جدال لفظی وکیل متهم با نماینده دادستانی

در این جلسه وکیل مدافع متهم و نیز نماینده دادستان به بیان ادعاهای خود درباره پرونده پرداختند. رسول کوهپایه‌زاده در این جلسه تصریح کرد:  وزارت نفت گفته است نیازی به اموال بابک زنجانی نداریم. به گزارش ایسنا، رسول کوهپایه‌زاده وکیل ‌مدافع بابک زنجانی با قرار گرفتن در جایگاه در ادامه دفاعیات خود درباره‌ بزه انتسابی …

در این جلسه وکیل مدافع متهم و نیز نماینده دادستان به بیان ادعاهای خود درباره پرونده پرداختند. رسول کوهپایه‌زاده در این جلسه تصریح کرد:  وزارت نفت گفته است نیازی به اموال بابک زنجانی نداریم.
به گزارش ایسنا، رسول کوهپایه‌زاده وکیل ‌مدافع بابک زنجانی با قرار گرفتن در جایگاه در ادامه دفاعیات خود درباره‌ بزه انتسابی جعل گفت:  آنچه در کیفرخواست به‌عنوان دلیل اتهام جعل برای موکلم ذکر شده است اعترافات خانوم «م.م» است؛ البته اگر اظهارات خانم «م.م» اقرار فرض شود، با جمع سایر شروط در صورتی نافذ است که روش تحصیل این دلیل قانونی باشد؛ اما به نظر می‌رسد نحوه پرسش از مشارالیه روش مناسبی برای تحصیل دلیل نیست و قابلیت استناد  ندارد.
وکیل‌ مدافع بابک زنجانی با اشاره به دومین دلیل در کیفرخواست موکلش گفت: دومین دلیل استناد به نظریات کارشناسی کارشناسان بانک مرکزی است که در این راستا تقاضا می‌کنم بررسی مجدد ادعاهای مطروحه از سوی کارشناسان انجام شود.
کوهپایه‌زاده بیان کرد: رعایت اصل بی‌طرفی یکی از اصول بنیادین در رسیدگی‌های قضائی است و کوچکترین خدشه به این مهم اجرای عدالت را با تردید جدی مواجه می‌کند. در این پرونده که از توجه خاصی برخوردار است، رعایت این اصل توجه مضاعفی  را  می‌طلبد.
وکیل‌مدافع متهم ردیف اول پرونده موسوم به فساد نفتی با بیان این‌که رابطه دولت و موکل رابطه شاکی و متشاکی است، گفت:  بانک مرکزی بخشی از دولت محسوب می‌شود که در این پرونده ذی‌نفع است؛ لذا ذی‌نفع صلاحیت اظهارنظر در این مواقع و موارد را ندارد و اظهارات مسئولان بانک مرکزی در ماه‌ها و سال‌های اخیر با رسانه‌ها نشان‌دهنده موضع داشتن بانک مرکزی است.
وی ادامه داد: به وضوح مشاهده کردیم که کارشناسان بانک مرکزی همان مطالبی که در مرحله‌ دادسرا اعلام کردند را در مرحله دادگاه نیز مورد تأکید قرار دادند؛ لذا مجددا از دادگاه درخواست ارجاع پرونده به کارشناسانی غیر از کارشناسان بانک مرکزی را دارم.
کوهپایه‌زاده بیان کرد:  دوستان شرکت نفت و بانک مرکزی اذعان دارند مبلغ ٦٦٠‌ میلیون یورو از طریق بانک اف‌ای‌ای‌بی در حق پیمانکاران پرداخت
شده است؛ لذا اگر قرار بود این مبلغ در تراز‌نامه منعکس شود، حداقل باید ٦٦٠‌ میلیون یورو که در پرداخت آن تردیدی نیست در ترازنامه لحاظ می‌شد.
وی با بیان این‌که ما در جنگ تمام‌عیار قرار داشتیم، گفت:  در این جنگ بابک زنجانی تا آنجا که در توان داشت با دشمن جنگید و توانست ٦٦٠‌ میلیون یورو در حق پیمانکاران پرداخت کند و این‌که بگویید موکلم مجوز حمل سلاح را نداشته است، مطابق انصاف  نیست.
وکیل مدافع بابک زنجانی در ادامه به دیگر اتهام موکل خود مبنی بر کلاهبرداری مندرج در کیفرخواست اشاره کرد و افزود: طبق تعریف کارشناسی کلاهبرداری توسل به وسیله و مانور متقلبانه به منظور اغفال مالباخته و بردن مال غیر است که مهم‌ترین رکن تشکیل این حکم است و برای تحقق کامل جرم علاوه بر رفتار مجرمانه نتیجه‌ مجرمانه نیز باید تحقق یابد. برای تحقق کلاهبرداری انجام رفتار مجرمانه و توسل بر حیله باید منجر به اغفال بزه‌دیده شود؛ در غیر این صورت تحصیل مال ناشی از رفتار مرتکب نباشد، بزه کلاهبرداری محقق نشده است.
کوهپایه‌زاده خاطرنشان کرد: در کیفرخواست موکلم هیچ گاه به‌طور یقین نحوه کلاهبرداری و میزان مبلغ کلاهبرداری ذکر نشده است، اما در مجموعه ٢٣٧ صفحه‌ای کیفرخواست، به بزه کلاهبرداری اشاره و ادعا شده است موکلم با جعل اسناد توانسته از شرکت اچ‌کی چندین محموله نفتی به مبلغ یک‌ میلیارد و ٢٠٠‌ میلیون یورو و وجه نقد به مبلغ ٧٦٢‌ میلیون و ٥٠٠‌ هزار یورو کلاهبرداری کند.
وی گفت: ‌ وقتی کیفرخواست را مطالعه می‌کنم، اصل بر مجرمیت فرض شده و گفته شده بابک زنجانی برای این‌که اعتماد مسئولان را به خود جلب کند با بانک ملت مشارکت کرده است. بانک ملت شرکت SCT را به‌عنوان کارگزار خود معرفی و اعلام می‌کند كه این پول‌ها از این طریق پرداخت شود؛ بنابراین به نظر می‌رسد اساسا ادعای وجود رکن مادی و اغفال بزه‌دیده منتفی است. وکیل مدافع بابک زنجانی گفت: ‌ تا این‌جا باید مدعی‌العموم بفرماید چه مانور متقلبانه‌ای صورت گرفته است، جز این‌که مجوز بانک مرکزی و تأیید بانک ملت وجود دارد؛ مگر این‌که فرض کنیم موکلم از چند‌ سال قبل خبر داشت که تحریم انجام می‌پذیرد و توانسته بانک ملت، وزرا، رئیس‌کل بانک مرکزی و به عبارتی بخشی از نظام را فریب دهد که این مسأله واقعیت ندارد.
کوهپایه‌زاده با بیان این‌که اگر کسی خواب باشد، می‌توان آن را بیدار کرد؛ اما کسی که خود را به خواب زده باشد، نمی‌توان آن را بیدار کرد، گفت: ‌ در رابطه با این موضوع هر چقدر ما بگوییم باز هم دادستانی تأکید دارد که موکلم تمام این خدمات را برای فریب مسئولان و استفاده از شرایط تحریم انجام داده است.
در این میان نجفی، نماینده دادستان خطاب به وکیل مدافع بابک زنجانی گفت:  اظهارات شما مبنی بر این‌که دادستانی فرض را بر مجرمیت موکل‌تان گذاشته اهانت است.
کوهپایه‌زاده در پاسخ گفت: اگر وکیل نتواند دفاع کند و بگوید دادستانی با فرض بر مجرمیت اقدام به تهیه کیفرخواست کرده رسیدگی دیگر معنا ندارد.
بار دیگر نجفی خطاب به کوهپایه‌زاده گفت: ‌ این اظهارنظر شما افترا محسوب می‌شود که کوهپایه‌زاده در پاسخ اظهار کرد:  تشخیص این موضوع با قاضی است.
در این حین قاضی صلواتی، رئیس شعبه ١٥ دادگاه انقلاب گفت:  دادسرا وقتی مجرمیت صادر کرده و پس از مجرمیت نیز کیفرخواست صادر کرده، شما باید در قالب کیفرخواست صحبت کنید.
کوهپایه‌زاده افزود:  یک و نیم‌ سال موکل من به صورت مرتب در دادسرا مورد بازجویی قرار گرفت و ما هیچ فرصتی برای اظهارنظر نداشتیم.
قاضی صلواتی بیان کرد:  دادگاه که به اندازه کافی به شما چنین فرصتی را داده است.
وکیل مدافع بابک زنجانی در پاسخ گفت:  بله،‌ بی‌انصافی است که به‌خاطر این موضوع از دادگاه تشکر نکنیم.
وی افزود: دادستانی در سرپرستی از اموال موکلم زحمات زیادی کشیده است. همیشه در جلساتی که برگزار می‌شد به کارشناسان اعلام می‌شد که قیمت براساس قیمت روز محاسبه شود. وزارت نفت گفته به اندازه کافی اموال، املاک و زمین داریم و نیازی به املاک زنجانی نداریم. برخی در اظهارنظرهای شخصی می‌گویند مالی به وزارت نفت منتقل نشده است؛ این اظهارات از لحاظ حقوقی اعتباری ندارد. همه شرکت‌های موکلم را شرکت نفت اداره می‌کند.

۱۷۹/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا