پشت تمام تغییرات بورس تحلیل وجود دارد

محمد حسن نژاد که در میزگرد بازار و سرمایه سخن می گفت با ذکر این نکته که بازار بسیار عاقل است و با نمودارها و اطلاعات آماری هم می توان این موضوع را فهمید اظهار داشت : در سال ۹۱ که یکباره دلار گران شد، خود به خود فروش ها بر اساس دلار انجام می …

محمد حسن نژاد که در میزگرد بازار و سرمایه سخن می گفت با ذکر این نکته که بازار بسیار عاقل است و با نمودارها و اطلاعات آماری هم می توان این موضوع را فهمید اظهار داشت : در سال ۹۱ که یکباره دلار گران شد، خود به خود فروش ها بر اساس دلار انجام می شد، در نتیجه سود بیشتر، شاخص بورس هم مقداری رشد کرد در حالیکه اقتصاد رشد منفی داشت.

وی ادامه داد : در دولت یازدهم نیز که صحبت از تعاملات با دنیا ، رفع تحریم ها ،اقتصاد آزاد مطرح شد و به دلیل انتظار بازار از این تغییر و تحولات، شاخص روند خوبی را طی کرد و این حرکت رو به جلو تا زمانی بود که قرار شد در آبان ۹۳ مذاکرات با توافق به امضا برسد اما همین که زمان مذاکرات ۶ ماه به عقب افتاد بازار واکنش منفی خود را نشان داد و شاخص ها شروع به افت کردند.

حسن نژاد اظهار داشت : بازار به دنبال بهانه بود تا پیش واکنشی را پس بدهد؛ یعنی آن افزایش گذشته مقطعی بود. در آن زمان دلایل متعددی مطرح شد از قبیل اینکه خوراک پتروشیمی بهانه شد، در حالیکه شاخص ها یک دلیلی برای افزایش و کاهش قیمت دارند و بر مبنای اقتصاد باید در یک میزانی قرار بگیرند و اگر بیش از این مقدار باشد قطعاً دلایلی دارد.

عضو کمیسیون اقتصادی با ذکر این نکته که افزایش های اخیر پیش واکنش بازار در قبال رویدادها بود افزود: ما از این نوسانات نباید به این استدلال برسیم که شاخص مریض است یا فعال نیست و دائم بپرسیم که چرا سازمان بورس کاری نمی کند.

وی تاکید کرد: اقتصاد ما ۲ تا ۳ درصد رشد اقتصادی داشته است مدتی دلار بین ۳۰۰۰ تا ۳۳۰۰ تومان ثابت بوده است، در مورد سکه و طلا هم این ثبات وجود دارد و به اعتقاد بنده شاخص هم به ثبات رسیده است.

۱۳۰/

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا