٢‌میلیون نفر ثبت نام کردند، ١,٥‌میلیون نفر ویزا می‌گیرند

زمان زیادی باقی نمانده، هم برای ثبت‌نام و صدور ویزا و هم برای آغاز سفری طولانی. چند روزی می‌شود، مرز غربی کشور میزبان زائران عتبات عالیات است. زائرانی که بسیاری از آنها، لب مرز سرگردان مانده و بدون ثبت‌نام در سامانه سماح و گرفتن ویزا، راه عراق در پیش گرفته‌اند و هم آنهایی که گروهی …

زمان زیادی باقی نمانده، هم برای ثبت‌نام و صدور ویزا و هم برای آغاز سفری طولانی. چند روزی می‌شود، مرز غربی کشور میزبان زائران عتبات عالیات است. زائرانی که بسیاری از آنها، لب مرز سرگردان مانده و بدون ثبت‌نام در سامانه سماح و گرفتن ویزا، راه عراق در پیش گرفته‌اند و هم آنهایی که گروهی ثبت‌نام کردند و حالا برای ورود به عراق و آغاز راهپیمایی اربعین به مشکل برخورد کرده‌اند.
در روزها و هفته‌های گذشته، مسئولان مختلف بارها و بارها اعلام کرده‌اند که زائران برای سفر به عراق و حضور در مراسم اربعین باید در سامانه سماح ثبت‌نام کرده و ویزا دریافت کنند، اما به نظر می‌رسد زائران حسینی این تأکید را جدی نگرفته و به رسم سال‌های گذشته و مرزی که برای تردد و حضور در مراسم اربعین باز بوده، زائر نام گرفته و راهی سفر شد‌ه‌اند. حسین ذوالفقاری، معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور و رئیس ستاد اربعین، درباره سرگردانی جمعی از زائران در مرز مهران و رابطه آن با سفر بدون ویزای این افراد به عراق گفت: «تعدادی از مردم ویزای گروهی دریافت کرده‌اند که به علت کم توجهی، برخی از مانیفست اصلی کپی گرفته‌اند و در اختیار سایر اعضای گروه قرار داده‌اند و خودشان با مانیفست اصلی از مرز خارج شده‌اند. اکنون افرادی که می‌خواهند با کپی مانیفست از مرز خارج شوند با مشکل و معطلی مواجه شده‌اند.»
او با تأکید بر این‌که سردرگمی و تجمع در مرز مهران به‌دلیل حضور این افراد است، ادامه داد: «طبق توافق با عراق قرار بود گروه‌ها از مانیفستی که مُهر خروج دارد کپی بگیرند تا در صورت گم شدن یا جدا شدن از یکدیگر هنگام برگشت به کشور با مشکلی در مرز مواجه نشوند؛ اما حالا عده‌ای خلاف آن عمل کرده‌اند. قرار شده از طریق سفارت عراق وضع این گروه از زائران پیگیری شود تا مشکل خروج آنها برطرف شود.»
او با اشاره به دیدار اخیرش با وزیر کشور عراق یادآوری کرد که «مسئولان این کشور تأکید کردند به هیچ وجه اجازه ورود بدون ویزا داده نخواهد شد.»
معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور، همچنین از توافق‌هایی برای حل مشکل اتباع ایرانی فاقد مدرک در عراق خبر داد و افزود: «سال گذشته برخی افراد ایرانی مدارک‌شان را در سفر به عراق گم کرده بودند که دستگیر شدند. ما از وزیر کشور عراق درخواست کردیم اگر امسال با موارد مشابهی مواجه شدند، آن افراد را به دستگاه قضایی عراق تحویل ندهند، بلکه سریع به مرزبانی تحویل دهند تا مسأله از آن طریق پیگیری شود.»
٢‌میلیون متقاضی برای دریافت ویزای عراق
ذوالفقاری که همراه با قشقاوی معاون وزیر امور خارجه و سعید اوحدی رئیس سازمان حج و زیارت، در برنامه «تیتر امشب» شبکه خبر سیما شرکت کرده بود، درباره روند کُند صدور ویزای عراق هم توضیح داد: «با توجه به تعداد افرادی که در سامانه سماح ثبت‌نام کرده‌اند و مراجعات دیگر شرکت‌ها، تاکنون حدود دو‌میلیون تقاضا برای دریافت ویزای عراق وجود دارد که تا این لحظه ٧٢٠٠ ویزا صادر شده است. اگر این روند تا ٩ آذرماه ادامه داشته باشد، در خوشبینانه‌ترین حالت امکان ارایه ویزا به یک‌میلیون و ٥٠٠‌هزار نفر وجود دارد.»
او ادامه داد:  «ما دنبال ارایه پیشنهاد به طرف عراقی هستیم تا در صورت موافقت آنها، روند صدور ویزا تا پس از اربعین نیز ادامه داشته باشد و زمینه برای سفر زائران تا ٢٨ صفر نیز ادامه پیدا کند. ضمن آن‌که آیت‌الله سیستانی زیارت اربعین تا چند روز پس از آن را وارد دانسته‌اند.»
٦ ماه حبس برای زائرانی که بدون مدرک مسافر عراق شوند
زائران کربلا درحالی بدون ویزا، پشت مرزها مانده‌اند که به گفته معاون وزیر امورخارجه، «برطبق قوانین سختگیرانه عراق که از رژیم بعث به یادگار مانده، ورود به این کشور بدون ویزا تا شش ماه زندانی دارد.» حسن قشقاوی، با اشاره به این قوانین سختگیرانه تأکید کرد که «مردم مطلقا تصور نکنند که مرزها مثل‌سال گذشته باز می‌شود و بدون ویزا می‌توانند، بروند.»  قشقاوی صدور کُند ویزای عراق برای اتباع ایرانی را رد کرد و گفت: «اگر هر زائری شهر خود را مرز تصور کند و در همان نقطه گذرنامه و ویزا بگیرد، دیگر سرگردانی و مشکلی در مرزهای خروجی پیش نمی‌آید. وقتی زائران به هوای ‌سال گذشته به مرزها می‌روند بسیار طبیعی است که عرضه و تقاضا همخوانی نداشته باشد.»
۴۵۰‌هزار زائر اربعین وارد عراق شده‌اند
در حالی بسیاری از زائران عتبات عالیات، هنوز در مرز سرگردان هستند و مشکل ویزای آنها برای حضور در عراق حل نشده که فرمانده هنگ مرزی ایران از ورود ۴۵۰‌هزار زائر به عراق خبر داده است، «این افراد از طریق مرزهای ایران برای شرکت در مراسم اربعین، وارد خاک عراق شده‌اند.»
قاسم رضایی با حضور در مرز شلمچه در جمع خبرنگاران گفت:  «بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده با کشور عراق، هیچ‌گونه مشکلی در آن سوی مرز وجود نداشته به جز تجمعی که پیش از سوار شدن به اتوبوس‌ها بر اثر جاماندن برخی اعضای کاروان‌ها ایجاد شده بود.»  او ادامه داد: «با هماهنگی‌ها و مدیریت انجام شده، امسال تردد تسهیل شده و هیچ‌گونه خللی در آن سوی مرز‌ها وجود ندارد.»

۱۷۹/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا