آزادسازی زمین‌خواری‌ها و کوه‌خواری‌ها نباید بازگشت‌پذیر باشد

احمد مسجدجامعی در دویست‌وچهارمین جلسه شورا گفت:  در بازدیدی که از منطقه٢ داشتیم اتفاق خوبی در این منطقه رخ داد که ٢٠٠ هکتار زمین در شمال غربی حریم منطقه ٢ تهران در جوار کوی فراز از اراضی تحت تملک بخش خصوصی، تعاونی‌های مسکن سازمان‌ها و نهادها و حوزه استحفاظی بازداشتگاه اوین که در ارتفاعات و …

احمد مسجدجامعی در دویست‌وچهارمین جلسه شورا گفت:  در بازدیدی که از منطقه٢ داشتیم اتفاق خوبی در این منطقه رخ داد که ٢٠٠ هکتار زمین در شمال غربی حریم منطقه ٢ تهران در جوار کوی فراز از اراضی تحت تملک بخش خصوصی، تعاونی‌های مسکن سازمان‌ها و نهادها و حوزه استحفاظی بازداشتگاه اوین که در ارتفاعات و برخی نقاط آن مصداق بارز کوه‌خواری نیز بود، آزاد شده است.
او ادامه داد: حکم آزادسازی این اراضی که در ارتفاعات قرار داشته توسط قاضی تورک (معاون دادستان، دبیر شورای حفظ حقوق بیت‌المال در اراضی و منابع طبیعی استان تهران، سرپرست دادسرای مبارزه با زمین‌خواری و منابع طبیعی) از دستگاه قضائی کشور بود که همکاری لازم را با مسئولان داشتند و این بخش از حریم تهران را آزاد کردند، البته باید از شهردار منطقه که در این کار با پیگیری قانونی، این مهم را در زمان کوتاهی به سرانجام رسانید نیز قدردانی ویژه داشت.
مسجدجامعی اظهار داشت:  در این منطقه ٢ قنات وجود دارد که به‌دلیل رسیدگی نشدن تقریبا خشک شده و لازم است لایروبی آن پیگیری شود. چون با لایروبی این قنات‌ها آب مورد نیاز برای ایجاد فضای سبز در این منطقه تامین می‌شود. با توجه به این‌که در این اراضی کمتر درختی وجود دارد، بیم آن می‌رود که با تلاش‌هایی که برای بازپس‌گیری این ارتفاعات می‌شود، زمین‌ها تحت عملیات ساخت‌وساز قرار گیرد. از این‌رو پیشنهاد می‌شود ضمن تخصیص بودجه برای ساماندهی این اراضی نسبت به مشجر کرن این منطقه اقدامی موثر صورت گیرد تا این منطقه همچنان به نفع عموم مردم باقی بماند.
ساماندهی رود دره فرحزاد
مسجد جامعی همچنین یادآور شد: در این بازدید ما متوجه نکات دیگری هم شدیم ازجمله این‌که آسیب‌های اجتماعی دره فرحزاد کمتر از محله هرندی و دروازه غار نیست به‌ویژه آن‌که شروع طرح ساماندهی محله هرندی سبب می‌شود معتادان و بزهکاران دره فرحزاد را از بهترین جایگزین‌ها برای استقرارشان انتخاب می‌کنند. از سوی دیگر در دره فرحزاد شاهد ظرفیت‌های گیاهی و زیستی مستعدی نظیر درختان
٥٠٠ ساله هستیم. ساختمان‌های بلندمرتبه در همه جای تهران وجود دارد اما فضایی مشجر نظیر دره فرحزاد با چنین فضای سبزی بسیار کم است. بنابراین باید برای حفظ و نگهداری این فضاهای طبیعی اهتمام داشته باشیم. پیشنهاد می‌شود طرح ساماندهی این دره در  ٣ سطح دره، روستا و جداره مورد پیگیری قرار گیرد.

۱۷۹/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا