بررسی فنی گوشی Galaxy Grand Prime سامسونگ

به گزارش خبرنگار موبنا، لیلا محمدنظامی- سامسونگ گلکسی گرند پرایم دارای ابعادی به طول ۱۴۴.۸ و عرض ۷۲.۱ و عرض ۸.۶ میلی متر است، ابعادی که این محصول را هم قد و قامت با گوشی‌هایی نظیر گلکسی S5، HTC دیزایر ۶۲۰ و ایسوس زنفون ۵ کرده است. به طور کلی گرند پرایم، ظاهری بلند و …

به گزارش خبرنگار موبنا، لیلا محمدنظامی- سامسونگ گلکسی گرند پرایم دارای ابعادی به طول ۱۴۴.۸ و عرض ۷۲.۱ و عرض ۸.۶ میلی متر است، ابعادی که این محصول را هم قد و قامت با گوشی‌هایی نظیر گلکسی S5، HTC دیزایر ۶۲۰ و ایسوس زنفون ۵ کرده است.
به طور کلی گرند پرایم، ظاهری بلند و باریک دارد که این موضوع در زیبایی این گوشی چندان بی‌تاثیر نبوده است.
قاب پشتی گرند ۲ از جنس پلاستیک شبه چرم (مشابه نوت ۳) بود و از کیفیت مناسبی بهره می‌برد، اما سامسونگ حاضر به تکرار این اتفاق خوب در گرند پرایم نشد.
دور تا دور این گوشی به وسیله‌ی یک نوار نقره ای (رنگ) پوشانده شده که کاربران سامسونگ با این اتفاق کاملا آشنا هستند. مهم‌ترین علت ابعاد بزرگ گرند پرایم را می‌توان در حاشیه زیاد نمایشگر آن دانست.
حاشیه صفحه نمایش این گوشی اندکی زیاد به نظر می‌رسد و به نظر می‌رسد که سامسونگ تلاش چندانی در این رابطه انجام نداده است.
قاب پشتی گرند پرایم توسط کاربر قابل گشودن و تعویض است. بدین ترتیب کاربران می‌توانند به باتری ۲۶۰۰ میلی آمپر ساعتی این گوشی و درگاه های سیم کارت و کارت حافظه‌ی microSD دسترسی داشته باشند.
در مجموع گرند پرایم یک گوشی خوش دست است و به خوبی در دست می‌نشیند و تنها مشکل طراحی آن مربوط به حاشیه‌ی زیاد نمایشگر آن می‌شود.
گرند پرایم2
نمایشگر
تمایز اصلی بین گرند پرایم و گرند ۲ را می‌توان در بخش نمایشگر آن‌ها جستجو کرد. گرند پرایم دارای یک نمایشگر ۵ اینچی از نوع TFT است که رزولوشن نه چندان جذاب ولی قابل قبول ۵۴۰ در ۹۶۰ پیکسل را به نمایش می‌گذارد. این در حالی است که صفحه نمایش ۵.۲۵ اینچی گرند ۲ از رزولوشن مناسب HD بهره می‌برد.
بنابراین اگر به دنبال خرید محصولی با نمایشگر بزرگ و باکیفیت از شرکت سامسونگ هستید و این مهم از اولویت بالایی برایتان برخوردار است، خرید گرند پرایم چندان به شما توصیه نمی‌گردد و گرند ۲ گزینه‌ی خرید بهتری برای شما به حساب خواهد آمد. برخلاف تصور عامه‌ی کاربران از نمایشگرهای TFT، نمایشگر TFT گرند پرایم واقعا ما را شگفت زده کرد و از کیفیت بهتری در مقایسه با سایر نمایشگرهای TFT برخوردار است. از نقاط ضعف نمایشگر این گوشی می‌توان به نبود حسگر نور محیط و نور کم آن اشاره نمود. نور کم نمایشگر این گوشی سبب شد تا ما برای بهتر دیده شدن بهتر متون و تصاویر، نور آن را بر روی نیمه (و یا بیشتر) تنظیم کنیم. مسلما این میزان روشنایی تاثیر به سزایی بر روی باتری این گوشی خواهد گذاشت و ممکن کمی سبب نگرانی کاربران شود.
دوربین
یکی از بزرگ‌ترین مزیت‌های گرند پرایم به گرند ۲، دوربین سلفی آن می‌باشد. دوربین دوم این گوشی ۵ مگاپیکسل کیفیت دارد که می‌تواند سلفی‌هایی با زاویه‌ی ۸۵ درجه ثبت کند. همچنین این دوربین قادر خواهد بود با کیفیت Full HD به فیلم برداری بپردازد. در مجموع ما پیش بینی می‌کنیم که اکثر عکس‌های موجود در گالری عکس‌های این گوشی را عکس‌های خود کاربران تشکیل دهد! (به خاطر کیفیت بی نظیری که دوربین دوم این گوشی دارد)
در طرف مقابل یک دوربین ۸ مگاپیکسلی در قاب پشتی قرار دارد که می‌تواند عکس‌هایی با کیفیت ۳۲۶۴ در ۲۴۴۸ پیکسل ثبت کند. لنز دوربین اصلی این گوشی مشابه با لنز دیگر محصول شرکت سامسونگ یعنی گرند ۲ است و باید اقرار کینم که دوربین اصلی این گوشی کمی بهتر از سایر ۸ مگاپیکسلی های بازار عمل می‌کند. تصاویر گرفته شده با دوربین این گوشی کیفیت بالایی دارند، همچنین رنگ‌ عکس‌های گرفته شده زنده و طبیعی به نظر می‌رسند و از نویز کمی برخوردارند. علاوه بر این دوربین اصلی این گوشی می‌تواند با کیفیت Full HD 1080p به فیلم‌برداری بپردازد. همانند عکس‌ها، کیفیت فیلم‌برداری این گوشی نیز بسیار خوب و رضایت بخش ارزیابی می‌شود. از امکانات دیگر این دوربین می‌توان به عکاسی پانوراما، قابلیت تشخیص چهره و لبخند و ثبت موقعیت مکانی و زمانی اشاره کرد.
گرند پرایم
سخت افزار و نرم افزار
پیشرفت دیگر گرند پرایم نسبت به گرند ۲، مربوط به چیپ ست و پردازنده‌ی آن می‌شود. گلکسی گرند پرایم از چیپ ۶۴ بیتی اسنپدراگون ۴۱۰ ساخت شرکت کوالکام بهره می‌برد که در بطن آن یک پردازنده‌ی چهار هسته ای Cortex A53 (با سرعت ۱.۲ گیگاهرتز) جای داده شده است. سازنده‌ی این چیپ بر این باور است که این مجموعه سخت افزاری عملکردی بسیار بهتر و بهینه‌تر از چیپ اسنپدراگون ۴۰۰ با پردازنده‌ی Cortex A7 دارد. به هر حال چیپ اسنپدراگون ۴۱۰ نسخه‌ی بهبود پیدا یافته نسخه ۴۰۰ بوده و از عملکرد روان‌تری برخوردار است.
وظایف گرافیکی این گوشی بر عهده‌ی چیپ Adreno 306 می‌باشد که اندکی از نسخه‌ی ۳۰۵ این چیپ، انرژی کمتری مصرف می‌کند. یک گیگابایت حافظه رم این گوشی را تشکیل داده که در مقایسه با گرند ۲، نیم گیگابایت حافظه‌ی رم کمتری دارد. به هر حال این میزان رم هم می‌تواند به خوبی از پس کارهای روزانه و وظایف چند مسئولیتی شما برآید. سامسونگ برای گرند پرایم، هشت گیگابایت حافظه‌ی داخلی در نظر گرفته که از این مقدار، حدود ۵ گیگابایت در اختیار کاربران قرار خواهد گرفت. گرند پرایم مانند اکثر گوشی‌های هوشمند دیگر سامسونگ، مجهز به یک شیار کارت حافظه‌ی جانبی microSD است که به وسیله‌ی آن کاربران می‌توانند تا ۶۴ گیگابایت دیگر حافظه‌ی این گوشی را ارتقا دهند.
گرچه ظرفیت باتری گرند پرایم نسبت به گرند ۲ هیچ تغییری پیدا نکرده، اما همین درجا زدن، خود می‌تواند مزیتی بزرگ برای این میان رده باشد. همان طور که در بالا اشاره شد، اندازه‌ی نمایشگر گرند پرایم ۰.۲۵ اینچ کوچک‌تر از گرند ۲ است؛ همچنین این نمایشگر رزولوشن کمتری نسبت به گرند ۲ دارد. تمام این حرف‌ها تنها یک نتیجه را در پی دارد و آن هم شارژدهی مناسب گرند پرایم است.
در زیر قاب پشتی این گوشی یک باتری ۲۶۰۰ میلی آمپر ساعتی جای داده شده که توسط کاربر قابل تعویض است.
این گوشی به طور متوسط می‌تواند با استفاده‌ی نرمال تا یک روز و نیم شارژ نگه دارد. همچنین کاربران می توانند بیش از ۱۷ ساعت به مکالمه‌ی ممتد در شبکه‌ی ۳G بپردازند یا ۷۵ ساعت به موزیک ممتد گوش دهند که تمام این اعداد و ارقام نشان دهنده‌ی شارژدهی مناسب این میان‌رده‌ی کره‌ای دارد.
گلکسی گرند پرایم از آخرین نسخه‌ی سیستم عامل اندروید در زمان ارائه (۴.۴.۴) بهره می‌برد. همان طور که می‌دانید «کیت کت» آخرین نسخه‌ی ۳۲ بیتی سیستم عامل اندروید و «آب‌نبات چوبی» اولین نسخه‌ی ۶۴ بیتی این سیستم عامل است.
بنابراین تمام اسمارت فون هایی (از جمله گرند پرایم) که از پردازنده‌ی ۶۴ بیتی بهره می‌برند و نسخه‌ی ۳۲ بیتی اندروید بر آن‌ها اجرا می‌شود، عملا گوشی‌های ۶۴ بیتی نخواهند بود و کاربران برای ۶۴ بیتی شدن این گوشی‌ها، باید منتظر نسخ ۶۴ بیتی سیستم عاملشان باشند.
گرچه آپدیت سیستم عاملی گوشی‌های میان رده‌ی اندرویدی کمی دور ذهن می‌باشد، اما امید می‌رود تا سامسونگ با عرضه‌ی اندروید لالی پاپ (۵) برای گرند پرایم، به ۶۴ بیتی شدن این گوشی کمک شایانی کرده باشد. رابط کاربری زیبای TouchWiz سیستم عامل این گوشی را تا حد زیادی شخصی سازی کرده و آن را از خامی درآورده است.
۱۲۹/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا