از کنسرو ۲۰ هزار تومانی تا شامپوی ۷۰ هزار تومانی حیوانات

یک بار هم از یک چوپان در روستایمان دو بچه عقاب خریدم  که می‌خواستم آن‌ها را دست آموز کنم و یک بار، باز هم از یک چوپان کبک خریدم. حالا که زندگی شهری را تجربه می‌کنم گاهی دلم برای آن روزها تنگ می‌شود، برای خیلی از چیزهایش و از جمله همین حیواناتی که نام بردم …

یک بار هم از یک چوپان در روستایمان دو بچه عقاب خریدم  که می‌خواستم آن‌ها را دست آموز کنم و یک بار، باز هم از یک چوپان کبک خریدم. حالا که زندگی شهری را تجربه می‌کنم گاهی دلم برای آن روزها تنگ می‌شود، برای خیلی از چیزهایش و از جمله همین حیواناتی که نام بردم و دنیای کودکانه ام را می‌ساخت.

در سردی هوای ۱۱آبان ماه در مسیر رفتن به «کلینیک  دامپزشکی» هستم که مرکز تخصصی تشخیص، درمان و جراحی حیوانات خانگی است. ساعت قرارم با دکتر تورج وکیلی ۵ عصر است و وقتی به کلینیک می‌رسم، همان ابتدا جست و خیزهای دو کودک توجهم را جلب می‌کند که همراه مادر، برای بررسی وضعیت  گربه‌شان به کلینیک آمده اند. ظاهر گربه مشکل خاصی را نشان نمی دهد البته برای من که تخصصی ندارم ولی صاحب گربه به خاطر مشکلی آن را به کلینیک آورده است.

دکتر بعد از معاینه برای گربه، قرص تجویز می‌کند و بعد از رفتن بچه‌ها و گربه آن‌ها، فرصتی می‌شود تا در اتاق معاینه کلینیک با دکتر حرف بزنیم.

تجویز سونوگرافی برای یک مینا

برای شروع می‌خواهم تا درباره آخرین مراجعه کننده که مشکل جدی داشته است صحبت کند.

دکتر می‌گوید: آخرین مورد، همین دیروز عصر بود «مینا»یی که دچار بزرگی کبد شده بود و دارو دریافت کرد تا بعد از انجام سونوگرافی و نمونه گیری کبد، وضعیت حیوان بررسی شود و برای درمان، اقدامات لازم صورت گیرد.

از او درباره وضعیت کار و بار می‌پرسم و چنین پاسخ می‌شنوم: درمورد هزینه‌های درمان، بایستی متذکر شد که هزینه‌های تحمیلی به کلینیک‌های دامپزشکی به نسبت نوع کار و تعداد مراجعه‌کننده بسیار زیادتر از آنچه در طب انسانی هست، می‌باشد. منتها هنوز بسیاری از مردم حاضر به پرداخت هزینه‌های واقعی درمان حیوان خود نیستند و لذا هزینه‌های دریافتی بسیار پایین‌تر از آنچه که بایستی باشد و گاه حتی تا یک دهم پایین‌تر، لحاظ می‌شود.

او می‌افزاید: البته کلینیک‌ها بیشتر از اینکه چرتکه بیندازند ترجیح می‌دهند که دردی از یک حیوان رنجور بکاهند. دوست‌داران حیوانات، درمقابل در موارد متعددی، برای نجات جان یک حیوان بسیار خیرخواهانه عمل می‌کنند و مسؤولیت‌پذیر می‌باشند. برای مثال بتازگی در مورد گربه بی‌خانمانی که در خیابان، تصادف کرده بود و دچار شکستگی لگن و دو پا شده بود، بعد از تخمین هزینه‌های خرید پین و پلیت و جراحی‌های پیش رو چند انسان نیکوکار، نیمی از هزینه‌ها را تا حدود چند صد هزار تومان متقبل شدند و نیمی دیگر را کلینیک به عنوان تخفیف و حمایت متقبل شد.

از درمان لاک پشت تا عقاب طلایی

از وکیلی می‌خواهم تا در مورد موارد جالبی که آن‌ها را مداوا کرده است هم برایم بگوید و او این گونه توضیح می‌دهد: بتازگی یک لاک پشت را برای مداوا آورده بودند که تشخیص بیماری لاک پشت مننژیت مغزی بود و خوشبختانه مداوا شد و با اطلاعی که دارم صاحب بچه هم شده است. مورد دیگر، عقاب طلایی بود که  آن را به علت تیر خوردن به کلینیک آورده بودند و بعد از مداوا  نامه ای دادیم تا شهروندی که عقاب را آورده بود آن را به محیط زیست تحویل دهد و باز از موارد جالب دیگر، مداوای مینای زردی بود که جغرافیای زندگی او هند است و اگر غیر از این‌ها خواسته باشم بگویم مداوای خرگوش، همستر، شاهین و … بوده است که هر یک دنیایی دارد.

تردید برای نگهداری یا کشتن یک حیوان

دکتر درباره مداوای حیوانات، به بیماری یک سگ هم اشاره می‌کند که دچار بیماری «لیشمانیا» یا همان «سالک» در انسان، شده است و بعد از یک ساعتی که از حضورم در کلینیک می‌گذرد صاحب سگ که زن و مردی هستند برای ادامه بیماری مداوا می‌آیند.

دکتر به مرد و زن می‌گوید: جواب نمونه‌های گرفته شده مثبت بوده است و متأسفانه حتی بعد از درمان احتمالاً می‌تواند به عنوان مخزنی برای این بیماری، ناقل بیماری به انسان باشد و به عنوان یک دامپزشک باید توصیه به اتانازی (مرگ با ترحم) کنم.

کنسروهای ۲۰ هزار تومانی برای حیوانات

مرد و زن به همدیگر نگاه می‌کنند و می‌توان تردید را در نگاه آن‌ها دید و سرانجام تصمیم می‌گیرند به خانه برگردند تا بیشتر درباره موضوع فکر کنند و بعد تصمیم نهایی را بگیرند.

زن و مرد که می‌روند، درباره غذا و وسایل مورد نیاز نگهداری حیوانات خانگی هم می‌پرسم که به نظرم بیشتر آن‌ها خارجی هستند. دکتر در این باره هم می‌گوید:  بیشتر محصولات، تا حدود ۹۰ درصد خارجی هستند  که بیشتر از آلمان، ایتالیا و فرانسه می‌آیند و البته اجناس چینی و تایلندی هم داریم. قیمت‌ها نیز متفاوت است مثلاً جای خواب  از ۷۰ هزار تا ۲۵۰ هزار تومان است، لباس حیوانات از ۲۵ تا ۱۰۰ هزار تومان است برای سگ و گربه و غذاها هم از کنسروها و سوپ‌ها حدود چهار هزار تومان و کنسروها که وزن آن‌ها به یک کیلو و ۲۰۰ گرم می‌رسد  تا ۲۰ هزار تومان قیمت دارد البته این را باید اضافه کنم که در این کنسروها گوشت‌های با کیفیتی استفاده می‌شود. برای پرنده‌ها غذای کنسانتره از کیلویی ۱۰ تا ۱۲ هزار شروع می‌شود تا ۱۵ هزار تومان.

شامپوهای ۷۰ هزار تومانی حیوانی

درباره دیگر وسایل نگهداری هم باید گفت شانه‌های اختصاصی هستند که قیمت بالایی ندارند و در مورد شامپوها، هم ایرانی داریم و هم خارجی که ایرانی‌ها  زیر ۱۰ هزار تومان هستند و خارجی‌ها از ۲۲ هزار تومان تا ۷۰ هزار تومان قیمت دارند که خاصیت درمانی هم دارند مثلاً ضد خارش، ضد انگل و… هستند. در بحث  دیگر لوازم بهداشتی وسایلی مثل دهان شویه‌ها، جرم گیرهای دندان، خمیردندان‌های اختصاصی و پوشک‌های و مکمل‌ها و ویتامین‌ها را داریم که قیمت‌های متفاوتی دارند.

اشتباهات رایج درباره پرنده‌های زینتی

تا این جای صحبت هایم با دکتر وکیلی درباره یک نوع از حیوانات خانگی بود که به نظرم کمی خاص تر است و مشتری خاص خود را هم دارد اما نگهداری پرنده‌های زینتی به نظرم عمومیت بیشتری  دارد. او در این باره و نکاتی که لازم است خانواده‌ها بدانند می‌گوید: مهم‌ترین موضوع برای خرید یک پرنده زینتی این است که قبل از خرید، حتماً با دام‌پزشک مشورت کنند تا اطلاعات کافی برای خرید یک پرنده سالم را به دست آورند و پس از خرید حتماً در اولین قدم به دام‌پزشکی‌ها مراجعه کنند تا سلامت حیوان بررسی شده و مشاوره‌های لازم را دریافت نمایند. برای مثال از اشتباهات رایج، نحوه تغذیه غلط در طوطی‌ها و مینا‌هاست که بسیاری از بیماران ما به دلیل این عامل، دچار ضایعات جبران ناپذیری می‌شوند. معمولاً اطلاعات درست و کاملی در زمان خرید در اختیار خریدار قرار نمی‌گیرد.

دکتر در توضیح بیشتر می‌گوید: تغذیه نادرست با غذاهای بی‌کیفیت در مینا‌ها سبب می‌شود دچار بیمار‌های کبدی شوند و زودتر از موعد بمیرند.

اشتباه دیگری که مردم در نگهداری این پرنده‌ها مرتکب می‌شوند، این است که به جای دادن دو یا سه وعده غذا به پرنده، همیشه جلو او غذا می‌گذارند که پرخوری پرنده برای او ایجاد بیماری هایی مثل هپاتیت و یا رسوب آهن در بافت‌هایی چون مغز می‌نماید وایجاد عوارض می‌کند که برای جلوگیری از این اتفاق باید از حجم غذا کم کرد و به جای آن سبزیجات و میوه جات هم به پرنده داد.

اگر به پرنده‌ها آلرژی دارید نخرید

درباره مشکلات نگهداری پرندگان زینتی در خانه برای انسان هم می‌پرسم و دکتر وکیلی با حوصله تمام پاسخ می‌دهد: بیشتر مشکلاتی که ممکن است نگهداری یک پرنده برای اعضای خانواده ایجاد کند مربوط به آلرژی‌ها می‌باشد. آلرژی بیماری نیست و بهتر است اگر کسی انواع آلرژی‌ها را دارد و به لحاظ وجود حساسیت به پر و پوسته ریزی پرندگان آگاهی کامل دارد از نگهداری پرنده زینتی خودداری نماید و یا در محیطی از آن‌ها نگهداری نماید که عوامل محرک و آلرژی زا محدود شوند.

در مورد بیماری‌های مشترک بین حیوانات خانگی، پرندگان زینتی و انسان بایستی متذکر شد که در غالب موارد تعداد این بیماری‌ها به تعداد انگشتان دست هم نمی‌رسد. در حالی که در جوامع فعلی بیماری‌های مشترک قابل انتقال از انسانی به انسانی دیگر بسیار فراوان، مهلک و خطرساز می‌باشد. در صورتی که حیوان خانگی یا پرنده شما زیر نظر دام‌پزشک درمان‌های ضد انگل دوره‌ای و واکسیناسیون شده باشد و همچنین در بهداشت و نگهداری اصولی آن بکوشید، هیچگونه خطری وجود نخواهد داشت و هیچ عامل مشترکی باقی نمی‌ماند که نگران کننده باشد. در واقع همجواری با چنین حیوان و پرنده‌ای بسیار سالم خواهد بود و در سلامت جسم و روان بسیار مؤثر است.

دکتر وکیلی در ادامه گفته هایش به این نکته اشاره می‌کند که آدم‌هایی که سراغ حیوانات خانگی می‌روند بیشتر انسان‌های مهربانی هستند  که به این حیوانات به چشم کالا نگاه نمی کنند و برای این حیوانات حقوقی قایل هستند که در دین ما هم تأکید شده است که باید با حیوانات مهربان باشیم و گواه این سخن این است که بارها و بارها افرادی که به کلینیک ما مراجعه می‌نمایند، برای مداوای حیوانی مصدوم از وقت و کار خود زده‌اند، مسؤولانه پیگیر درمان شده‌اند و برای آسایش و درمان این مخلوق خدا هیچ کوتاهی نکرده‌اند.

و اما حرف آخر

در دو ساعتی که در اتاق معاینه نشسته ایم، از اتاق کناری صدای رفت و آمد افراد و حیواناتشان را می‌شنوم که آمده اند تا از نظر سلامتی و واکسن‌ها و دیگر امور لازم چک شوند. فکر می‌کنم حالا که نگهداری حیوانات خانگی در جامعه ما به یک واقعیت تبدیل شده است.  ای کاش توصیه های دین مان در این باره مورد توجه قرار گیرد و نیز  همه آن‌هایی که سراغ حیوانات می‌روند  به موارد توصیه شده توسط دامپزشکان و متخصصان این حوزه توجه کنند تا هم این حیوانات آسیبی نبینند  و هم نگهداری از آن‌ها برای افراد خانواده مشکلی به وجود نیاورد.

۱۷۹/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا