله یزدی و سیطره اصولگرایی سنتی بر صندلی‌های هیأت‌رئیسه خبرگان ایفای نقش کند اما آینده نشان خواهد داد که کدام جناح سیاسی می‌تواند خود را پیروز انتخابات و ریاست مجلس خبرگان رهبری قلمداد کند. اصولگرایان به رهبری آیت‌الله محمد یزدی و یا اصلاح‌طلبان و اعتدالیون به رهبری آیت‌الله ‌هاشمی‌رفسنجانی که اینک نقل‌قول‌هایش درباره خبرگان و رهبری واکنش‌های بسیاری را ازسوی اصولگرایان به دنبال داشته است.

۱۷۹/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا