صدای تهران را کم کنید

جلسه دیروز شورای شهر تهران، دستور جلسه‌های مختلفی داشت که یکی از آنها بررسی لایحه برنامه عملیاتی کاهش آلودگی صوتی در شهر تهران بود. این لایحه که با حضور مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای شهر تهران بررسی شد، برنامه‌هایی عملیاتی برای کاهش آلودگی صوتی در تهران ارایه کرده است. تعیین پهنه حساس برای بیمارستان‌ها و …

جلسه دیروز شورای شهر تهران، دستور جلسه‌های مختلفی داشت که یکی از آنها بررسی لایحه برنامه عملیاتی کاهش آلودگی صوتی در شهر تهران بود. این لایحه که با حضور مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای شهر تهران بررسی شد، برنامه‌هایی عملیاتی برای کاهش آلودگی صوتی در تهران ارایه کرده است. تعیین پهنه حساس برای بیمارستان‌ها و همچنین اقداماتی برای کاهش آلودگی صوتی ناشی از موتورسیکلت‌ها و نیز تهیه حریم صوتی بزرگراه‌ها بخشی از برنامه‌های عملیاتی است که در این برنامه پیش‌بینی شده است.
«رحمت‌الله حافظی»، رئیس کمیسیون سلامت، محیط‌ زیست و خدمات شهری در جریان بررسی این لایحه،گفت: «این لایحه پس از بررسی، بازنگری و اعمال نظرات تمامی کمیسیون‌ها برای تصویب آماده و به صحن شورای شهر تهران ارایه شده و دارای دو فصل است. نخستین بخش این طرح به اقدامات اجرایی که توسط مدیریت شهری باید انجام شود، می‌پردازد که ازجمله این اقدامات تشکیل کمیته آلودگی هوای شهر تهران است.»
به گفته رئیس کمیسیون سلامت، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران به‌عنوان رئیس این کمیته و مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران دبیر این کمیته خواهند بود. ضمن این‌که نماینده تام‌الاختیار سازمان حفاظت محیط ‌زیست، نماینده تام‌الاختیار وزارت صنعت، معدن و تجارت، معاون خدمات شهری و محیط‌ زیست شهردار، معاون شهرسازی، معاون فنی و عمرانی، رئیس ستاد محیط ‌زیست و توسعه پایدار، مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل و نماینده تام‌الاختیار وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی و دو نفر کارشناس خبره به انتخاب کمیسیون‌های سلامت، محیط ‌زیست و خدمات شهری و معماری و شهرسازی دیگر اعضاي این کمیته هستند.
حافظی بخش ديگر برنامه را پیشنهادات مدیریت شهری به هیأت دولت با هدف کاهش آلودگی‌های صوتی شهر دانست و گفت:
«از جمله این موضوعات می‌توان به پیشنهاد اضافه کردن پهنه حساس و نیز تعیین حد مجاز صدا در هوای آزاد برای مراکز درمانی و آموزشی اشاره کرد.»
در قالب این پیشنهاد حد مجاز صدا برای این پهنه در روز ٥٠ دسی‌بل و برای شب هنگام به میزان ٤٠ دسی‌بل با حریمی به شعاع ١٠٠ متری این مراکز، تعیین شده است.
رئیس کمیسیون سلامت دیگر پیشنهاد را درخصوص آزمون‌های وسایل نقلیه موتوری برای شناسایی حدود مجاز صدا دانست و گفت: در این مصوبه به شورایعالی حفاظت محیط ‌زیست پیشنهاد شده است که با اصلاح قوانین مرتبط، حدود صدای مجاز برای کلیه وسایل نقلیه را در ٣ نوع آزمون صدای عبوری، صدای اگزوز و صدای وسایل هشداردهنده برابر استانداردهای روز جهان تعیین کند.
حافظی افزود: در قالب این مصوبه پیشنهاد شده است که برای گروه خودرو‌های «O» که شامل لودر، کمپرسی، تراکتور، غلتک آسفالت، بونکر سیمان و جرثقیل است، مقادیر مجاز صدا درحال تردد در جاده تعیین شود.
در ادامه بررسی این لایحه، محمد حقانی، رئیس کمیته محیط ‌زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران پیشنهاد کرد كه نماینده وزارت بهداشت هم در کمیته آلودگی هوای تهران حضور داشته باشد.
در جلسه دیروز دکتر «وحید حسینی»، مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با اشاره به پایدار بودن نقشه‌های تهیه شده برای آلودگی‌های صوتی، گفت: «معمولا به همین دلیل در نقاط مختلف جهان هر چند‌ سال یک‌بار این نقشه‌ها تهیه می‌شود و پیشنهاد می‌شود که مدتی بیش از ٦ ماه برای تهیه اینگونه نقشه‌ها تعیین شود.»
مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران همچنین درخصوص آلودگی هوای شهر تهران اعلام کرد:  میانگین آلودگی هوای شهر تهران در روز گذشته ١٤٦ PPM اندازه‌گیری شد که این میزان مرز هوای ناسالم برای تمامی افراد جامعه است. این درحالی است که مدت زمان رسیدن هوای شهر از سالم پس از باران چند روز قبل، به این میزان تنها در حدود
٤٠ ساعت بود.
در ادامه جلسه دیروز، «مهدی چمران» با تاکید بر ضروری بودن پایش آلودگی‌های صوتی در زمان کنونی برای شهر تهران گفت: «بهتر است دوره تهیه این نقشه‌ها حد اکثر سالی یک‌بار تعیین شود.» در پایان بررسی و اعمال نظرات اصلاحی، این دستور جلسه با رأی اعضای شورای شهر تهران به تصویب رسید.
مخالفت مقام معظم رهبری با آموزش موسیقی در سازمان فرهنگی و هنری
در جلسه دیروز شورای شهر تهران، مجتبی شاکری، رئیس کمیته فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران درباره آموزش موسیقی در فرهنگسراها خبرهای تازه‌ای داشت. او با اشاره به دیدار چهارشنبه گذشته خود با مقام معظم رهبری گفت: «در این دیدار از معظم‌له در ارتباط با آموزش آلات موسیقی در سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران پرسشی داشتم که ایشان بی‌فاصله گفتند مخالفم و در ادامه فرمودند چرا این پرسش را از من می‌کنید!»
او گفته که در پاسخ به مقام معظم رهبری گفته است: «به‌دلیل این‌که گفته می‌شود اساسنامه سازمان فرهنگی و هنری به تایید شما رسیده است و مسئولیت سازمان نیز با شما است.» اما آیت‌الله خامنه‌ای، بار دیگر در پاسخ به این پرسش گفته‌اند: «نخیر، من مخالفم.»
جوسازی علیه اعضای شورا به صلاح شهر نیست
جلسه دیروز شورای شهر تهران خبرهای دیگری و درواقع باید گفت تذکرهای دیگری هم داشت. ازجمله این‌که اسماعیل دوستی نسبت به برخی خبرها و مطالبی که در روزهای اخیر در فضای مجازی و به‌ویژه شبکه‌های اجتماعی در ارتباط با تعدادی از اعضای شورای شهر تهران منتشر شده است، واکنش نشان داد.
دوستی گفت: جوسازی‌هایی که در فضای مجازی و برخی سایت‌های خبری علیه تعدادی از اعضای شورای شهر شده به صلاح شورا، شهرداری، مدیریت شهری و حتی شهروندان نیست.
او ادامه داد: «چند روزی است که در رسانه‌ها علیه شورا و اعضای شورا جوسازی‌هایی صورت می‌گیرد که من از آقای رئیس و هیأت رئیسه می‌خواهم از کیان شورا دفاع کنند. شورای چهارم یکی از زحمتکش‌ترین و فعال‌ترین شورا‌ها بوده و کارهای اساسی و زیربنایی بسیاری را به سرانجام رسانده و این جوسازی‌ها به هیچ عنوان به صلاح شورا، شهرداری و حتی شهروندان نخواهد بود.»
به گفته دوستی علیه ٤ نفر از اعضای شورا جوسازی‌هایی صورت گرفته است. آنچه دوستی می‌گوید در ارتباط با فعالیت چند گروه و نیز یک کانال در تلگرام است که از چند روز پیش به‌طور مستمر خبرهایی را درباره برخی اعضای شورای شهر تهران منتشر می‌کند. این خبرها که از جنس شایعات و اخبار تاییدنشده است، ابتدا بدون ذکر نام اعضای شورا مطالبی درباره آنها و خانواده آنها می‌نوشتند اما در روزهای اخیر بخشی از این مطالب با ذکر نام منتشر و در گروه‌ها و شبکه‌های اجتماعی منتشر شد. اعضای شورای شهر تهران می‌گویند، این مطالب در راستای موضوعاتي است که این روزها در جریان جلسات حسابرسی بودجه ‌سال ٩٢ شهرداری تهران مطرح شده و عده‌ای قصد دارند با انتشار این مطالب فضای خبری جدیدی را در مقابل انتقادات شورا شکل بدهند.

۱۷۹/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا