تهران رکورد دار تخریب باغ‌ها در کشور

صباالسادات حسيني:  بازگشت سامانه بارشي تنها ترافيك پايتخت را شدت بخشيد و آلودگي هوا كه از چند روز پيش باز هم گريبان پايتخت نشينان را گرفته است، ادامه يافت. اين در حالي است كه اظهارنظرهاي روز گذشته برخي مسئولان و اعضاي شوراي شهر تهران حكايت از نابودي ۸۰ درصد باغات پايتخت دارد. روز گذشته يك …

صباالسادات حسيني:  بازگشت سامانه بارشي تنها ترافيك پايتخت را شدت بخشيد و آلودگي هوا كه از چند روز پيش باز هم گريبان پايتخت نشينان را گرفته است، ادامه يافت. اين در حالي است كه اظهارنظرهاي روز گذشته برخي مسئولان و اعضاي شوراي شهر تهران حكايت از نابودي ۸۰ درصد باغات پايتخت دارد. روز گذشته يك مقام مسئول در وزارت راه و شهرسازي، شهرداري تهران را متهم به فروش شهر و تخريب باغات كرد. هم‌زمان شهردار تهران نيز بر فروش تپه‌هاي عباس‌آباد صحه گذاشت.

آلودگي هواي ايران قدمتي ۵۵ ساله دارد و به امروز و ديروز مربوط نيست بااين وجود تشديد آلودگي‌ها و هم‌زمان با آن شيوع بيماري‌ها و حتي مرگ افراد در اثر شدت آلودگي و تجمع آلاينده‌ها مربوط به سال‌هاي اخير است. سال‌هايي كه تعداد خودروها روز به روز زيادتر شد و به تناسب افزايش جمعيت بر حجم ترددها و انواع آلاينده‌هاي صنعتي و غيرصنعتي افزوده شد. در آلودگي هوا سوخت مصرفي، خودروها و صنايع به عنوان عوامل اصلي ياد مي‌شوند كه در هر زمان با توجه به اين سه عامل دولت ومسئولان سازمان حفاظت محيط زيست تلاش كرده‌اند با تغيير و بهبود هريك از اين سه عامل وضعيت هواي تهران و بقيه كلان‌شهرها را بهبود ببخشند، بااين وجود داده‌های ايستگاه‌های سنجش هوا و سازمان هواشناسي حكايت از آن دارد كه حال هوا در تهران و باقي كلان‌شهرها اصلا خوب نيست. وضعيت آلودگي هوا در تهران نشان مي‌دهد، طي يازده سال اخير، سال‌های ۹۱، ۹۰، ۸۱ و ۸۲ آلوده‌ترين سال‌هايي بوده‌اند كه بيشترين روزهاي ناسالم در تهران، در اين سال‌ها بوده است. از طرف ديگر يك روز بسيار خطرناك نيز در سال ۱۳۸۸ وجود داشته كه در تمامي‌اين ۱۱ سال بي‌سابقه بوده است. روندي كه نشان مي‌دهد، وضعيت آلودگي هواي تهران، هر روز بدتر از ديروز و هر سال بدتر از سال قبل مي‌شود. صرف‌نظر از كاهش و از ميان برداشتن كانون‌ها و عوامل آلاينده هواي شهرها، راه‌های ديگري نيز براي كاهش سموم و ضايعات در فضاي شهرها وجود دارد و آن راه پرورش و كاشت درخت و كلا گياه است. گياهان ريه‌های تنفسي شهرها محسوب مي‌شوند كه در غياب آنها دود و منواكسيدكربن وارد ريه‌های افراد شده و باعث بيماري مي‌شود. همه گياهان حتي آنهايي كه در ظاهر علف هرز و بي‌خاصيت تلقي مي‌شوند اين قابليت را دارند كه منواكسيدكربن موجود در هوا را گرفته و آن را تبديل به اكسيژن كنند. بااين وجود كشور ما در بهره بردن از اين ريه‌هاي تنفسي و استفاده موثر از باغات و فضاي سبز نيز كارنامه درخشاني نداشته و در حالي كه هيچ بودجه و امكاناتي براي ساخت و گسترش فضاي سبز در شهر تهران و باقي كلان‌شهرها در نظر گرفته نمي‌شود حتي در عمل برخي اوقات شاهد اين هستيم كه اين تعداد باغ و درخت موجود هم نابود شده و جاي خود رابه برج و آسمان خراش مي‌دهد.
اتمام تمامي ‌منابع زيستي تهران
روند اين تخريب‌ها به حدي رسيده است كه روز گذشته رئيس كميته محيط زيست شوراي اسلامي‌شهر تهران با بيان اينكه ۸۰ درصد باغات تهران به كلي از بين رفته است، گفت: تمام منابع زيستي پايتخت به اتمام رسيده و تهران اكنون به منابع آبي خارج از محدوده خود محتاج شده است. محمد حقاني در نشست بررسي علل تخريب باغات شهر تهران با اشاره به اينكه ۷۰ درصد از جمعيت شهرنشين كشور در ۸۰ شهر زندگي مي‌كنند، اظهار كرد: در چنين شرايطي بخش مهمي‌از آلاينده‌هاي زيست‌محيطي در اين شهرها توليد مي‌شود. او با بيان اينكه بيش از ۱۵ درصد از آلايندگي‌هاي كل كشور در تهران توليد مي‌شود، خاطرنشان كرد: اين موضوع حاصل نحوه مديريت ما در حوزه‌هاي مختلف است كه نتيجه آن آلودگي شديد هواي تهران در چند روز گذشته بود. به گزارش تسنيم، رئيس كميته محيط زيست شوراي اسلامي‌شهر تهران افزود: در چنين شرايطي كه تهران از آلودگي هوا رنج مي‌برد به تغيير كاربري فضاي سبز تثبيت شده روي آورده‌ايم و اگر هم با بلندمرتبه‌سازي بخشي از عرصه شهر را از ساخت‌وساز حفاظت مي‌كنيم باز هم شاهد توسعه فضاي سبز عمومي‌در اراضي آزاد شده نيستيم.
سرعت تخريب باغات در ۱۰سال اخير
دبير شوراي عالي شهرسازي و معماري درباره منابع درآمد شهرداري با تاكيد بر شتاب تخريب باغات شهر تهران نسبت به سال‌هاي گذشته گفت: اين موضوع ناشي از آن است كه شهرداري‌ها منابع مالي خود را صرفا از فروش فضاهاي شهر به دست مي‌آورند. پيروز حناچي اظهار كرد: با اين وجود در طول كمتر از ۱۰ سال گذشته سرعت تخريب باغات به‌شدت افزايش پيدا كرده است. به نحوي كه به عنوان مثال چيزي از باغات طرشت باقي نمانده است. او خاطرنشان كرد: دولت، مطبوعات و رسانه‌ها نيز هر يك بايد نقش خود را به درستي ايفا كنند. اما بعضا ساير نهادهاي خارج از مديريت شهري در جريان تخلفات قرار مي‌گيرند و در برابر آن سكوت مي‌كنند. به گزارش تسنيم، او مهم‌ترين راهكار حفظ باغات و فضاي سبز شهر تهران را پيش‌بيني راه‌هاي برخورداري شهرداري از منابع سالم درآمدي توصيف كرد و گفت: در چنين شرايطي شهرداري براي ارتقای مالي حاضر به صدور مجوز ساخت‌و‌ساز در باغات نخواهد شد.
واكنش قاليباف به تپه‌هاي عباس‌آباد
هفته گذشته در جريان بررسي گزارش حسابرسي شركت نوسازي اراضي عباس‌آباد برخي از اعضاي شوراي شهر تهران نسبت به فروش زمين در اين منطقه انتقاد داشته و فروش اين زمين‌ها را غيرقانوني اعلام كرده بودند كه روز گذشته اين خبر از سوي شهردار تهران تاييد شد. رئيس كميسيون سلامت شوراي شهر تهران در جريان اين بازديد گفته بود: هرگونه خريد و فروش، واگذاري، تملك و تصرف در اراضي عباس آباد ممنوع است اما ۸۰ هزار و ۲۵ متر از اراضي ممنوعه عباس آباد در سال ۹۰ به فروش رفته است. رحمت‌ا… حافظي، تصريح كرده بود: بر اساس گزارش حسابرس شورا در سال ۹۰ حدود ۸۰ هزار متر از اين املاك به صورت غيرقانوني فروخته شده است. اين اقدام قابل قبول نيست، چگونه مي‌توانيم اين مساله را بپذيريم. شهردار تهران در واكنش به اين خبر روز گذشته، گفت: در تپه‌هاي عباس‌آباد قيمت زمين بر اساس نرخ دولتي مشخص شده است. به گزارش مهر، محمدباقر قاليباف درباره حاشيه‌هاي ايجاد شده درباره شركت نوسازي اراضي عباس آباد گفت: در تپه‌هاي عباس‌آباد قيمت زمين براساس نرخ دولتي مشخص شده و من هنوز نمي‌دانم مبلغ ۲ هزار ميليارد توماني كه اعلام شده است، بر چه اساسي به دست آمده، اما بايد اعلام كنم قانون تاكيد مي‌كند تا حسابرسي در صحن نيامده و مطرح نشده و قطعي نشده است، نبايد در اختيار رسانه‌ها قرار گيرد.

۱۷۹/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا