فعاليت ۵۰۰ کد معاملاتي خارجي در بورس

کارشناس مسئول امور بين‌الملل بورس تهران با اشاره به فعاليت حدود ۵۰۰ کد معاملاتي سرمايه گذار خارجي در بازار سرمايه کشور گفت: علاقه اغلب سرمايه گذاران خارجي خريد سهام شرکت‌هاي کوچک و انواع صکوک و اسناد خزانه اسلامي است. امير يوسفيان پور در گفتگو با فارس با اشاره به رفت و آمد هيات‌هاي سرمايه‌گذاري خارجي …

کارشناس مسئول امور بين‌الملل بورس تهران با اشاره به فعاليت حدود ۵۰۰ کد معاملاتي سرمايه گذار خارجي در بازار سرمايه کشور گفت: علاقه اغلب سرمايه گذاران خارجي خريد سهام شرکت‌هاي کوچک و انواع صکوک و اسناد خزانه اسلامي است.

امير يوسفيان پور در گفتگو با فارس با اشاره به رفت و آمد هيات‌هاي سرمايه‌گذاري خارجي به کشور عنوان کرد: شرکت‌ها و سرمايه گذاران خارجي که براي حضور در بازار سرمايه کشور علاقه نشان مي‌دهند، در سه دسته متنوع تقسيم بندي مي شوند.

وي گفت: عده اي از آنها سرمايه‌گذاران خرد و حقيقي هايي هستند که به دنبال شناسايي يکسري از سهام شرکت‌هاي مشخص هستند.

کارشناس مسئول امور بين الملل بورس تهران افزود: برخي ديگر هم سرمايه گذاران بزرگي را شامل مي‌شوند که علاقمند به خريد سهام شرکت هاي کوچک بازار و سپس ايجاد رونق و توسعه آنها با هدف واگذاري در آينده به قيمت بالاتر هستند درميان اين سرمايه گذاران علاقه بسياري براي خريد بلوکي و يکجاي سهام وجود دارد.

نوشته های مشابه

وي افزود: دسته آخر هم سرمايه گذاراني هستند که براي به دست آوردن انواع صکوک اجاره و يا اوراق اسناد خزانه اسلامي و ساير ابزارهاي مالي نسبت به سرمايه گذاري در بازار سهام ابراز آمادگي مي‌کند.

وي خاطرنشان کرد: اين در حالي است که در ميان اين سرمايه‌گذاران برخي کارگزاران و فعالاني هستند که فارغ از هر گونه انگيزه براي خريد و يا فروش سهام به دنبال بهره گيري از فضاي کسب و کار از طريق شناسايي مشتريان بالقوه داخلي و خارجي هستند.

کارشناس مسئول امور بين‌الملل بورس تهران با اشاره به فعاليت حدود ۵۰۰ کد معاملاتي سرمايه گذار خارجي در بازار سرمايه کشور، اضافه کرد: با وجود فعاليت اين تعداد سرمايه گذار خارجي، اما حجم گردش معاملات اين اشخاص به نيم درصد نيز نمي‌رسد و اغلب از طريق دو کارگزاري فيروزه و آگاه در ايران مشغول به فعاليت هستند.

امير يوسفيان پور از افزايش رفت و آمد هيات هاي سرمايه‌گذاري خارجي و آشنايي با بازار سرمايه کشور در روزهاي اخير سخن گفت و افزود: برخي از اين شرکت ها و يا کارگزارهاي آنها از پرتفوي سرمايه‌گذاري ۳۰۰ ميليارد دلاري در بورس هاي دنيا برخوردارند.

وي بر اين باور است که اين شرکت ها تا يک پنجم ارزش بازار يعني تا ۲۰ ميليارد دلار بصورت سبدي از دارايي هاي مختلف خريدار سهام شرکت ها در بورس ايران باشند. اما اينکه تا چه حدي سرمايه خود را به بازار سرمايه مي‌آورند، انتظار مي رود که اين رقم به حدود يک ميليارد دلار در سال برسد.

کارشناس مسئول امور بين‌الملل بورس تهران تجربه بورس عربستان پس از فراهم آوردن امکان سرمايه‌گذاري خارجي را يادآور شد و گفت: پس از گذشت سه ماه از اين اقدام اما ورود سرمايه‌گذار خارجي به بورس عربستان توام با احتياط و با آهستگي فراواني مواجه بوده است.وي افزود: با تعميم اين تجربه در بورس ايران مي توان گفت ورود سرمايه گذار خارجي با توجه به ابهام‌هاي بودجه اي شرکت‌ها و صنايع بزرگ بورسي در کنار نوسان‌هاي ناگهاني در زمينه فرايند تصميم گيري ها و فرمول هاي قيمت‌گذاري و نيز ريسک معاملات بانکي به کندي در کشور فراهم شود.

يوسفيان پور از بازديد ۱۵۰ سرمايه گذار خارجي از بورس تهران طي سال جاري خبر داد و گفت: عمده سرمايه گذاراني که در بورس تهران اين روزها در رفت و آمد هستند از کشور هاي اروپايي و پس از آن کشور‌هاي آسيايي و حوزه خاورميانه و برخي از شرکت هاي سرمايه گذاري آمريکايي هستند که به طور مستقيم و يا از طريق شرکت‌هاي کارگزاري وارد بازار سرمايه ايران مي شوند.

خبر ديگر اينكه مدير امور عمليات سهامداران شرکت سپرده‌گذاري مرکزي اوراق بهادار و تسويه وجوه (سمات) از صدور ۱۴ کد سهامدار خارجي در ماه مهر ۹۴ خبر داد.

به گزارش روابط عمومي سمات، فريبا اخوان افزود: هشت سهامدار حقيقي از کشورهاي ژاپن (سه نفر)، هلند، کويت، عراق، سوريه و يک ايراني مقيم اتريش ماه گذشته با پشت سر گذاشتن مراحل قانوني، کد معاملاتي فعاليت خود را در بازار سرمايه ايران دريافت کردند.

وي اظهار داشت: هشت سرمايه‌گذار حقوقي خارجي ماه گذشته کد سهامداري خود را از شرکت سپرده گذاري مرکزي کسب کرد تا تعداد سرمايه گذاران حقوقي خارجي فعال در بازار سرمايه ايران به عدد ۳۸ برسد.

اخوان با بيان اينکه روند ورود سرمايه گذاران خارجي به بازار سرمايه ايران افزايش چشمگيري داشته است، گفت: پارسال ۱۲۱ کد براي سرمايه گذاران خارجي اما در شش ماهه نخست امسال تعداد ۱۱۷ کد براي سرمايه گذاران خارجي صادر شده است.

نخستين کد سهامدار خارجي بازار سرمايه ايران را آبان سال ۷۳ يک شرکت آلماني دريافت کرد و تاکنون ۴۷۰ کد سهامدار خارجي در اين بازار صادر شده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا