روایتی از اختلاف روحانی و امام جمعه تهران

الحیات نوشت: اختلاف آشکاری در نگرش رئیس جمهور حسن روحانی و امام جمعه تهران آیت الله کاظم صدیقی درباره انتخابات مجلس در سال آینده میلادی بروز پیدا کرد هنگامی که روحانی خواستار دادن اجازه به همه برای مشارکت در این رقابت شد در حالی که صدیقی درباره به “نفوذ افراد ناصالح برای مدیریت کشور” هشدار …

الحیات نوشت: اختلاف آشکاری در نگرش رئیس جمهور حسن روحانی و امام جمعه تهران آیت الله کاظم صدیقی درباره انتخابات مجلس در سال آینده میلادی بروز پیدا کرد هنگامی که روحانی خواستار دادن اجازه به همه برای مشارکت در این رقابت شد در حالی که صدیقی درباره به “نفوذ افراد ناصالح برای مدیریت کشور” هشدار داد.

روحانی در سفر به شهر مشهد بر لزوم دادن اجازه به حضور فعالانه “تمام علاقمندان برای خدمت به ملت” در انتخاباتی “آزاد، منصفانه و رقابتی” تأکید کرد. وی گفت همه باید برای برگزاری انتخاباتی قانونمند و شفاف که نسبت مشارکت مردم در آن بالا باشد، تلاش کنند”. روحانی رأی دهندگان را تشویق کرد در انتخاب نامزدهای خود تامل و درنگ کنند و اشاره کرد انتخاب نمایندگان فرهیخته و عالم به پیشرفت ایران کمک می کند. وی ابراز امیدواری کرد مجلس شورای آینده “در دفاع از نظام و حقوق ملت قوی تر باشد”.

اما آیت الله کاظم صدیقی نظارت شورای نگهبان بر انتخابات را برای پرهیز از “نفوذ افراد ناصالح برای مدیریت کشور” یادآوری کرد. وی در خطبه های نماز جمعه افزود: “اشخاص غرب زده” با نقش شورای نگهبان برای بررسی صلاحیت نامزدها مخالفند. وی افزود: “در هیچ کشوری به همه برای نامزدی در انتخابات اجازه داده نمی شود”.

روحانی چند روز پیش در سخنرانی در دانشگاه “صنعتی شریف” در تهران به مناسبت “روز ملی دانشجو” گفته بود:” شاید فضای برخی دانشگاه ها هنوز امنیتی باشد. ما خواستار فضای امن نه فضای امنیتی هستیم”. وی تأکید کرد: “همه در برابر ملت بدون استثنا مسئول هستند”. وی دعوت خود را برای تضعیف شورای نگهبان تکرار کرد وی گفت: “قانون اساسی شورای نگهبان را ناظر [انتخابات] می داند ما هم همینطور. هیچ مقامی در ایران بدون رأی ملت انتخاب نمی شود و سخن درباره وجود دو نوع مرکز، انتصابی و انتخابی، توهین آمیز است”.

اما علی سعیدی نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران هشدار داد آمریکا “تلاش می کند نفوذ خود را در میان تصمیم گیرندگان” در کشور برای “تحقق هدف های خود” افزایش دهد. وی از ایرانی ها خواست “در مورد نامزدهایی که به آنان در انتخابات رأی خواهند داد؛ هوشیار باشند” و افزود: “ملت باید به حامیان ولایت فقیه رأی دهند”.

از سوی دیگر، احمد علم الهدی امام جمعه مشهد و عضو مجلس خبرگان رهبری درباره عواقب رونق اقتصاد ایران هشدار داد و گفت: “رونق [اقتصادی] و حرص و طمع، ملت را در دست دشمن قرار خواهد داد”. وی ایرانی ها را تشویق کرد تسلیم “عناصر ضد انقلاب” نشوند و نسبت به سیاست هایی که “در تضاد با ارزش های انقلاب است”، هشدار داد.

از سوی دیگر، علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی هسته ای ایران تأکید کرد وی با ارنست مونیز، وزیر انرژی آمریکا در کشور پادشاهی عمان در ماه گذشته دیدار داشته است و اشاره کرد آن ها درباره “برطرف کردن موانع پیش روی توافق هسته ای امضا شده میان تهران و کشورهای ١+٥”بحث و گفتگو کرده اند

۱۷۶/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا