مانند فوتبالیست‌ها از ٤٠ متری گل زدم

موانعی که از قد شمشیربازی ایران خیلی بلندتر است. تیم‌ملی شمشیربازی اسلحه سابر ایران که روزی سودای کسب مدال آسیایی را در سر می‌پروراند، حالا به جایی رسیده که نه‌تنها به‌عنوان تیم دوم قاره کنار قدرت بلامنازع این رشته در دنیا یعنی کره‌ای‌ها قرار دارد، نسل جوانی را هم پرورش داده که دیگر باید به …

موانعی که از قد شمشیربازی ایران خیلی بلندتر است. تیم‌ملی شمشیربازی اسلحه سابر ایران که روزی سودای کسب مدال آسیایی را در سر می‌پروراند، حالا به جایی رسیده که نه‌تنها به‌عنوان تیم دوم قاره کنار قدرت بلامنازع این رشته در دنیا یعنی کره‌ای‌ها قرار دارد، نسل جوانی را هم پرورش داده که دیگر باید به مدال جهانی فکر کنند. علی پاکدامن، سابریست ٢٥ساله‌ای است که چندی‌پیش در گرجستان کولاک کرد. تنها یک قدم تا اولین مدال جهانی تاریخ شمشیربازی ایران فاصله داشت اما شمشیرباز بنامی از آلمان مقابلش قرار گرفت که با سه مدال جهانی یک‌ سر و گردن از او بالاتر بود. او با درخششی که در چند ماه اخیر در تورنمنت‌های مختلف جهانی داشته همه را امیدوار کرده تا در کنار مجتبی عابدینی، عضو باسابقه این تیم، سهمیه المپیک ٢٠١٦ ریودوژانیرو را به‌دست آورد. پاکدامن از جهش فوق‌العاده‌ای که در این مدت داشته، می‌گوید: «من قبل از جام‌جهانی گرجستان به مسابقات قهرمانی جهان روسیه رفتم که آنجا واقعا خوب کار کردم. من به شمشیرباز روس که مدال برنز المپیک لندن داشت و در دو سال گذشته قهرمان و نایب‌قهرمان جهان شده بود، با یک اختلاف باختم، آن هم در خود روسیه. در واقع داورها من را بازنده کردند. وقتی مسابقه‌ام تمام شد تمام تماشاچیان برایم دست می‌زدند. طوری که آنها هم به من گفتند حق تو بود بازی را ببری. بعد از این، یکی دیگر از شمشیربازان بزرگ مجارستان را شکست دادم. همین دو مسابقه باعث شد که من به خودم بیایم و آن باور لازم را داشته باشم که چیزی از بقیه کم ندارم. خوشبختانه ایجاد این باور در درونم باعث شد که در گرجستان فوق‌العاده باشم. آن روز واقعا روز من بود. دقیقا مثل فوتبالیستی که از فاصله ٤٠ متری شوت می‌زند و گل می‌شود، من هم توانستم همه حریفان را شکست دهم و تا پای مدال جلو بروم و اولین شمشیربازی از ایران باشم که این عنوان را کسب می‌کند». عضو تیم‌ملی سابر درحال‌حاضر رنکینگ ١٧ جدول رده‌بندی شمشیربازان المپیکی را در اختیار دارد و برای اینکه المپیکی شود، باید خودش را بین ١٤ نفر اول این فهرست قرار دهد: «همان اندازه که برای رفتن به المپیک پر از انگیزه‌ام به همان اندازه هم پر از نگرانی‌ام. چون واقعا معلوم نیست چه می‌شود. ما در هر تورنمنتی که شرکت می‌کنیم بالای ٢٠٠ شمشیرباز از کل دنیا در آن حضور دارند. ما تا فروردین چهار مسابقه انتخابی دیگر در آمریکا، ایتالیا، لهستان و کره‌جنوبی داریم. مهم‌ترین آنها آمریکا و کره است که امتیاز آنها دوبرابر است. من اگر بتوانم در این دو تورنمنت هم در جمع هشت نفر قرار بگیرم ٢٨ امتیاز ارزشمند می‌گیرم و دیگر خیالم راحت می‌شود. خوشبختانه مجتبی عابدینی الان رده ١٤ رده‌بندی المپیک را دارد و صددرصد سهمیه را می‌گیرد. اما اگر من نتوانم از این طریق سهمیه را بگیرم، باید نفر اول رده‌بندی قاره آسیا باشم تا المپیکی شوم». شمشیربازی ایران بعد از انقلاب برای نخستین‌بار در المپیک ٢٠١٢ لندن توسط مجتبی عابدینی سهمیه بزرگ‌ترین رویداد ورزشی دنیا را به دست آورد. عابدینی در اولین مسابقه خود نتیجه را واگذار کرد تا از دور رقابت‌ها حذف شود.
تیم‌ملی سابر اما در سال گذشته با عملکرد خوبی که در رقابت‌های آسیایی و جهانی داشته و جایگاه خود را در نهم رنکینگ فدراسیون جهانی تثبیت کرده، امیدوار است در این دوره حضور آبرومندانه‌تری در المپیک ریو داشته باشد، چه از لحاظ تعداد سهمیه و چه نتایجی که می‌گیرد. این تیم که مدال نقره بازی‌های آسیایی ٢٠١٤ اینچئون کره‌جنوبی را دارد، فرصت این را ندارد که سهمیه تیمی را در المپیک ریو به دست آورد. پاکدامن ادامه می‌دهد: «متأسفانه با وجود اینکه مسابقات سابر بیشترین تماشاگر را در المپیک دارد اما در این دوره رقابت‌ها تیمي را ندارد. این تصمیمی بوده که فدراسیون جهانی شمشیربازی گرفته. ما از نظر نتایج تیمی شرایط خیلی بهتری نسبت به رقابت‌های انفرادی داریم. در دو سال گذشته در بیشتر تورنمنت‌هایی که شرکت کردیم، جزء ١٠ تیم بودیم. اگر با این وضعیت در المپیک شرکت می‌کردیم، حتما یک نتیجه خوب می‌گرفتیم».

۱۷۹/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا