رازگشایی از قطع ناگهانی زیرنویس‌ها

طي چند روز گذشته اتفاقي در جريان پخش زنده مسابقات ليگ برتر كشورمان رخ داده كه احتمالا توجه مخاطبان حرفه‌اي‌تر و دقيق‌تر تلويزيوني را به خودش جلب كرده است. موضوع اين است كه در جريان مسابقه فولاد خوزستان و استقلال تهران و نيز پرسپوليس و استقلال اهواز، خبري از پخش زيرنويس‌هاي مربوط به مسابقه پيش‌بيني …

طي چند روز گذشته اتفاقي در جريان پخش زنده مسابقات ليگ برتر كشورمان رخ داده كه احتمالا توجه مخاطبان حرفه‌اي‌تر و دقيق‌تر تلويزيوني را به خودش جلب كرده است. موضوع اين است كه در جريان مسابقه فولاد خوزستان و استقلال تهران و نيز پرسپوليس و استقلال اهواز، خبري از پخش زيرنويس‌هاي مربوط به مسابقه پيش‌بيني نتيجه بازي و يا نظرسنجي‌هاي مشابه نبود. پيش از اين حتي تا دقيقه ۸۰ بازي‌ها نيز زيرنويس‌هايي روي آنتن مي‌رفت كه در آنها از بيننده‌ها دعوت مي‌شد برنده بازي را حدس بزنند و جواب را به يك شماره خاص پيامك كنند. در بسياري از مواقع وقتي نتيجه قاطعي در مسابقه رقم خورده بود و تيمي از حريفش فاصله داشت، طبيعتا بيننده‌ها ترغيب مي‌شدند كه گزينه مربوط به اسم تيم پيروز را مسيج كنند و بخت‌شان را براي برنده شدن در قرعه‌كشي بيازمايند. اردي‌بهشت امسال در همين صفحه از روزنامه دنياي اقتصاد، گزارشي با عنوان «پشت پرده مسابقات پیامکی» كار كرديم كه در آن جزييات مربوط به اين مسابقات منتشر شده بود. اصل مطلب اين است كه شركت‌هاي مختلف در ازاي عقد قرارداد با مخابرات و البته صداوسيما، سامانه‌هايي را راه‌اندازي مي‌كنند كه مردم بتوانند براي آنها پيامك بفرستند و در مسابقات مختلف شركت كنند. از لحظه‌اي كه اين پيامك‌ها ارسال مي‌شود، همه شماره‌هاي شركت‌كننده به عضويت در بانك سامانه مزبور درمي‌آيند و از آن زمان به بعد براي آنها پيامك‌هاي خبري يا مسابقه‌اي ارسال مي‌شود كه به ازاي هر پيامك، مبلغي از حساب مشترك كسر مي‌شود. البته در انتهاي برخي از اين پيامك‌ها، كد لغو عضويت هم ارسال مي‌شود تا مخاطبان اگر علاقه‌اي به دريافت اين پيام‌هاي كوتاه نداشتند، آنها را لغو كنند. طبيعتا اين فعاليت براي شركت‌هاي مزيور منافع مالي دارد كه اين سود، با نسبت‌هاي دقيقي بين خود شركت، صداوسيما و البته مخابرات تقسيم مي‌شود. حالا اما در دو بازي مهم داخلي پخش اين زيرنويس‌ها متوقف شده و حتي دامنه اين تحريم، به ال‌كلاسيكوي شنبه‌شب هم كشيده شد؛ جايي كه هيچكس از مردم نخواست حدس‌شان در مورد نتيجه بازي را پيامك كنند. اما چرا چنين اتفاقي رخ داده؟ چرايش مربوط به حامي مالي سرخابي‌ها است!

اسم ما را نياوريد

اسپانسر پيدا كردن پرسپوليس و استقلال براي فصل جاري هم يكي از آن داستان‌هاي پرماجراي فوتبال ايران بود. از يك سو آبي‌ها در ابتداي ليگ پانزدهم با يك شركت تبليغاتي به توافق رسيدند و بعد از بروز مشكل، خيلي زود به همكاري‌شان خاتمه دادند. از سوي ديگر هم قرمزها مدتهاي طولاني را به خاطر بررسي پيبشنهادها از دست دادند كه همين موضوع انتقادات زيادي را متوجه مديريت باشگاه كرد. با اين همه هر دوي اين باشگاه‌ها به يك نقطه مشترك رسيدند و اين روزها با تبليغي يكسان روي پيراهن‌شان به ميدان مي‌روند: «۳۰۹۰»! ۳۰۹۰ يكي از همين شركت‌هايي است كه در بند بالا در موردشان حرف زديم؛ شركتي كه اين بار به جاي عقد قرارداد با تلويزيون و عرضه خدماتش از طريق رسانه ملي، سراغ باشگاه‌هاي پرهوادار رفت و با آنها پيمان همكاري بست. اين روزها نشان اين شركت را مي‌شود علاوه بر پيراهن پرسپوليس و استقلال، روي لباس تراكتورسازي هم ديد. با اين وجود ۳۰۹۰ ظاهرا در اثر مرور زمان متوجه شده تنها حضور روي پيراهن پرهوادارترين تيم‌هاي كشور براي جبران هزينه‌ها و كسب درآمد لازم، كافي نيست. آنطور كه ما شنيديم، ۳۰۹۰ درست به همين دليل از تلويزيون خواسته به خاطر قرارداد رسمي اين شركت با باشگاه‌هاي پرسپوليس و استقلال، از پخش زيرنويس‌هاي مربوط به ساير شركت‌هايي كه در مورد سرخابي‌ها توليد محتوا مي‌كنند، خودداري كند. آنها در اين مسير حتي هر دو باشگاه طرف قراردادشان را هم مجاب كرده‌اند كه تلويزيون را تحت فشار قرار بدهد كه همين اتفاق هم رخ داده، يعني پرسپوليس و استقلال خواهان آن شده‌اند كه پخش تبليغات ساير شركت‌ها كه با محوريت سرخابي‌ها و بازيكنان‌شان توليد محتوا مي‌كنند، قطع شود. از طرف ديگر طبيعي است كه ساير شركت‌ها هم در مقابل اين مساله مقاومت كنند. آنها مدعي هستند با محوريت پرسپوليس و استقلال صرفا «خبر» براي مخاطبان‌شان ارسال مي‌كنند و اين چيزي نيست كه سرخابي‌ها بتوانند مانعش بشوند. به علاوه اين شركت‌ها قرارداشان با تلويزيون را قبل از قرارداد ۳۰۹۰ با سرخابي‌ها بسته‌اند و حالا تلويزيون ناچار است زيرنويس‌هاي‌شان را پخش كند. در حال حاضر اين كشمكش‌ها، منجر به توقف پخش زيرنويس تمامي شركت‌ها شده است تا بعد ببنيم چه پيش مي‌آيد!

فقط حامي تيم ملي باقي مانده

در حال حاضر و با اوجگيري تنش‌ها، تنها شركتي كه تبليغاتش روي آنتن پخش مي‌شود، «۹۰۹۰» است؛ حامي تيم ملي فوتبال كشورمان كه علاوه بر آگهي شدن توسط مجري‌هايي نظير مرتضي حسيني و روشن‌پژوه، وله تبليغاتي مفصلي هم دارد كه به صورت مستمر توسط شبكه‌هاي مختلف تلويزيون روي آنتن مي‌رود.
۱۸۴/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا