شناسایی ٢٨٥ سایت ترویج افکار داعش

٢٨٥ سایت که در ترویج افکار داعش فعالیت داشتند،‌ توسط پلیس شناسایی و ٥٣ ایرانی در این رابطه دستگیر شدند. این درحالی است که یک ایرانی با راه‌اندازی یک شبکه منتسب به داعش از حمله تروریستی داعش به ایران خبر داده بود. سرتیپ دوم سید کمال ‌هادیان‌فر، رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات ناجا …

٢٨٥ سایت که در ترویج افکار داعش فعالیت داشتند،‌ توسط پلیس شناسایی و ٥٣ ایرانی در این رابطه دستگیر شدند. این درحالی است که یک ایرانی با راه‌اندازی یک شبکه منتسب به داعش از حمله تروریستی داعش به ایران خبر داده بود.
سرتیپ دوم سید کمال ‌هادیان‌فر، رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات ناجا در نشست خبری صبح دیروز با اشاره به دستاوردهای پلیس فتا در کشف جرایم گفت: «روزانه بیش از صد‌هزار سایت با انگیزه مجرمانه ساخته می‌شود که از این میزان ٤٧‌هزار و ٧٨٢ سایت مجرمانه در رابطه با فحشا، فروش مواد مخدر، قماربازی و شرط‌بندی، فروشگاه‌های اینترنتی غیرمجاز، سایت‌های همسریابی، فالگیری و تبلیغات غیرمجاز غیرفعال شده است. تلاش در راستای سالم‌سازی و شناسایی کانال‌های غیرمجاز در شبکه‌های پیام‌رسان منجر به کشف ٣‌هزار و ٥٦ ربات و کانال غیرمجاز در شبکه‌های پیام‌رسان شده که در این راستا ١٢٣‌هزار سایت و صفحه در عرصه تروریستی کشف شده است. درواقع در طول یک‌سال و ٨ ماه گذشته ٢٨٥ سایت ترویج‌دهنده اخبار داعش شناسایی و غیرفعال شده است که ١٥٨ مورد مرتبط با خارج کشور و ٥٣ مورد در داخل کشور شناسایی و دستگیر شده‌اند. همچنین پیگیری‌ها نشان داد که بیشتر این سایت‌ها در استان‌های مرزی شکل گرفته‌ است. در یک ماه گذشته پیامی از سوی شبکه‌ای که خود را به داعش منتسب می‌دانست، در سطح فضای تلگرام گسترش پیدا کرده بود که خبر از حمله داعش در روز ٢٠ آذرماه می‌داد. این خبر اعلام می‌کرد فرمانده نامدار سپاه در گفت‌وگو با شبکه بی‌بی‌سی، اعلام حمله داعش را تایید کرده است. با بررسی‌های کارشناسان پلیس فتا، این صفحه جعلی که مربوط به یک متهم در داخل ایران و مستقر در یکی از شهرهای شمالی کشور بود، شناسایی و ابتدا صفحه جعلی، هک و از دسترس خارج شد و سپس، متهم دستگیر و برای طی مراحل قانونی به دستگاه قضا معرفی شد.»
هادیانفر با اعلام این‌که این شخص ایرانی است و هیچ رابطه‌ای با گروهک تروریستی داعش ندارد و صرفا برای تشویش اذهان عمومی اقدام به این کار کرده است، گفت: «برای چندمین‌بار اعلام می‌کنم پلیس فتا در هیچ‌کدام از شبکه‌های اجتماعی فراگیر اعم از واتس‌آپ، تلگرام، وایبر، لاین، فیس‌بوک و توییتر صفحه‌ای ندارد و فعالیت پلیس فتا منوط به آدرس اینترنتی پلیس فتا است، اما کاربران بدانند تمام صفحات فضای مجازی از سوی کارشناسان پلیس فتا به صورت لحظه‌ای و آنلاین رصد  و با افراد خاطی برخورد می‌شود.»
وی در ادامه گفت: «در هر ثانیه یک نفر قربانی فضای سایبری می‌شود و ١١٣‌میلیارد دلار هزینه‌ای است که مجرمان فضای مجازی در جهان به دولت‌ها تحمیل کرده‌اند. آنها همچنین ٣٨٨‌میلیارد دلار در این زمینه به دست آورده‌اند. ١١‌میلیون جرم نیز مرتبط با فضای سایبری در جهان کشف شده است که ٣‌میلیون  آن مربوط به کشور آمریکاست. درحال حاضر نیز به‌ هزار و هشتصد‌میلیون و پانصد‌هزار پرونده رسیدگی شده که از این تعداد ٢‌هزار و ٥٠٠ شاکی و مالباخته وجود دارد. در این ایام به پرونده ٢٨‌هزار نفر رسیدگی شده که ٨٥‌درصد مجرمان مرد و ١٥‌درصد زن هستند. متوسط کشفیات پلیس فتا ٨٥‌درصد بوده است که این مقدار نسبت به مدت مشابه ‌سال ٩١، ‌٦٤‌درصد رشد کشفیات را نشان می‌دهد. در این مدت با رشد ١٧‌درصدی در جرایم سایبری مواجهه بودیم که ١١‌درصد مربوط به جرایم اخلاقی بوده و بیشترین جرم با ٥٢‌درصد مربوط به  برداشت‌های غیرمجاز است که با آموزش از طریق رسانه‌ها توانستیم‌ در این زمینه ٣٩‌درصد کاهش داشته باشیم. تهران با بیش از ٢٩,٥‌درصد از پرونده‌ها در رتبه نخست جرایم سایبری قرار دارد و استان‌های فارس، خراسان رضوی، آذربایجان ‌شرقی و اصفهان در رتبه‌های بعدی قرار دارند. همچنین استان‌های ایلام، خراسان جنوبی و شمالی شرق تهران و منطقه ویژه کیش دارای کمترین جرایم در این فضا هستند.»
رئیس پلیس فتا در ادامه با اشاره به آمار جرایم در ٨ ماهه نخست‌ سال ادامه داد: «از ابتدای‌ سال تاکنون‌ هزار و ١٧٦ فقره جرم رخ داده است که این رقم ٧/١٣‌ رشد را نسبت به مدت مشابه‌ سال ٩٣ نشان می‌دهد. از این تعداد نیز ٩‌هزار و ١٤٠پرونده کشف شده که بیشتر آنها در کمتر از ٢٠ روز از وقوع جرم بوده است.‌ درصد پرونده‌های کشف شده در ‌سال‌ جاری رشد ٨٩,٨٢‌ درصدی را نشان می‌دهد که در‌ سال ٩٤، ٨٤‌درصد متخلفان مرد و ١٦‌درصد زن بوده‌اند که در این حوزه جرایم مرتبط با زنان یک‌ درصد افزایش یافته است. همچنین ارزش ریالی پرونده‌های کشف شده ٤٧٤‌میلیارد و ٥٣٠‌میلیون و ٦٥٠‌هزار و ٨٠٨ ریال بوده است که از این میزان نزدیک ٦٠‌درصد اموال به مالباختگان بازگردانده شده است. در ٨ ماهه نخست‌ سال با ١٦‌درصد کاهش در حوزه جرایم مرتبط با هتک حیثیت و انتشار عکس‌های خصوصی روبه‌رو بودیم و ٦٠‌درصد جرایم کلاهبرداری کاهش نشان می‌دهد، اما با رشد ٤٨‌درصدی جرایم اینترنتی روبه‌رو بودیم.»
سرتیپ دوم‌ هادیان‌فر در رابطه با پرونده‌های مرتبط با شبکه‌های پیام‌رسان در ٨ماه نخست‌ سال گفت: «در این زمان‌ هزار و ١٧٦پرونده تشکیل شده که ٢٠‌درصد مرتبط با شبکه‌های پیام‌رسان بوده است. از این مقدار ٤٠‌درصد مربوط به شبکه تلگرام می‌شود. همچنین ٦٣‌درصد پرونده‌ها با انگیزه کسب مال نامشروع، ١٤‌درصد موضوعات ضد اخلاقی، ١٣‌درصد به قصد انتقام‌جویی و ١٠‌درصد با کنجکاوی دست به انجام جرم در فضای مجازی زده‌اند که متوسط سن مجرمان ٢٣,٥‌ سال را نشان می‌دهد.»
وی در ادامه صحبت‌هایش گفت: «کلاهبرداری نیجریه‌ای که چند وقتی است در تمام دنیا مرسوم شده و در این رابطه ٢١پرونده در ‌سال ٩١ ثبت شده است که مجرمان اقدام به برداشت پول از صرافی‌ها و شرکت‌های بزرگ می‌کردند که پلیس فتا در حوزه بین‌المللی توانست ٦٣‌میلیارد دلار از پول‌ها را کشف و از طریق کشور‌های ثالث به مالباختگان بازگرداند. یکی از قربانیان اصلی این پرونده یکی از شرکت‌های خودروسازی بزرگ کشور است که پول‌ها به‌طور کامل به این کشور بازگردانده شد.»
رئیس پلیس فتا ادامه داد: «پلیس فتا در هیچ یک از شبکه‌های خارجی و پیام‌رسان دارای صفحه کانال و ربات نیست ولی با اشراف کامل در این فضا‌ها رصد می‌کند و تمام هشدارهای پلیس فتا از طریق ایمیل و سایت این پلیس انجام می‌شود و هیچ‌گونه پیامکی از طریق موبایل به افراد ارسال نمی‌شود. اما باید این را هم گفت که ‌ماهیت پلیس فتا تامین امنیت و افزایش امنیت عمومی است و به هیچ عنوان وارد فضای خصوصی افراد نمی‌شود مگر این‌که شکایتی رخ دهد. درواقع پلیس فتا هیچ وقت وارد حریم خصوصی آنها نشده و چت‌های دونفره آنها را رصد نمی‌کند مگر به حکم دستگاه قضائی، پلیس به این فضا ورود کند.»
اولتیماتوم پلیس فتا به تلگرام
فرمانده پلیس فتای نیروی انتظامی گفت: با توجه به قوانین جهانی بیشترین کاربران شبکه تلگرام در ایران هستند. این شرکت باید اقدام به انتقال سرورهای خود به داخل خاک ایران کند.
سردار ‌هادیان‌فر در ادامه نشست خبری دیروز  خود درخصوص نظر پلیس برای فیلترینگ تلگرام اظهار داشت: در هفته‌های اخیر کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه ٢ جلسه درخصوص بررسی فعالیت نرم‌افزار موبایلی تلگرام برگزار کرد که جلسه نخست به دلیل عدم حضور اکثریت اعضا تشکیل نشد و جلسه دوم نیز شرح آن توسط سخنگوی این کمیسیون به اطلاع عموم رسید.
رئیس پلیس فتا افزود: درحال حاضر این سوال جدی وجود دارد که شرکت‌هایی چون تلگرام، لاین، وایبر، واتس‌آپ و نرم‌افزارهایی از این قبیل که خدمات رایگان ارتباطی را در اختیار کاربران خود قرار می‌دهند چگونه کسب درآمد می‌کنند. از این‌رو با توجه به این‌که بیشترین کاربران تلگرام ایرانی هستند چند نکته از سوی وزارت ارتباطات به این شرکت اعلام شده است و این شرکت ملزم به پاسخگویی به این موارد است.
هادیان‌فر ادامه داد: در نخستین خواسته ایران از شرکت تلگرام تاکید شده است که با توجه به حجم زیاد کاربران ایرانی این شرکت، تلگرام می‌بایست اطلاعات کاربران ایرانی را کاملا محفوظ نگه دارد. علاوه بر این با توجه به قوانین جهانی بیشترین کاربران شبکه تلگرام در ایران هستند. این شرکت باید اقدام به انتقال سرورهای خود به داخل خاک ایران کند.
وی تاکید کرد: درحال حاضر بیشترین پرونده‌های ما درخصوص فعالیت گروه‌های تروریستی ازجمله داعش فارسی، جرایم اخلاقی و … در فضای شبکه تلگرام انجام می‌شود و با توجه به این موضوع و قوانین جهانی شرکت تلگرام موظف به انتقال سرورهای خود به داخل کشورمان است.
رئیس پلیس فتا گفت: البته مدیر شرکت تلگرام عنوان می‌کند که به واسطه تحریم ایران قادر به انتقال سرورهای خود به داخل خاک کشورمان نیست و این در حالی است که با وجود این تحریم‌ها، شرکت تلگرام از فضای سایبری ایران برای فعالیت در کشورمان استفاده می‌کند.
هادیان‌فر خاطرنشان کرد: درحال حاضر وزارت ارتباطات و پلیس اینترپل درحال پیگیری درخواست‌های ایران از کمپانی تلگرام هستند و این کمپانی در صورت تمایل برای ادامه فعالیت در ایران ملزم است تا سرورهای خود را به خاک ایران منتقل کند.وی در پایان تاکید کرد: البته پلیس فتا درحال حاضر نیز دست بسته نبوده و با مجرمان فعال در نرم‌افزارهای موبایلی ازجمله تلگرام، وایبر و … برخوردهای لازم را انجام می‌دهد و نمونه‌هایی پیش از این به اطلاع عموم رسیده است.

۱۷۹/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا