رازهاي خيابان «ياسر»

آرمان مطهره شفيعي:  شهري كه براي كوتوله‌هاي سياسي در ورود ندارد چون قامت عقلانيت و تدبير آنها بسيار كوتاه است و با حضورشان سبب برهم خوردن نظم و آرامش مجالس بزرگان خواهد شد. اين خيابان و همچنين خيابان نياوران هر روز صبح چهره‌هاي شاخصي را در خود مي بيند كه ويژگي مشترك تمام آنها اعتدال …

آرمان مطهره شفيعي:  شهري كه براي كوتوله‌هاي سياسي در ورود ندارد چون قامت عقلانيت و تدبير آنها بسيار كوتاه است و با حضورشان سبب برهم خوردن نظم و آرامش مجالس بزرگان خواهد شد. اين خيابان و همچنين خيابان نياوران هر روز صبح چهره‌هاي شاخصي را در خود مي بيند كه ويژگي مشترك تمام آنها اعتدال طلبي آنهاست. اين شخصيت‌ها كه بيشتر مسير ترددشان نياوران و خيابان ياسر است عمدتا از مسئولان سابق كشور محسوب مي‌شوند؛ مسئولان سال‌هاي سخت و دفاع مقدس و… اين مسئولان همان افرادي هستند كه در برابر خواست ملت چشم خود را بر منافع شخصي بستند و نبايد فراموش كرد كه هجمه‌هاي تندروها هم نتوانست لبخند را از لبان آنان دور كند. آنها در برهه‌هاي مهم كشور جامه از خودگذشتي بر تن مي‌كنند و در نقش يك مصلح به كمك گروه‌هايي مي‌روند كه براي قرار گرفتن بر كرسي‌هاي قدرت برنامه‌ريزي كرده‌اند. اكنون كه چند ماه بيشتر تا انتخابات مجلس دهم و مجلس خبرگان باقي نمانده است ترافيك نياوران به سمت ياسر بيشتر از روزهاي بعد انتخابات است. دليلش هم مشخص است؛ گروه‌ها و شخصيت‌هاي سياسي براي گرفتن اذن حضور در انتخابات‌ها از بزرگان طيف سياسي خود و مشورت با آنان براي حضور هر چه بهتر، سری هم به این خیابان می‌زنند.
شخصيت‌هاي بالا شهرنشين؟ هرگز
از جمله شخصيت‌هايي كه در خيابان‌هاي ياسر و نياوران سكوت دارند يا دفترشان در آنجاست مي‌توان به بزرگاني مانند آيت‌ا… هاشمي، آيت‌ا… سيدحسن خميني، آيت‌ا… امام جماراني و… اشاره داشت اما شايد اين سوال در ذهن برخي مطرح باشد كه چرا اين شخصيت‌ها در شمال شهر و خياباني ساكن هستند كه داراي آب و هواي خوب است. پاسخ به اين سوال نيازمند بازگشت به عقب است يعني زماني كه امام خميني(ره) در قيد حيات بود و نيازي به محلي براي اقامت داشت. در حال حاضر هم آيت‌ا… سيدحسن خميني پنجشنبه‌ها و جمعه‌ها كه به تهران مي‌آيند در خانه قديمي امام ساكن هستند و ملاقات‌هاي خود را هم در يكي از اتاق‌هاي اين منزل انجام مي‌دهند. در آن دوران منطقه جماران به معناي شمال شهر تهران و منطقه مرفه نشين شناخته نمي‌شد و سكونت در آن به معناي مرفه بودن ساكنان منازل آن منطقه نبود. اگر نگاهي به اسامي ساكنان ياسر و نياوران شود پيوند عميقي مي‌توان ميان آنها و امام خميني(ره) يافت. آنها افرادي بودند كه مي‌دانستند بايد به‌طور مستمر در كنار بنيانگذار انقلاب اسلامي باشند تا بتوانند كمكي در مسير پيشبرد انقلاب انجام دهند. برخي از ساكنان فعلي ياسر و نياوران از همان دوران در آن منطقه ساكن شدند و اينطور نبود كه پس از دوران پيشرفت آن منطقه به آنجا اسباب كشي كرده باشند يعني انگ غيرمردمي بودن اين شخصيت‌ها تنها يك توهم جاهلانه است.
وحدتي با رمز حسينيه امام
ساختمان شاخص اين منطقه يك حسينيه است كه كتاب تاريخ انقلاب ارزيابي مي‌شود؛ اين حسينيه ميعادگاه ديدار عاشقان انقلاب با امام خميني(ره) بود و در كنار آن ساختمانی قديمي وجود دارد كه محل زندگي بنيانگذار انقلاب اسلامي بود. ساختماني كه سادگي ويژگي بارز آن است و هنوز هم كه وارد حياط اين ساختمان كوچك كه بخش بزرگي از نماي آن اكنون شيشه‌اي است مي‌شويد عطر خاصي به مشامتان مي‌رسد. حسينيه امام خميني(ره) پس از رحلت امام هم جايگاه خود را فراموش نكرد و به مركزي براي نشر انديشه‌هاي اسلامي و انقلابي تبديل شد. در اين حسينيه به مناسبت‌هاي مختلف، مردم حضور پيدا مي‌كنند و پاي سخنراني مي‌نشينند و اگر مناسبتي مانند عاشورا باشد به عزاداري در اين مكان مي‌پردازند اما نكته قابل توجه و بارز اين منطقه وحدت‌بخشي آن است چنانكه اگر به تصاوير مراسم‌هاي برگزار شده در اين مكان دقت شود مشاهده مي‌كنيد كه اصلاح‌طلب و اصولگرا در كنار هم حضور دارند و رمز اين همنشيني در حسينيه هم موضوعي نيست جز وحدتي كه از امام(ره) آموختند.
گعده‌هاي خیابان ياسر
امروز اما بيش از هر چيز رفت و آمدها به اين مناطق رنگ سياسي دارد. بدين معنا كه سياسيوني كه قصد كانديداتوري در انتخابات دارند با حضور در منازل بزرگان از آنها براي اين حضور درخواست راهنمايي مي‌كنند و اگر هم سدي در اين مسير احساس كنند، براي رفع آن از طريق مذاكره با بزرگان كشور از اين شخصيت‌ها امداد مي‌جويند. رفت و آمد به دفتر آيت‌ا… سيدحسن خميني و منزل آيت‌ا… هاشمي اما بيش از سايرين است و دليلش هم اين است كه آنها اكنون بيش از موسوي خوئيني‌ها و محتشمي‌پور و امام جماراني و… كه ساكن نياوران يا ياسر نیستند به عنوان تصميم‌گيران در اردوگاه اعتدال‌طلبي شناخته مي‌شوند. اين نكته هم بر كسي پوشيده نيست كه برخي اوقات لازم نيست حاضران در يك نشست از مسافت دور به ياسر بيايند بلكه ساكنان ياسر و نياوران هستند كه دور هم جمع مي‌شوند اما آنها ديگر درباره اينكه بخواهند در انتخاباتي شركت كنند يا نكنند با يكديگر سخن نمي‌گويند بلكه همنشيني آنها سطح بالاتري دارد و آنچه در اين محافل درباره آن به گفت‌وگو پرداخته مي‌شود تصميم‌گيري جمعي و تطابق آن با منافع و مصالح ملي است. بعضا اگر كدورتي باشد در جهت رفع آن مي‌كوشند و اگر قرار باشد مراسمي برگزار شود در آنجا برنامه‌ريزي مي‌شود. در نهايت هرگاه خبر جمع شدن شخصيت‌ها در حوالي نياوران و ياسر به گوش مي‌رسد پس از آن بايد منتظر يك تحول يا تصميم بزرگ بود ضمن اينكه نبايد فراموش كرد اين گعده‌ها به نام اصلاح‌طلبان و ميانه‌روها سند خورده است همانند اطراف بازار و بهارستان كه از لحاظ سياسي به اصولگرايان منتسب مي‌شوند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا