پانزدهمی جهان، واقعیت فعلی وزنه‌برداری ایران است

قرارگرفتن وزنه‌برداری ایران در رده پانزدهم جهان باعث ایجاد هجمه زیادی علیه کادرفنی و مسئولان این فدراسیون شد. درحالی ‌که همواره این رشته یکی از امیدهای مدال در ادوار المپیک محسوب می‌شود، به نظر می‌رسد در فاصله ٨ مانده تا المپیک وزنه‌برداری درشرایط خوبی به سر نمی‌برد. با این حال رئیس فدراسیون وزنه‌‌برداری که ٨ …

قرارگرفتن وزنه‌برداری ایران در رده پانزدهم جهان باعث ایجاد هجمه زیادی علیه کادرفنی و مسئولان این فدراسیون شد. درحالی ‌که همواره این رشته یکی از امیدهای مدال در ادوار المپیک محسوب می‌شود، به نظر می‌رسد در فاصله ٨ مانده تا المپیک وزنه‌برداری درشرایط خوبی به سر نمی‌برد. با این حال رئیس فدراسیون وزنه‌‌برداری که ٨ ماهی است بر صندلی ریاست تکیه زده، این اتفاق را کاملا طبیعی می‌داند و معتقد است پانزدهمین جهان واقعیت فعلی وزنه‌برداری ایران است و مردم نباید خیلی از این رشته در المپیک توقع داشته باشند. در ادامه گفت‌وگوی «شهروند» را با علی مرادی می‌خوانید:
‌ مسابقات جهانی وزنه‌برداری ٢٠١٥ عایدی مثبتی را برای ایران در بر نداشت. چرا این اتفاق افتاد؟
با توجه به شرایطی که تیم‌ملی کشورمان در این رقابت‌ها داشت، انتظار چنین اتفاقی می‌رفت. سهراب مرادی را که بازنشسته کرده بودند(!)، بهداد سلیمی و سعیدمحمدپور نیز دچار مصدومیت شدند. البته من قبول دارم که نتایج راضی‌کننده نبود اما سعی می‌کنیم با نظم و انضباط بیشتری که از این پس به وجود می‌آوریم، آینده روشنی را برای تیم‌ملی رقم بزنیم. ازسوی دیگر سطح مسابقات امسال نیز بی‌نظیر بود؛ شما دیدید چین که همواره روی سکوی جهانی قرار می‌گیرد، چهارم شد و ترکیه که سرمایه‌گذاری زیادی روی وزنه‌برداری کرده، اصلا سهمیه‌ای کسب نکرد.
درخبرها آمده بود که این عنوان نازل در تاریخ وزنه‌برداری ایران بی‌سابقه بوده است. آیا اینطور بود؟
فکر نمی‌کنم بی‌سابقه باشد، یادم هست درچند دوره وزنه‌برداری ایران زنگ تفریح سایر کشورها شده بود. من یک سوال دارم؛‌ اگر امثال سلیمی و مرادی در این رقابت‌ها تیم‌ملی را همراهی می‌کردند و ما روی سکو قرار می‌گرفتیم، آیا دیگر وزنه‌برداری ما مشکلی نداشت؟ وقتی ٢٢‌سال قبل وقتی فدراسیون را تحویل گرفتم، در اکثر اوزان با رکوردهای جهانی ٥٠کیلو اختلاف داشتیم و کسی باورش نمی‌شد یک‌روز به این سطح برسیم. الان هم ٨ماه است که این مسئولیت را برعهده گرفتم و معتقدم سومی آسیا و پانزدهمین جهان، واقعیت فعلی وزنه‌برداری ایران است.
با این وضع، مردم و مسئولان به نتایج وزنه‌برداری ایران در المپیک هم نباید خوشبین باشند؟
ما تمام تلاشمان را کردیم اما معتقدم بالاخره یک‌روز این مشکلات باید سر باز می‌کرد. پس بهتر که همین امسال این اتفاق رخ داد و فهمیدیم که چه وضعی در وزنه‌برداری داریم. البته ما کارهای زیربنایی را آغاز کردیم و در آینده قطعا شاهد تحولات زیادی خواهید بود. دیدید که وقتی بهداد سلیمی مصدوم شد، حتی یک نفر را هم نداشتیم جایگزین او کنیم. البته کیانوش رستمی خوش درخشید و به نظرم حق او طلا بود چون وزنه‌بردار روس درحرکت آخرش خطا کرد. ما فکر می‌کردیم ٦ سهمیه به‌دست می‌آوریم اما الان که این اتفاق رخ داده، مردم نباید توقع زیادی از وزنه‌برداری در المپیک داشته باشند. از رسانه‌ها نیز می‌خواهم که سطح توقع مردم را بالا نبرند چون واقعیت وزنه‌برداری ایران همین است.
‌ اما به نظر می‌رسد حداقل مسئولان ورزش از وزنه‌برداری توقع کسب چند مدال را دارند!
به هرحال برای المپیک شرایط‌مان بهتر است. مرادی و رستمی که ٢ شانس قطعی ما برای کسب مدال هستند. چند نفر دیگر را نیز قرار است به تیم‌ملی اضافه کنیم و به بهبودی بهداد سلیمی هم امیدواریم. البته باید زمان بگذرد تا درباره شرایط جسمانی سلیمی به صورت قطعی صحبت کنیم و الان چیزی مشخص نیست.
قرار نیست در کادرفنی تغییراتی ایجاد کنید؟
تغییرات که به وجود می‌آید، اما حسین توکلی به‌عنوان سرمربی تیم‌ملی با قدرت به کارش ادامه می‌دهد. فعلا با جورج زالای که سال‌ها در ایران حضور داشت، خداحافظی کردیم چون او نتوانست بهره لازم را به تیم‌ملی برساند. قرار است از یکی از کشورهای روسیه یا بلغارستان یک مشاور سطح بالا بیاوریم تا درکنار توکلی حضور داشته باشد.
شاید از شانس بد شما بود که دقیقا درهمین دوره که ایران نتایج ضعیفی گرفت، رکورد ١٤ساله حسین رضازاده نیز شکسته شد. درست است؟
چرا شانس بد؟! همه رکوردها بالاخره یک‌روز جابه‌جا می‌شوند. البته امیدوار بودیم که این رکورد توسط یک ایرانی شکسته شود اما با توجه به فرصت‌سوزی‌هایی که در سال‌های قبل رخ داده، ما نتوانستیم به سلطه خود در سنگین‌وزن جهان ادامه دهیم و روسیه پیشروی کرد.
انتقادهای رضازاده از نتایج ضعیف ایران و شکسته‌شدن رکوردش توسط یک خارجی را شنیده‌اید؟
نمی‌خواهم نسبت به صحبت‌های رضازاده موضع خاصی بگیرم چون او در آستانه مسابقات جهانی در ماجرای سهراب مرادی با فدراسیون تعامل کرد و اعتقاد داشت که نامه بازنشستگی وی جعلی است. هنوز هم نمی‌دانیم چه کسی این کار را انجام داده اما دیگر این ماجرا به ما ارتباطی پیدا نمی‌کند و نهادهای ناظر باید آن ‌را پیگیری کنند.
اما رکورد دسته فوق سنگین وزنه‌برداری اهمیت بالایی داشت و از دست دادن آن بازخورد منفی‌ای درجامعه داشت!
من این را بگویم که روس‌ها ١١‌سال است پای این رکورد نشسته بودند و درنهایت موفق به شکستن آن شدند. ما هم نمی‌توانیم یک‌شبه آن ‌را برگردانیم و باید کار کنیم. همان‌طور که گفتم فرصت‌سوزی درسالیان اخیر باعث شده حالا ما دیگر عنوان «قوی‌ترین مرد جهان» را دراختیار نداشته باشیم. البته امیدواریم که در دسته‌های دیگر رکوردشکنی کنیم. دیدید که کیانوش رستمی به رکورد جهانی حمله کرد و نزدیک بود آن ‌را بشکند یا سهراب مرادی بارها درتمرینات رکورد دنیا را زده است. رکوردشکنی حتما نباید در دسته فوق‌سنگین باشد،‌ اگرچه برای این دسته خاص نیز استعدادیابی را آغاز کردیم تا دیگر به مشکل نخوریم و بتوانیم خیلی زود این رکورد را به ایران بازگردانیم.

۱۷۹/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا