بیابانکی :اگر کسی ما را نقد کند استقبال می کنیم

سعید بیابانکی شاعری است که او را با آثاری چون “یلدا “و “جامه دران” می شناسند. اوشاعری است که اشعاری هم با مضامین طنز دارد. چند صباحی است که شبکه چهار سیما اقدام به پخش برنامه نقد شعر کرده است و بیابانکی هم مجری این برنامه است . با توجه به رویکرد جدید تلویزیون و …

سعید بیابانکی شاعری است که او را با آثاری چون “یلدا “و “جامه دران” می شناسند. اوشاعری است که اشعاری هم با مضامین طنز دارد. چند صباحی است که شبکه چهار سیما اقدام به پخش برنامه نقد شعر کرده است و بیابانکی هم مجری این برنامه است . با توجه به رویکرد جدید تلویزیون و پرداختن به شعر معاصر با بیابانکی گفت و گویی داشتیم و در مورد اهداف و رویکرد این برنامه از او جویاشدیم.
بیابانکی در خصوص اهداف شکل گیری این برنامه، خاص شعر معاصر گفت:شعر ،هیچ وقت در رسانه ملی برنامه مستقلی نداشته است ، اگر چه در رادیو برنامه هایی اجرا شده اما در تلویزیون ، به صورت جدی و مستقل به آن پرداخته نشد و آن چه هم پیش از این بوده، صرفا جنبه تفننی داشته و یا مشاعره و شعربازی بوده مثل برنامه “قند پهلو”ولی هیچ وقت این برنامه ها جدی نبود، اما شبکه چهار سیما به دلیل این که مخاطبان خاصی دارد و به مقولات جدی هم می پردازد ،نسبت به تولید این برنامه اقدام کرده است.
این شاعر در ادامه گفت: در این برنامه سعی کردیم تا از صدا ها ،گونه ها و جریانات شعری و فکری متفاوت استفاده کنیم واز شاعران مختلف دعوت کردیم ؛البته برخی نیامدند و باتلویزیون قهر بودند ولی ما آنها را دعوت کردیم چون آغوش برنامه به روی همه جریانات فکری شعر ، باز است و از همه کسانی که حرف تازه ای دارند ، خواستیم تا بیایند درواقع ما منعی برای آمدن افراد نداریم و استقبال هم می کنیم.درست است که برنامه ما نقدشعر است ولی از کسی هم که ما را نقد کند ،استقبال می کنیم.
بیابانکی در مورد شکل گیری این برنامه گفت:قرار شد تا شبکه چهار هر شب ،در حوزه های مختلف برنامه های زنده چالشی و نقد داشته باشد و تحت عنوان نقد چهار پخش شود ودر این برنامه ،هرشب به یک هنر پرداخته شود که یکشنبه ها به نام شعرمعاصر ،رقم خورد.
چون شعر کهن و کلاسیک ،همه چالش ها را پشت سر گذاشته و در مورد آن دیگر مسئله چالش برانگیزی وجود ندارد اما شعر معاصر، حرف های زیادی برای گفتن دارد و در این مورد می توان بحث های چالش برانگیزی داشت.خوشبختانه برنامه با اقبال خوبی مواجه شد.
اگر چه هنوز برای رسیدن به برنامه مطلوب، خیلی فاصله داریم اما سعی کردیم تا این نقایص را کم کنیم.چون چند محور را در کارمان در نظر گرفتیم اول این که برنامه شاعر محور باشد مثلا برنامه هایی در مورد مهدی اخوان ثالث،سهراب سپهری ،حسین منزوی و قیصر امین پوراجرا کردیم و تعدادی از برنامه هارا هم با موضوع غزل داشتیم.درواقع به فراخور زمان ،به شعر می پردازیم.همچنین سعی کردیم برنامه از تنوع لازم هم برخوردار باشد و معرفی کتاب و شعر خوانی شاعران از سراسر کشور را هم داشته باشیم.
بیابانکی در مورد سهم اندک شعر در رسانه ملی، گفت:وقتی برای تولید برنامه ، طرحی تهیه شد تاکید کردیم که شعر همیشه در حاشیه بوده است بیشتر مناسبتی شده بود، شاعران شعر می خواندند و بیشتر از این هم نبود .
در تلویزیون هم فکر نمی کردند که شعر تا این حد مخاطب داشته باشد و همیشه تصور بر این بود که اگر شعر در حاشیه باشد ، بهتر است.چون شعر هنر خاصی است و مخاطب خاص دارد .
شعر هنری سرد است و مثل موسیقی، سینما و یا حتی فوتبال گرم نیست که این همه طرفدار و بیننده داشته باشد. در شعر پول هم نیست و به همین دلیل در هیچ جا جدی گرفته نشد.
شعر هویت فرهنگی و ملی ماست و به قول رهبر انقلاب ،ثروت ملی است ولی پیش از این رسانه ملی به ثروت ملی کم توجه داشته و ما همه تلاشمان این است که اثبات کنیم که اگر درست به شعر پرداخته شود، مخاطب زیادی دارد،مشروط بر این که جدی گرفته شود و حالا رسانه ملی به این نتیجه رسیده است چون برنامه بینندگان نو پای زیادی دارد و مخاطبانی از گروه های مختلف و شهر های مختلف داریم و این دلگرم کننده است.شعر هنر اول این مردم است.حالا شعر و برنامه شعری مخاطب دارد ونشان داده که در جهت افزایش دانش مردم موثر است.
۱۸۴/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا